×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
هشتمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در قم پایان یافت
true
آیت الله فاضل لنکرانی: احکام دینی با زبان هنر به مردم منتقل شود
آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین، شامگاه پنجشنبه در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس با معرفی افراد برتر در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز،آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین، شامگاه پنجشنبه در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس با معرفی افراد برتر در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد. هشتمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در قم پایان یافت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در این آیین، تاکید کرد: ظرفیت‌های مناسب و قابل‌توجهی در قم در حوزه‌های مختلف هنری وجود داشته که مبحث عکس و فیلم از مهم‌ترین آن‌هاست. سید موسی حسینی کاشانی افزود: جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس برگزار و آثار فراوانی به دبیرخانه ارسال ‌شد و مراحل داوری آن‌ها نیز به پایان رسیده است. وی اهمیت استفاده از خروجی جشنواره‌های هنری را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: باید خروجی این جشنواره برای استفاده بیشتر و بهتر از هنر برای انتقال پیام‌های دینی مورد توجه قرار بگیرد. در بخش عکس این جشنواره، محمدحسین پاکدل از خمینی‌شهر، محمد آهنگر از اهواز، امیرعنایتی از تربت‌حیدریه، مهدی ایمانی از اهر و رباب کرمی از زنجان به ترتیب حائز رتبه‌های برتر و دریافت لوح تقدیر شدند. همچنین در بخش فیلمنامه نوشین نوری از کرمانشاه، رحیم کریم زاده از گرگان، اعظم جعفری رستگار از همدان، سید فاطمه حسینی از مشهد، مهدی عزیراللهی نجف‌آبادی از اصفهان و محمدرضا پستک از تبریز رتبه‌های برتر و لوح تقدیر به دست آورند. در بخش فیلمنامه اقتباسی نیز احمد نوری از قم حائز رتبه برتر شد. مهدی اخوان، بنیامین نادعلی، مریم صالح، سمیه عطایی و پریناز جلیلی نیز برگزیده بخش موبایلی و فیلم کوتاه یک‌دقیقه‌ای شدند. در بخش فیلم کوتاه هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین نیز مرتضی رواش از قم، اشکان خیر نژاد و علی خوش‌رویی از تهران، محمدرضا وطن‌دوست از ساری، محمدمهدی خالقی از مشهد، زیبا ارژنگ از یاسوج، سیاوش شهابی از تهران، حسین ابدی از قم و الهام معروفی از اراک حائز رتبه‌های برتر شدند. ستاد اقامه نماز کشور نیز در بخشی از اختتامیه هشتمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین از حسین حیدری، مهدی رستمی، رضا زرتابچیان و علی مظفری به دلیل فعالیت‌های مثبت هنری در مسیر ترویج فرهنگ نماز با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر کرد. سید سجاد قافله باشی نیز در بخش بهترین فیلم حائز رتبه برتر شد. آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی احمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین حضور داشتند.

آیت الله فاضل لنکرانی: احکام دینی با زبان هنر به مردم منتقل شود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: بیان خشک و بی‌ روح احکام و دستورات دینی دیگر اثربخش نبوده و در حد امکان باید از ظرفیت‌های هنری برای انتقال مفاهیم دینی استفاده شود.

