- کد خبر 11343
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛نخستین پیش همایش اندیشههای سیاسی و اجتماعی مرجع انقلابی حضرت آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی (ره) با حضور آیتالله حسینی بوشهری رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی و جمعی از علما و روحانیون در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار در قم برگزار شد.
در ابتدای این جلسه آیتالله حسینی بوشهری که خود از شاگردان این مرجع عالیقدر میباشد طی سخنانی به جایگاه علمی و فقهی ایشان اشاره کرد و گفت: ایشان حقیقتاً چهره پرفروغ آسمان فقاهت بود بنده ۱۵ سال شاگرد ایشان بودم در زمینه حج زمانی که به روایت میرسید آنچنان پهلوانانه و قهرمانانه وارد بحث میشد که همه را حیران میکرد مسلط بر رجال و مباحث مختلف حوزه نجف و قم بود.
رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به جایگاه مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی گفت: ایشان حقیقتاً چهره پرفروغ اسمان فقاهت بودند.
آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در نخستین پیش همایش اندیشههای سیاسی و اجتماعی مرجع انقلابی حضرت آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی (ره) با اشاره به شخصیت ایشان در جهان تشیع اظهار داشت: این مرد انقلابی، مجاهد، خدمتگزار صادق و دلداده امام خمینی (ره) بود که در مسیر انقلاب و ولایت گام برداشت.
وی ادامه داد: رسیدن به قله اجتهاد، علم، فقاهت و مرجعیت بهسادگی به دست نمیاید و باید مقدماتی دستبهدست هم بدهد و در واقع انسان باید با خدا ارتباط برقرار کند.
آیتالله حسینی بوشهری به بیان ویژگیهای یک فقیه جامعالشرایط اشاره کرد و بیان داشت: انسان باید هرجایی حق است آن را بشناسد و در هرجایی باطل وجود دارد آن را نیز بشناسد اما یک فقیه باید قبل از همه این موارد را ببیند و چهبسا هشدار بدهد.
وی ابراز داشت: در زندگی این شخصیت بارها این مهم را دیده و شنیدهایم بهطوریکه برخی از فلاسفه به این ویژگی آن را به کمال قوه فطریه تعبیر میکنند.
آیتالله حسینی بوشهری با بیان اینکه کسی که این مرز علم و دانش به او داده شود خیر کثیر در واقع به او داده شده، تأکید کرد: آیتالله فاضل لنکرانی یک فقیه برجسته با نبوغ فوقالعاده بود بهطوریکه از آغاز راه این نبوغ را داشت و در نهایت در قله معرفت و فقاهت قرار گرفت.
وی ادامه داد: ایشان در خانواده اصیل به دنیا آمد، پدر ایشان آیتالله فاضل قفقازی، مشاور آیتالله بروجردی بود.
عضو خبرگان رهبری افزود: آیتالله فاضل در آن زمان کودکی بیش نبود اما از همان دوران کودکی با فضای روحانیت آشنا میشود و در یک فضای علمی رشد میکند و در ۱۳ سالگی طلبه میشود.
وی ادامه داد: در سن ۱۹ سالگی در پای درس آیتالله بروجردی در بحث کتاب الصلاه شرکت میکند و در هر درسی که شرکت میکند شبها آن را به عربی مینویسد کار به جایی میرسد که آیتالله بروجردی شخصاً تقریرات آیتالله فاضل را میخواند و مورد تفقد ایشان قرار میگیرد بهطوری آیتالله بروجردی میفرماید قدر این مجتهد جوان را بدانید.
آیتالله حسینی بوشهری در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه استاد دیگر ایشان امام خمینی (ره) بوده است، ابراز داشت: ایشان دلداده و شیفته امام بود و این مهم در دروس و گفتار ایشان مشهود است.
وی افزود: پدر آیتالله فاضل بسیار پاک زندگی کرد، تربیت سالم و نان حلال انسان را میسازد.
رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: ایشان حقیقتاً چهره پرفروغ اسمان فقاهت بود بنده ۱۵ سال شاگرد ایشان بودم در زمینه حج زمانی که به روایت میرسید آنچنان پهلوانه و قهرمانه وارد بحث میشد که همه را حیران میکرد مسلط بر رجال و مباحث مختلف حوزه نجف و قم بود.
