- 9 دی 1399
- کد خبر 9931
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛کوروش محمد حسینی در نشست خبری که امروز به مناسب آغاز استقرار سامانه جامع پرداختهای شهروندی قمکارت بهصورت آنلاین در شهرداری قم برگزار شد به تشریح نحوه کار و امکانات این کارت پرداخت و اظهار داشت: سیستم جدید جایگزین سیستم قدیم شده و قمکارت فرصتهای بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم از فرصت دو ماه شهروندان برای استفاده از کارتهای قدیمی خبر داد و افزود: از فردا امکان خرید قمکارت در باجههای ارائه کارتهای ویژه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری در تمام سطح شهر فراهم بوده و اتوبوسها به دو دستگاه سیستم جدید و قدیم مجهز هستند.
محمدحسینی ادامه داد: بعد از گذشت دو ماه امکان شارژ مجدد کارتهای قدیم وجود نداشته و کارتها بهصورت رایگان با کارتهای جدید تعویض میشود.
وی از امکان استفاده قمکارت در سایر اماکن وابسته به شهرداری نیز خبر داد و تصریح کرد: یکی از ظرفیتهای قمکارت استفاده آن در مکانهای تفریحی و گردشی وابسته به شهرداری بوده و تا دو ماه آینده امکان استفاده این کارت در باغ پرندگان فراهم میشود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در ادامه به امکان پرداخت الکترونیکی در تاکسیها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: نصب بارکد خوان در بیش از دو هزار ۵۰۰ تاکسی امکان پرداخت الکترونیکی در تاکسیها را با کمک سامانه قمیار برای شهروندان فراهم کرده است.
وی حذف پرداخت نقدی در تاکسیها و اتوبوسها را مستلزم همکاری بخش خصوصی و شهروندان دانست و تأکید کرد: با پرداخت الکترونیک در تاکسیها و اتوبوسها علاوه بر حفظ پروتکلهای بهداشتی بسیاری از مشکلات شهرداری در سازمان اتوبوسرانی حل خواهد شد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم امکان صدور بلیتهای تکسفره برای مسافران و زائران را نیز تشریح و بیان کرد: بهزودی امکان صدور کارتهای تکسفره کاغذی در باجههای ارائهدهنده کارت و الکترونیکی در سامانه قمیار نیز فراهم خواهد شد.
محمدحسینی سایر ظرفیتهای قمکارت را نیز نام برد و افزود: امکان صدور کارت بانام شهروندان و بررسی سابقه پرداختها و شارژ کارت در سامانه قمیار نیز بهزودی فراهمشده و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه خطا میتوانند از طریق سامانه ۱۳۷ مشکلات ایجادشده را اعلام کنند.
وی در ادامه به ظرفیت شهرداری قم برای تجهیز تمام تاکسیها و تاکسی ونها به سیستم بارکد خوان نیز اشاره کرد و گفت: تمام تاکسیها تا پایان سال به دستگاه بارکد خوان مجهز شده و تا امروز استقبال خوبی در خانواده تاکسیرانی برای نصب بارکد خوان شده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در پایان هزینه اجرایی زیرساختهای قمکارت را عددی برابر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای نصب دستگاهها در اتوبوسها نیز ۴ میلیارد تومان هزینه شده و بخش مهمی از زیرساختها نیز با ظرفیتهای استانی اجرایی شده است.
امکان تعویض رایگان قمکارت از فردا در قم / افزایش رضایت شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم نیز گفت: از فردا امکان تهیه قمکارت برای شهروندان در تمام باجههای سطح شهر فراهم بوده و کارتهای قدیمی رایگان با قمکارت تعویض میشود.
علی نیک امروز در نشست خبری که به مناسب آغاز استقرار سامانه جامع پرداختهای شهروندی قمکارت بهصورت آنلاین در شهرداری قم برگزار شد، از آغاز ارائه قمکارت در قم خبر داد و اظهار داشت: از فردا امکان تهیه قمکارت برای شهروندان در تمام باجههای سطح شهر فراهم است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم از تعویض رایگان کارتهای قدیمی با قمکارت خبر داد و افزود: کارتهای قدیمی به مدت دو ماه معتبر بوده و شهروندان با پایان اعتبار کارتهای قدیمی میتوانند بهصورت رایگان کارت جدید دریافت کنند.
نیک ادامه داد: ۱۵۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر به دو سیستم قدیم و جدید مجهز بوده و امکان استفاده از هر دو کارت برای شهروندان تا دو ماه آینده فراهم است.
