×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
اخبار کوتاهی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ؛
true
بازدید بیش از 11 هزار نفر از آثار تاریخی استان قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از بازدید بیش از 11 هزار نفر از آثار و بناهای تاریخی در روزهای منتهی به سال جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی فردونیوز،حمید یزدانی، امروز دوم فروردین ماه از بازدید عمومی بیش از 11 هزار نفر از آثار و بناهای تاریخی استان در روزهای منتهی به سال جدید خبر داد و اظهار داشت: آثار تاریخی آماده بازدید در ایام نوروز عبارتند از خانه تاریخی زند، موزه مردم شناسی، گنجینه آثار مراجع، خانه ملاصدرا و مقابر گنبد سبز.

او ادامه داد: بناهایی همچون تیمچه، بیت امام (ره)، مسجد جامع، امامزاده های سطح شهر و نوروزگاه ها نیز در ایام نوروز همه روزه از ساعت 9 تا 19 با حضور راهنمایان و کارشناسان آموزش دیده آماده بازدید علاقه مندان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه مجموعه دیرگچین، خانه تاریخی زند، کاروانسرای پاسنگان و یکی از بوستان های سطح شهر به عنوان نوروزگاه آماده سازی شده است خاطرنشان کرد: در راستای اطلاع رسانی هر چه بهتر شهروندان و مسافران نوروزی از برنامه بازدید اماکن و آثارتاریخی، پایگاه اطلاع رسانی اداره کل، بنرهای نصب شده در سطح شهر و نیز تورهای قم گردی اطلاعات و برنامه ها را اطلاع رسانی می کنند.

او  همچنین از برگزاری تورهای قم گردی در ایام نوروز خبر داد و گفت: تورهای قم گردی امسال نیز همچون سالهای گذشته با همکاری شهرداری و انجمن راهنمایان گردشگری برگزار می شود.

* 152 بازدید نظارتی از واحدهای اقامتی استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم همچنین از انجام 152 بازدید نظارتی از واحدهای اقامتی استان خبر داد.

حمید یزدانی، امروز دوم فروردین ماه با اعلام این خبر اظهار داشت: به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و زائران کریمه اهل بیت (س) در ایام نوروز بازدیدهای نظارتی با تشکیل 4 تیم متشکل از کارشناسان گردشگری، نماینده تعزیرات حکومتی، نماینده مرکز بهداشت، نماینده اداره اماکن ناجا و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به طور جدی دنبال می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: از مجموع 152 بازدید صورت گرفته طی روزهای اخیر 72 بازدید از مراکز اقامتی، 34 بازدید از رستوران ها و مراکز پذیرایی و بین راهی، 48 مورد بازدید از مراکز اقامتی موقت و 8 بازدید از دفاتر خدمات مسافرتی صورت گرفته است.

به گفته یزدانی، از مجمع بازدیدهای به عمل آمده 54 مورد مربوط به روز نخست فروردین بوده است.

او با بیان اینکه شکایات واصله پس از بررسی و اقدام در نهایت اعلام نتیجه می شود ادامه داد: موارد بازرسی در صورت لازم منجر به تشویق، تذکر، اخطار کتبی و در نهایت در صورت بی توجهی واحد مربوطه به تعلیق فعالیت یا تعطیلی منجر می شود.

*اسکان بیش از 85 هزار نفر در نخستین شب فروردین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم همچنین گفت: شب نخست فروردین استان قم پذیرای بیش از 85 هزار مسافر نوروزی در اماکن اقامتی بوده است.

حمید یزدانی، امروز دوم فروردین ماه با اعلام این خبر اظهار داشت: از این تعداد بیش از 14 هزار نفر در اماکن اقامتی میراث فرهنگی، 39هزار نفر در مدارس و بیش از 31 هزار نفر در سایر مراکز اقامتی استان مستقر شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به آمار اسکان در اماکن اقامتی تحت نظارت میراث فرهنگی گفت: از مجموع 14 هزار و 347 تعداد 3500 نفر در هتل ها، 1500 نفر در هتل آپارتمان ها، 3668 نفر در مهمان پذیرها و 5679 نفر در خانه مسافرهای سطح استان اسکان داشتند.