وی ابراز داشت: ایشان تعصبی بر روی حوزه قم و نجف نداشت و هر سخنی را درست میدانست تحکیم و تأیید میکرد و علاوه بر این از روزی که وارد حوزه شد از همان آغاز شروع به تحصیل کرد که در این میان سنگینترین و علمیترین بحث کفایه ایشان بود.
رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه آثار گرانسنگ ایشان در ۴۰ موضوع و سرفصل میباشد، تأکید کرد: برخی از آثار خودش را نیز در دوران تبعید نوشت که نشان میدهد که هیچگاه علم و پژوهش را کنار نگذاشت.
وی به بُعد انقلابی این مرجع عالیقدر اشاره کرد و گفت: در بُعد انقلابی از آغاز نهضت پابهرکاب بود و در خدمت امام خمینی (ره) بود بهطوریکه ایشان با امام بودن و همراه شدن با ایشان را به تدریس در حوزه ترجیح دادند و تمامی خطرات را به جان خریدند.
آیتالله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در خصوص استقلال حوزه نظراتی داشت و معتقد بود باید تا ابد حوزه مستقل بماند و در این میان معتقد بود که احکام ولیفقیه لازمالاجرا است.
وی بیان داشت: در خصوص جهاد فلسطین و لبنان فرموده بود، باید در برابر دشمن ایستادگی کرد و نهراسید.
آیتالله حسینی بوشهری به آیندهنگری این مرجع تقلید اشاره کرد و بیان داشت: ایشان بهخوبی میدانست که آینده حوزه نیاز به فقیه و عالم دارد و تأسیس این مرکز فقهی در همین راستا بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این مرجع عالیقدر جهان تشیع، معتقد بودند که مشروعیت حکومت اسلامی راهی جز ولایتفقیه ندارد و بزرگترین کار انقلاب معرفی شیعه به جهانیان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری؛آیتالله فاضللنکرانی بیشترین آشنایی را با اندیشههای امام راحل داشت
عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به تاثیرات علمی، اجتماعی و انقلابی آیت الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید تقلید از اندیشههای امام راحل گفت: آن مرحوم بیشترین آشنایی را با اندیشههای بنیانگذار جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف داشت.
آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری در نخستین پیش همایش اندیشههای سیاسی، اجتماعی و انقلابی آیت الله فاضل لنکرانی، گفت: آیت الله فاضل لنکرانی از حیث اصولی نزدیکترین فرد به امام راحل بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مکتب فقهی امام راحل مبتنی بر واقعیت بر روی زمین و متن جامعه بود و بنیانگذار جمهوری اسلامی درحوزههای مختلف بر اصل واقعگرایی و توجه به متن جامعه نظر داشت.
رییس شورای دینپژوهان کشور گفت: نگاه امام راحل به مسائلی مانند، زهد، عرفان، سیاست، فقه و ... مبتنی بر واقع گرایی است و در مقام نظر حوادث روز و تحولات دنیای معاصر را مورد توجه قرار میداد.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ابتکارات امام راحل ناظر به جامعه و اجتماع بود و همیشه دو عنصر زمان و مکان برای نزدیک شدن به واقعیتها مورد توجه وی بود و از همین رو کمتر کردن فاصلهها با متن جامعه و فهم عمیق از آنچه در جهان میگذرد رویکرد اصلی در تصمیم گیریهای امام راحل در ابعاد مختلف بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه بیان کرد: در عملکرد فقه در زندگی اجتماعی، هویت فقه، هویت فقیه و نیازهای جامعه نقشهای جداگانهای دارد و هر کدام به نوبه تاثیر مجزایی دارند.
حجت الاسلام حمید پارسانیا افزود: بسیاری از آن اموری که در رابطه با مشروطه گذشت وابسته به نیازهای جامعه آن روز بود و همین مساله سبب بروز اختلاف و قصور بین فقها شد چرا که جهان اسلام برای اولین بار با اموری از این دست مواجه میشد.