وی در ادامه به پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسیها نیز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دو هزار ۵۰۰ تاکسی به سیستم بارکد خوان مجهز بوده و تا پایان سال امکان پرداخت الکترونیکی در تمام تاکسیها فراهم میشود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم از نصب دستگاه پوز در تاکسیهای بیسیم نیز خبر داد و تأکید کرد: با توجه به هزینه قابلتوجه تاکسیهای بیسیم امکان استفاده از بارکد خوان در این تاکسیها نبود و دستگاه پوز در این تاکسیها نصب میشود.
نیک سپس به هوشمندسازی اتوبوسها نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد نظم درحرکت اتوبوسها یکی از مطالبات شهروندان بوده که تا امروز به علت مشکلاتی محقق نشده اما با کمک سازمان فاوا در حال پیگیری آن هستیم.
وی تغییر مسیر ناوگان اتوبوسرانی قم را نیز تشریح کرد و افزود: با تغییر خطوط قطری به شعاعی و کاهش زمان سفر رضایتمندی شهروندان افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: بهزودی رینگ هسته مرکزی شهر و اطراف حرم نیز با توجه به اجرای پیادهراهها با ۴ دستگاه آغاز به کارکرده و امیدواریم با توسعه این ناوگان شهروندان بهراحتی به هسته مرکزی شهر دسترسی پیدا کنند.
نیک در پایان رسیدگی به مجوزهای حمل بار نیز اشاره و خاطرنشان کرد: استان قم تنها استانی است که سازمان بار نداشته و این وظیفه بر عهده سازمان تاکسیرانی گذاشتهشده است.
وی از تأیید طرح جامع بار شهر قم در شورای کل ترافیک کشور نیز خبر داد و تصریح کرد: در حال پیگیری مصوبات و مجوزهای لازم از شورای اسلامی شهر قم بوده و با نقشه راهی که طرح جامع بار در اختیار ما قرار داده بهزودی وسایل نقلیه باری ساماندهی خواهد شد.
برنامهریزی برای ثبت ۸۰ درصد از درخواستها در نرمافزار قمیار تا پایان سال
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز با اشاره به افزایش روند ثبت درخواستها در نرمافزار قمیار از تلاش برای رسیدن به ثبت 80 درصد از درخواستها تا پایان سال خبر داد.
غلامرضا جانقربان با اشاره به راهاندازی میزهای خدمت در مناطق، اظهار داشت: در این میزهای خدمت افرادی که مستقرشدهاند بروشورهایی را در خمت مردم میگذارند که دقیقاً نحوه استفاده از نرمافزار قم یار در آن تدوینشده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به مشکلات سر راه نرمافزار قمیار، افزود: این نرمافزار بسیار ساده و روان است و با حداقل دانش الکترونیکی هم افراد میتوانند از آن استفاده کنند اما بخشی از مردم در استفاده از این ابزارها بیحوصله هستند که باید در این رابطه فرهنگسازی شود.
جانقربان افزود: از طرفی کافی نبودن دانش الکترونیکی شهروندان هنوز بسترهای لازم را برای توسعه دولت الکترونیک در کشور کامل ایجاد نکرده است علاوه بر اینکه یک مقدار هم پایین بودن سطح خدمات و سرعت اینترنت تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: با این شرایط وضعیت نفوذ نرمافزار قم یار در بین مردم مناسب بوده است بهطوریکه در ۵۰ روز فعالیت نرمافزار قم یار ۶۵ درصد از مردم ثبت درخواستهای خود را از طریق الکترونیکی انجام داند و ۲۵ درصد در منطقه ثبت کردند و درصورتیکه در روزهای اول آمار ثبت ۸۰ درصد ثبت درخواستها در مناطق انجام میشد اما این روند روزبهروز کمتر شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تأکید کرد: نکته قابلتوجه این است که از ۶۵ درصدی که درخواست خود را الکترونیکی ثبت کردهاند، ۵۰ درصد از نرمافزار قم یار استفاده کردهاند و تمام تلاشمان این است که تا پایان سال ۸۰ درصد مردم برای ثبت درخواستهای خود از نرمافزار استفاده کنند.
جانقربان بابیان اینکه بخشی از مردم به این آگاهی ازنظر الکترونیکی رسیدند که خودشان میتوانند بهصورت غیرحضوری درخواستهای خود را ثبت کنند، تأکید کرد: از بین ۳۲ فرایند مرتبط با شهرداری دو فرایند اصلی در حال حاضر روی نرمافزار قمیار ثبتشده است که مهمترین و پرمخاطبترین فرایندهاست و امیدوار هستیم که با این دو فرآیند شهروند الکترونیک بسازیم و بعد در مورد همه فرایندها این امور را ساری و جاری کنیم.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.