×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

چهار اردوگاه دانش‌آموزی و ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری قم تا سال آینده تکمیل می‌شودنمایشگاه استانی «اسوه» در قم افتتاح شدایده‌های دانشجویی مسیر نوآوری در مدیریت شهری را متحول می کندمدارس استان قم در روز دوشنبه 17 آذر غیر حضوری شدنخبگان قرآنی و معارفی در این دوره از رقابت‌ها خوش درخشیدندرونمایی از گاهنامه «رشدستان» مدرسه ملی نخبگان تلاوت در قم منشور قرآن کریم بر اساس دیدگاه شیعیان اهل بیت(ع) رونمایی شد پیروزی جبهه مقاومت تجلی پیش‌بینی‌های قرآنی است نیاز امروز جامعه، معارف قرآن و نهج البلاغه است بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن بین المللی شودبرگزیدگان چهل و هشتمین دوره مسابقات معارفی قرآن معرفی شدند همکاری مستمر شرکت توزیع برق قم برای تسریع در احداث نیروگاه‌ها۱۲ کیلومتر از آزادراه بتنی قم- سلفچگان- راهجرد به بهره برداری می رسدآب برخی مناطق قم در روز یکشنبه با افت فشار و قطعی مواجه استتوزیع شیر رایگان از امروز در مدارس ابتدایی قم آغاز شدنخستین تفاهم‌نامه «نگارگذر فرهنگی سلامت» در قم امضا شدواژگونی خودروی ساینا در قم با یک فوتی و هفت مصدوماستاندار قم: دانشجو قلب تپنده جامعه پویا استبرنامه‌ریزی گسترده برای مراسم نیمه شعبان ۱۴۰۴ در قم طرح نهایی ترمینال فرودگاه قم انتخاب شد
true
ارکان سه گانه
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت انجام "تفسیر اجتماعی از ماهیت و ابعاد کنشگری در قیام عاشورا"، به تبیین فواید مترتب بر این نوع تفسیر از قیام عاشورا پرداخت و گفت: فایده تفسیر اجتماعی از کنشگری عاشورایی، انداختن نگاه دانشی به قیام حسینی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛آیت الله احمد مبلغی در جمع ایرانیان در یونان در محل رایزنی جمهوری اسلامی به مناسبت دهه عاشورا خاطرنشان کرد: این نگاه می‌تواند به تبیین بسیاری از زوایای ناپیدای این نهضت برای نسل های امروزی بیانجامد که که این نسل ها حامل نگاه های جدید و واجد نیازهای نو هستند.

* ارکان سه گانه کنشگری در عاشورا

وی با اشاره به محوری بودن "عنصر آگاهی" در شکل گیری کنشگری، گفت: کنشگری برخاسته از آگاهی در روز عاشورا به سه بخش "تمرکز بسیار آگاهانه امام بر جایگاه خود"،" تمرکز آگاهانه بر جایگاه طرف مقابل، و "تمرکز آگاهانه بر موقعیت های در حال پدید آمدن در روز عاشورا" قابل تقسیم است.

آیت الله مبلغی در ارتباط با محور کنشگری آگاهانه امام حسین از خاستگاه منزلت خود، گفت: آن حضرت در روز عاشورا بر دو منزلت دینی و انتسابی خود تمرکز نمود.

وی گفت: امام علیه السلام در روز عاشورا بر دو جایگاه سید بودن برای جوانان اهل بهشت، و فرزندی برای رسول خدا تمرکز جدی نمود و کنشگری الهی خود را با تمرکز بر منزلت های خود (که برای آن مجموعه قابل درک بود) به انجام رسانید.

* اهداف تمرکز امام بر منزلت اجتماعی در عاشورا

او با اشاره به اینکه دست کم چند هدف اساسی در ورای این کنشگری فعال در روز عاشورا قرار داشت، گفت: این اهداف عبارت از تبیین فلسفه عمیق "فعل ذلت پذیری" (که اساس قیام را تشکیل می داد)، تحریک وجدان انسانی و اسلامی از رهگذر توجه دادن به عمق فاجعه در حال انجام، پاسداری از اهل بیت به عنوان خط قرمز پیامبر اسلام و دین، و "جامعه سازی اسلامی بر اساس منزلت های درست" و نه تحریف منزلت ها، می باشند.

* تبیین خاستگاه ذلت ناپذیری:

آیت الله مبلغی گفت: آنچه آن روز سکه رایج شده بود ذلت پذیری و زبونی بود، و امام می‌خواست در شرایطی که همه به سمت ذلت می روند، اساس یک نهضت ذلت ناپذیر را شکل بدهد.

وی ادامه داد: از این رو امام (ع) می کوشید تا این فعل خود ( یعنی ذلت ناپذیری) را به عنوان فعل متناسب با این منزلت توجیه و تبیین منطقی نماید.

وی افزود: به بیان دیگر امام بر اساس این قاعده اجتماعی که می گوید " فعل از خاستگاه منزلت صادر می شود"، فعل عظیم، تاریخی و سازنده خود (یعنی ذلت ناپذیری) را به منزلت خود پیوند داد.

* هشدار نسبت به عمق خطر شکسته شدن خط قرمز

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: بر اساس قرآن، خط قرمز پیامبر(ص) اهل بیت آن حضرت است، امام حسین علیه السلام که شاهد شکسته شدن این خط قرمز بود که تا سرحد قتل آن حضرت به عنوان فرزند پیامبر داشت، به پیش می رفت.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: لذا امام علیه السلام تمرکز خود را بر برجسته کردن این خط قرمز و پررنگ کردن آن نهاد، تا از تداوم روند آن، در تاریخ جلوگیری کند و اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد ضمن آنکه خط قرمز پیامبر برای همیشه شکسته می شد نام و یاد خود پیامبر عالیقدر اسلام هم بعد از مدتی کمرنگ می شد.

* جامعه سازی بر اساس منزلت درست و توجه درست به منزلت

آیت الله مبلغی یادآورشد: مشکلی که آن روز وجود داشت این بود که از یک طرف منزلت های کاذب شکل گرفته بود، و از طرف دیگر، نظام توقع انسان ها از منزلت ها مخدوش شده بود و امام با تمرکز محوری بر منزلت اجتماعی - دینی خود و نفی "منزلت های کاذب ابن زیاد و یزید" می خواست جامعه را در سه مسیر”تصحیح و تقویت توجه درست به منزلت ها و ارایه چارچوب این توجه”، "تقویت فعالیت از خاستگاه منزلت ها." و "تصحیح نظام توقع از منزلت ها" قرار دهد.

پایان پیام

true

true
false
true