به گفته او، آنچه که در دوران انقلاب اسلامی توسط امام راحل رخ داد توجه به ظرفیتها و نیازهای روز بود که برگرفته از تجربه دوران مشروط بود و امام راحل نیازها و تهدیدهای پیش روی انقلاب را بدرستی فهم کرده بود که به عنصر زمان آگاهی وی باز میگشت.
عضو هیات امنای دانش فرهنگیان بیان کرد: امام راحل پس از سالها تبعید و دوری از قم، زمانی که بار دیگر به این شهر بازگشت تنها در قامت یک فقیه نبود بلکه ایشان در جایگاه، ولی بود و این امکان فرصت جدیدی برای عملیاتی شدن مفاهیم کتب فقه شیعی در اصل ولایت فقیه بوجود آورد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیت الله فاضل لنکرانی در استقرار نظام اسلام و روشنگری در سه عنصر معرفت، فقاهت و اجتماعی بسیار کوشیده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شخصیت آن مرحوم استمرار و دسترسی به فقه و فقاهت را متن اجتماع تسهیل کرد.
حجتالاسلاموالمسلمین پارسانیا:درسهای مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی بوی امام میداد
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: امام با شاگردانش یک حرکت اجتماعی را آغاز کرد که در نهایت به انقلاب ختم شد و در این میان آیتالله فاضل لنکرانی در انقلاب مجاهدانه وارد عمل شدند و درسهای ایشان بوی امام داشت.
حجتالاسلاموالمسلمین حمید پارسانیا پیش از ظهر امروز در نخستین پیش همایش اندیشههای سیاسی و اجتماعی مرجع انقلابی حضرت آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی (ره) با اشاره به شخصیت ایشان اظهار داشت: برای بررسی رویکرد و اندیشههای اجتماعی آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی و سایر فقهای اعلم ما با سه عنصر مواجه هستیم .
وی ادامه داد: عنصر اول خود فقاهت است، عنصر دوم شخص فقیه و عنصر سوم زمان و زمانه فقیه است که هرکدام سهم خود را دارند.
حجتالاسلاموالمسلمین پارسانیا افزود: اگر از مشروطه به این سمت را بررسی کنیم میبینیم برخی از افراد حوادثی که در مشروطه وجود دارد را به مباحث اجتماعی ارتباط میدهند هرچند که نباید از این مهم بهسادگی چشمپوشی کنیم که فقه یک وحدتی را ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارها و اقدامات در طول تاریخ را نباید به فقه ارتباط داد، تصریح کرد: در عملکرد فقه هویت شخص و نیازهای اجتماعی تأثیر دارد و در کنار این در بسیاری از مسائل قصور تأثیر دارد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: امام خمینی (ره) توان امت را شناخت و خطری که جهان اسلام را تهدید میکرد این را احساس کرد و انقلاب اسلامی ایران را در یک برهه ۱۵ ساله به ثمر نشاند و در واقع این به عنصر زمان آگاهی مربوط میشد که امام داشت.
وی ادامه داد: امام با شاگردانش یک حرکت اجتماعی را آغاز کرد که در نهایت به انقلاب ختم شد و در این میان آیتالله العظمی فاضل لنکرانی در انقلاب مجاهدانه وارد عمل شدند و درسهای ایشان بوی امام داشت.
حجتالاسلاموالمسلمین پارسانیا تأکید کرد: ایشان تحریرالوسیله را متن درس خود قرار دادند و باید گفت امام خمینی (ره) اگر بهتنهایی وارد عمل میشدند شاید نمیتوانستند موفق شود و امثال آیتالله فاضل لنکرانی استوانهای بودند که در کنار امام ایستادند.
وی تصریح کرد: فعالیتهایی که آیتالله العظمی فاضل لنکرانی برای استقرار نظام داشتند کم نبود و در تاریخ ماندگار است.
آیت الله محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی متولد شد و در ۲۶ خرداد ماه سال ۱۳۸۶ به دیدار حق شتافت و در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
همایش اندیشههای سیاسی، اجتماعی و انقلابی آیت الله فاضل لنکرانی خردادماه سال ۱۴۰۲ نیز در قم برگزار خواهد شد.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.