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین در تالار مرکزی شهر قم افزود: گاهی یک اثر هنری آن‌چنان قدرتی در بیان واقعیت و مسائل دارد که صدها کتاب و مقاله آن حجم از تاثیرگذاری را ندارد. وی خلقت خداوند متعال را مبتنی بر هنر دانست و گفت: در آثار خلقت و دستورات دینی نمی‌توان مساله ای را پیدا کرد که در آن اثری از هنر وجود نداشته باشد، وظیفه هنرمندان بوده که آثار هنری دستورات دینی را به قاب تصویر بکشند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اضافه کرد: در قرآن کریم از نماز صبح به زیباترین شکل ممکن یاد شده است، اگر هنرمندی بتواند این حجم از زیبایی را به تصویر بکشد بعید بود که نماز صبح فردی به‌راحتی قضا شود. آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: هنرمند فردی است که مخاطب را به هنرمند واقعی یعنی خداوند متعال سوق دهد، در فضای عمومی جامعه باید عشق و علاقه وافر به مساله نماز وجود داشته باشد. وی ادامه داد: در روایات و احادیث سوژه‌های هنری بسیاری وجود داشته که نیازمند استخراج از سوی هنرمندان و صاحبان فکر است. وی با اشاره به ارتباط هنر و دین عنوان کرد: اگر مبدا هنر را خداوند متعال در نظر بگیریم می‌توان نسبت به ارتباط دین و هنر به‌درستی پی برد، هنرمند واقعی پروردگار عالم است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: قوام هنر به خلق است و چیزی که تکراری باشد را نمی‌توان هنر اصیل نامید، به اعتقاد منطق اسلام کلام خداوند نیز هنر است، علوم بسیار عمیقی در قرآن کریم وجود داشته که تاکنون برای فردی آشکار نشده است. آیت الله فاضل لنکرانی گفت: با انقلاب اسلامی هنر هویت اصلی خود را پیداکرده و در 40 سال گذشته تلاش بر این بوده که از هنر برای نشان دادن ارزش‌های تکوینی و تشریعی اسلامی و الهی استفاده شود. وی افزود: رسانه‌های جمعی هنوز اسرار و حقایق نماز را آن‌گونه که شایسته است از ابعاد هنری به جامعه به‌ویژه نسل جوان منتقل نکرده اند؛ به تصویر کشیدن هنری و کوتاه ترویج نماز در فضای مجازی بسیار موثر است. آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین، در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس با معرفی افراد برتر در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:استفاده از زبان هنر در ترویج فرهنگ نماز بسیار موثر است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به اهمیت هنر در ترویج فرهنگ نماز نیز گفت: با ابزار هنر می‌توان در بعد تربیتی نماز کار کرد و این زبان امروزه بسیار موثر است. محمدمهدی احمدی عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین در تالار مرکزی شهر قم، ادامه داد: هنر ظرفیت بسیار بزرگی را برای انتقال پیام‌های دینی به وجود آورده است. وی افزود: بعد تربیتی نماز اجازه انحراف به جامعه نمی‌دهد، جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین می‌تواند در عمیق‌تر کردن جنبه تربیتی نماز و زمینه‌سازی جامعه‌ای سالم تاثیرگذار باشد. وی با بیان اهمیت توجه به بعد تربیتی نماز افزود: اگر به بعد تربیتی نماز به‌درستی توجه کرده و روی آن کار شود سبک زندگی اسلامی در جامعه پیاده می‌شود. احمدی عنوان کرد: گاهی به نماز از بعد تکلیفی نگاه می‌شود و گاهی نگاه به این فریضه از جنبه تربیتی بوده که درزمینه اصلاح جامعه نقش بسیار ویژه‌ای دارد. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آن نمازی می‌تواند انسان را از بدی‌ها دور کرده و یک جامعه متعالی را به وجود بیاورد که به بعد تربیتی آن توجه شود، بعد تربیتی نماز جامعه را از زشتی و پلیدی دور نگه می‌دارد. وی افزود: اگر مشاهده می‌شود که فردی نماز می‌خواند اما خلاف هم می‌کند به این دلیل بوده که صرفا به بعد تکلیفی نماز توجه شده و به بعد اصلی نماز یعنی بعد تربیتی توجهی نشده است. آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین، در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس با معرفی افراد برتر در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد. 1414 اثر شامل 257 فیلم، 239 فیلم‌نامه و 908 عکس و 10 مجموعه عکس از سراسر کشور به دبیرخانه هشتمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین ارسال‌شده بود.

true

true
false
true