او با بیان اینکه آمار تجمیعی اسکان زائران  و مسافران نوروزی در امکان اقامتی مجاز استان به بیش از 190 هزار نفر از 27 اسفندماه 96 تا پایان روز نخست اول فروردین می رسد خاطرنشان کرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی تیم های نظارت و بازرسی از اماکن اقامتی نیز با جدیت دنبال می شود که تاکنون 152 مورد بازرسی انجام شده است.

یزدانی با اشاره به اینکه علاوه بر اقامتگاه های میراث فرهنگی و مدارس سایر نهادهای استان نیز پذیرای اسکان زائران هستند عنوان کرد: شب نخست فروردین 2300 نفر در امامزاده ها و زائرسراهای اداره کل اوقاف، 2570 نفر در ورزشگاه ها، 400نفر در مجتمع یاوران مهدی، 18 هزار نفر در مسجدمقدس جمکران و 8هزار نفر در کمپینگ های سطح شهر اسکان داشته اند.

*تکمیل ظرفیت اماکن اقامتی استان در نخستین شب فروردین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از تکمیل ظرفیت اماکن اقامتی استان با اسکان بیش از 14 هزار نفر در نخستین شب فروردین خبر داد.

حمید یزدانی با اعلام این خبر گفت: در شب نخست فروردین ماه بیش از 14 هزار مسافر نوروزی در اقامتگاه های رسمی تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان اسکان داشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه از 27 اسفندماه که فعالیت کمیته اسکان نوروزی به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است شب نخست فروردین با بیشترین تراکم اسکان زائران  و مسافران مواجه بوده ایم افزود: تاکنون بیش از 38 هزار نفر در هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها و خانه مسافرهای استان اقامت داشته اند.

به گفته وی، در مجموع تاکنون بیش از 8 هزار نفر در هتل ها، 3800 نفر در هتل آپارتمان ها، 11 هزار نفر در مهمان پذیرها و حدود 15 هزار نفر در خانه مسافرهای مجاز استان اسکان یافته اند.

یزدانی تاکید کرد: در ایام نوروز 35 هتل، 27 هتل آپارتمان، 57 مهمان پذیر و 166 خانه مسافر آماده اسکان مسافران نوروزی شده است.

*گشت 24 ساعته یگان حفاظت میراث فرهنگی در ایام نوروز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از انجام 42 گشت یگان حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی استان طی روزهای نخست فروردین خبر داد.

حمید یزدانی، امروز سوم فروردین ماه با اشاره به تشدید گشت های نظارتی یگان حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی استان در ایام نوروز اظهار داشت: گشت های 24 ساعته یگان حفاظت همه روزه در قالب دو تیم داخل شهر و بیرون شهر انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: این تیم های گشت زنی تخلفاتی همچون تخریب آثار، حفاری های غیرمجاز و... را مورد توجه قرار داده و پیگیری می کنند.

وی با بیان اینکه در بناهای تاریخی پرتردد همچون خانه تاریخی زند، مقابر گنبد سبز، تپه قلی درویش و موارد این چنینی نیروهای حفاظت مستقر هستند خاطرنشان کرد: در بناهای ثبتی سطح شهر نیز مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلفی موارد به یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع رسانی می کنند.

یزدانی ادامه داد: از 28 اسفندماه تا 2 فروردین ماه در مجموع 2 گشت مشترک با نیروی انتظامی، 9 گشت تعاملی با سایر نهادهای اجرایی و 42 بازدید و سرکشی از بناها و آثار ثبتی استان انجام شده است.

*تشکیل اکیپ های نظارتی شبانه از اماکن اقامتی و مجتمع های گردشگری استان قم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از تشکیل اکیپ های نظارتی شبانه از اماکن اقامتی و مجتمع های گردشگری خبر داد.

حمید یزدانی، امروز سوم فروردین ماه اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد سفرهای نوروزی به استان قم علاوه بر بازدیدهای نظارتی با مشارکت سایر نهادها، اداره کل میراث فرهنگی 3 اکیپ نظارتی شبانه نیز برای تشدید امر نظارت تشکیل داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه این اکیپ های سه گانه با بازدیدهای سرزده روند خدمات رسانی به زائران و مسافران را مورد بررسی قرار می دهند خاطرنشان کرد: در این بازدیدها مسایلی همچون بررسی نرخ های خدمات، مسایل بهداشتی  و نمازخانه ها، کیفیت واحدها و نظافت واحدها، ایمنی و امنیت را مورد توجه قرار می دهند.

به گفته یزدانی، در ایام نوروز این بازدیدها به صورت شبانه از ساعت 19 تا 2 بامداد انجام می شود و در صورت مشاهده تخلف موارد مربوطه با تذکرشفاهی، اخطارکتبی یا تشکیل پرونده پیگیری می شود.

او با اشاره به بازدیدهای روزانه اکیپ های نظارتی تصریح کرد: بازدیدهای روزانه نیز به صورت سرزده با مشارکت اداره اماکن ناجا، مرکز بهداشت، کارشناسان گردشگری، نماینده تعزیرات حکومتی و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام می شود.

*فعالان رسانه ای حوزه گردشگری در ایام نوروز، تجلیل می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم همچنین از تجلیل فعالان رسانه ای حوزه گردشگری در ایام نوروز خبر داد.

حمید یزدانی، امروز سوم فروردین ماه با اعلام این خبر تصریح کرد: با توجه به اهمیت مقوله گردشگری به عنوان اولویت نخست توسعه اقتصادی استان از همین رو تلاش می کنیم تا در گام نخست معرفی ظرفیت های گردشگری قم را در دستور کار داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: در این راستا رسانه های خبری استان به عنوان بازوی توانمند در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی می توانند نقش مهمی در انعکاس ظرفیت های گردشگری استان داشته باشند.

او با بیان اینکه هر ساله در ایام نوروز  شهر کریمه اهل بیت (س) پذیرای خیل کثیری از هموطنان است خاطرنشان کرد: تلاش ما براین است تا هر سال با اجرای طرح های مختلف در کنار جلب رضایت مسافران و زائران، توسعه خدمات مطلوب را در دستور کار داشته باشیم که می توان گفت اطلاع رسانی از مجرای رسانه های رسمی یکی از اقدامات مهم در مسیر ارائه خدمات مطلوب به شمار می آید.

یزدانی با تاکید بر لزوم تلاش همه نهادها و سازمان های اجرایی در بهره گیری از ظرفیت گردشگری استان اظهار داشت: یکی از تدابیر اندیشیده شده جلب مشارکت رسانه ها و فعالان رسانه ای استان در امر گردشگری در سال جاری است از همین رو بر خود لازم می دانیم از رسانه ها و فعالان رسانه ای حوزه گردشگری که در ایام نوروز در کنار ما بوده اند، تجلیل کنیم.

گفتنی است؛ اصحاب رسانه می توانند اطلاعات و اخبار حوزه گردشگری را از طریق پایگاه اینترنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به آدرس www.ichto.ir، کانال تلگرامی میراث کریمه، ایمیل mohammadhossein87@gmail.com و یا شماره تلفن 02537603414پیگیری نمایند.

*راه اندازی 4 نوروزگاه در استان قم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از راه اندازی 4 نوروزگاه در خانه تاریخی زند، کاروانسرای پاسنگان، مجتمع زیتون و بوستان مهدی خبر داد.

حمید یزدانی، امروز سوم فروردین ماه با اعلام این خبر اظهار داشت: نوروزگاه ها با هدف  معرفی آداب و سنن استان و با مشارکت هنرمندان قمی فعالیت خود را آغاز کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه نوروزگاه های چهارگانه در خانه تاریخی زند، کاروانسرای پاسنگان، مجتمع بین راهی زیتون و بوستان مهدی برگزار می شود تصریح کرد: در این نوروزگاه ها برنامه های جانبی همچون برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، پخت غذای سنتی، موسیقی سنتی، سیاه چادر، شاهنامه خوانی و نوروزخوانی اجرا می شود.

او با اشاره به اینکه فعالیت نوروزگاه ها تا 15 فروردین ماه ادامه دارد خاطرنشان کرد: هدف از راه اندازی این نوروزگاه ها معرفی آداب و سنن استان، بناها و آثار تاریخی و نیز اجرای برنامه های هنری توسط هنرمندان استان قم است.

گفتنی است؛ علاقمندان می توانند همه روزه ساعت 11 تا 9 صبح در مجتمع گردشگری زیتون واقع در کیلومتر 17 اتوبان قم – تهران، ساعت 11 الی 13 درخانه تاریخی زند واقع در خیابان چهارمردان کوچه 17، ساعت 15 تا 18 در کاروانسرای تاریخی پاسنگان واقع در کیلومتر26 جاده قدیم قم- کاشان، و ساعت 20 تا 22 در بوستان مهدی در مجاورت کمربندی به نوروزگاه ها مراجعه و از برنامه های متنوع این نوروزگاه ها بازدید به عمل آورند.

*راه اندازی 18 پایگاه نوروزی راهنمای زائران و مسافران استان قم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم همچنین از راه اندازی 18 پایگاه نوروزی راهنمای زائران و مسافران خبر داد.

حمید یزدانی، امروز سوم فروردین ماه با اعلام این خبر اظهار داشت: در ایام نوروز سه پایگاه راهنمای زائران و مسافران نوروز در ورودی های استان کار هدایت و راهنمایی زائران را عهده دار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قم، با بیان اینکه این سه پایگاه راهنمای زائر از ساعت 9 صبح تا 23 همه روزه فعال اند افزود: محل استقرار این پایگاه ها در مجتمع های بین راهی و پذیرایی زیتون ورودی تهران-قم، کرانه ورودی اراک-قم و امیرکبیر ورودی کاشان- قم است.

او با اشاره به اقلام توزیعی در پایگاه های راهنمای زائر گفت: 20 هزار حلقه سی دی اقلیم بهشت، 20 هزار حلقه سی دی قم تمدن و زیبایی حاوی 40 کلیپ درباره صنایع دستی و جاذبه های گردشگری استان، 5هزار جلد کتاب سیمای فرهنگ و طبیعت استان قم و 10 هزار جلد کتابچه سه زبانه راهنمای گردشگری استان قم از جمله اقلام توزیعی در این پایگاه ها است.

به گفته یزدانی، در این پایگاه ها نقشه راهنمای گردشگری استان با اولویت مسیرهای گردشگری شهر قم در 5 مسیر تعریف شده که این مسیرها عبارتند از:

  1.  حرم مطهر، موزه آستانه، تیمچه و بازار قم، مسجد امام حسن عسگری (ع)، خانه تاریخی یزدان پناه و خانه طباطبایی ها
  2. بیت امام (ره)، موزه مراجع، خانه زند، امام زاده علی ابن جعفر (ع) و مقابر گنبد سبز
  3. بازار کهنه، مسجد جامع، مدرسه جهانگیر خان، میدان کهنه، مسجد و مناره میدان کهنه، امام زاده شاهزاده حزه، سر در مدرسه غیاثیه، چهل اختران و امامزاده سید سربخش
  4. حرم مطهر، امام زاده احمد ابن قاسم، مسجد مقدس جمکران،  تپه قلی درویش و امام زاده جعفر غریب
  5. جمکران، قلعه گبری، کوه دو برادران و کوه خضر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر پایگاه های سه گانه اداره کل میراث فرهنگی استان، 15 پایگاه اسکان و راهنمای زائر نیز با مشارکت شهرداری، آموزش و پرورش استان، حرم مطهر و فرمانداری نیز در نقاط مختلف استان در ایام نوروز فعال است.

*راه اندازی 18 پایگاه نوروزی راهنمای زائران و مسافران استان قم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم همچنین از راه اندازی 18 پایگاه نوروزی راهنمای زائران و مسافران خبر داد.

حمید یزدانی، امروز سوم فروردین ماه با اعلام این خبر اظهار داشت: در ایام نوروز سه پایگاه راهنمای زائران و مسافران نوروز در ورودی های استان کار هدایت و راهنمایی زائران را عهده دار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قم، با بیان اینکه این سه پایگاه راهنمای زائر از ساعت 9 صبح تا 23 همه روزه فعال اند افزود: محل استقرار این پایگاه ها در مجتمع های بین راهی و پذیرایی زیتون ورودی تهران-قم، کرانه ورودی اراک-قم و امیرکبیر ورودی کاشان- قم است.

او با اشاره به اقلام توزیعی در پایگاه های راهنمای زائر گفت: 20 هزار حلقه سی دی اقلیم بهشت، 20 هزار حلقه سی دی قم تمدن و زیبایی حاوی 40 کلیپ درباره صنایع دستی و جاذبه های گردشگری استان، 5هزار جلد کتاب سیمای فرهنگ و طبیعت استان قم و 10 هزار جلد کتابچه سه زبانه راهنمای گردشگری استان قم از جمله اقلام توزیعی در این پایگاه ها است.

به گفته یزدانی، در این پایگاه ها نقشه راهنمای گردشگری استان با اولویت مسیرهای گردشگری شهر قم در 5 مسیر تعریف شده که این مسیرها عبارتند از:

  1.  حرم مطهر، موزه آستانه، تیمچه و بازار قم، مسجد امام حسن عسگری (ع)، خانه تاریخی یزدان پناه و خانه طباطبایی ها
  2. بیت امام (ره)، موزه مراجع، خانه زند، امام زاده علی ابن جعفر (ع) و مقابر گنبد سبز
  3. بازار کهنه، مسجد جامع، مدرسه جهانگیر خان، میدان کهنه، مسجد و مناره میدان کهنه، امام زاده شاهزاده حزه، سر در مدرسه غیاثیه، چهل اختران و امامزاده سید سربخش
  4. حرم مطهر، امام زاده احمد ابن قاسم، مسجد مقدس جمکران،  تپه قلی درویش و امام زاده جعفر غریب
  5. جمکران، قلعه گبری، کوه دو برادران و کوه خضر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر پایگاه های سه گانه اداره کل میراث فرهنگی استان، 15 پایگاه اسکان و راهنمای زائر نیز با مشارکت شهرداری، آموزش و پرورش استان، حرم مطهر و فرمانداری نیز در نقاط مختلف استان در ایام نوروز فعال است.

*هدیه نوروزی استاندار قم به خبرنگاران سراسر کشور

استاندار قم نیز اعلام کرده است بازدید از اماکن تاریخی قم در ایام نوروز برای خبرنگاران رایگان است.

بهرام سرمست  اظهار داشت: بازدید از اماکن تاریخی (اماکن دولتی) استان قم در ایام نوروز برای خبرنگاران سراسر کشور که قم را برای گردش نوروز انتخاب کرده اند رایگان است.

استاندار قم افزود: جهت تکریم خبرنگاران سراسر کشور و خانواده های آن ها و در راستای ترویج گردشگری، این هدیه از طرف استان قم به خبرنگاران تقدیم می شود.

سرمست افزود: خبرنگاران شریف و تلاشگری که جهت زیارت به استان قم مشرف می شوند خادمان اجرایی استان را از دعای خیر خود بهره مند کنند.

پایان پیام

true

true
false
true