×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

استان قم میزبان سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس خواهد بودنماز طلب باران در شهر مقدس قم اقامه شدتودیع و معارفه رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قمتفویض اختیار به استان‌ها، تصمیم‌گیری را سریع‌تر و مؤثرتر و اعتماد عمومی را تقویت می‌کندورود ۵ اتوبوس ۱۸ متری دوکابین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی قماحداث فضای شهری در مسیر ریل خیابان رسالت قم در مسیر اجرایی قرار گرفتتقدیر از جانباز دفاع مقدس ۱۲روزه در جلسه شورای اداری استان قمسهم قم از بودجه‌های ملی باید در تهران مطالبه شودبیش از ۱۴۰۰ برنامه در هفته بسیج استان قم اجرا می شود۶۴۰۰ سند مالکیت نهضت ملی مسکن در قم به مالکان اهدا شدسفر رئیس قوه قضائیه به قمدو کارگاه اشتغال زندانیان در قم افتتاح و ۱۵۰ زندانی آزاد شدندبازدید رئیس سازمان بازرسی کشور از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی قمکوهنوردان قمی «بام خراسان» را فتح کردنداعضای فدراسیون وقف‌های علوی ترکیه به زیارت حرم بانوی کرامت مشرف شدندباند سه‌نفره سرقت از داخل خودرو در قم دستگیر شدندآغاز «پویش نذر نان» برای تامین نان نیازمندان در قمطراحی بیش از 200 هزار صندوق رای الکترونیکی در کشورنشست شهرداران مراکز استان‌ها با میزبانی شهرداری کلانشهر قم برگزار شدشهرداران مراکز استان های سراسر کشور به زیارت حرم بانوی کرامت مشرف شدند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم خبرداد:
true
ورود ۵ اتوبوس ۱۸ متری دوکابین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: راستای تحقق شعار «اول مردم» و تاکید شهردار قم مبنی بر توسعه حمل‌ونقل عمومی، پنج دستگاه اتوبوس ۱۸ متری دوکابین برای نخستین‌بار با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۵ میلیارد تومان وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری شد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با شهرنیوز اظهار کرد: در راستای دستورات شهردار محترم قم مبنی بر توجه ویژه به حمل‌ونقل عمومی، مذاکرات اولیه و بازدیدهای متعددی از وضعیت ناوگان شهری انجام شد و در نهایت تصمیم بر آن شد که برای نخستین‌بار اتوبوس‌های ۱۸ متری دوکابین وارد شهر قم شود.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده، این طرح با برآورد ۱۱۵ میلیارد تومان برای پنج دستگاه اتوبوس ۱۸ متری دوکابین عملیاتی شد و اکنون این ناوگان آماده بهره‌برداری است.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به ویژگی‌های فنی این اتوبوس‌ها گفت: این وسایل نقلیه قابلیت فعالیت در خطوط معمولی و خطوط بی‌آرتی (BRT) را دارند و با سه درب راست‌بازشو و دو درب چپ‌بازشو طراحی شده‌اند تا در هر دو نوع مسیر امکان استفاده داشته باشند.

وی ادامه داد: هر دستگاه اتوبوس ظرفیت جابه‌جایی حدود ۲۰۰ مسافر را به‌صورت نشسته و ایستاده دارد. بر همین اساس، برنامه‌ریزی شده است تا یک خط اکسپرس و پرسرعت از پردیسان به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برای این ناوگان تعریف شود که مراحل نهایی اجرای آن در حال انجام است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اظهار کرد: این اتوبوس‌ها دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند و به هشت دوربین داخلی ۳۶۰ درجه، سیستم تهویه پیشرفته و پرده باد مجهز شده‌اند. همچنین امکان کاهش ارتفاع برای سوار شدن آسان مسافران و رمپ ویژه ویلچر از دیگر امکانات این اتوبوس‌هاست.

وی گفت: در طرح خط اکسپرس پردیسان – حرم مطهر، پنج ایستگاه شامل مبدأ و مقصد پیش‌بینی شده است تا مسافران در کمترین زمان ممکن از پردیسان به حرم مطهر منتقل شوند و توقف‌ها در مسیر حداقل باشد.

خانه‌زاد یزدی افزود: این اتوبوس‌ها تولید داخل هستند، تمامی استانداردهای ملی را سپری کرده‌اند و از نظر ایمنی و تجهیزات رفاهی در سطح مطلوبی قرار دارند.

وی با اشاره به اهمیت این مسیر گفت: در منطقه پردیسان دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه قم و دانشگاه آزاد اسلامی قم با جمعیت بالای دانشجویان وجود دارد که از حمل‌ونقل عمومی استفاده زیادی دارند؛ بنابراین این ناوگان نقش مؤثری در جابه‌جایی سریع و ایمن آنان به سمت مرکز شهر و حرم مطهر خواهد داشت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: تمرکز فعلی ما بر تکمیل ناوگان اتوبوس‌های ۱۲ متری نیز قرار دارد و بر همین اساس، قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری منعقد شده است که طی یکی دو ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، تأمین تعدادی میدل‌باس ۹ متری نیز در دستور کار است تا در مسیرها و معابری با عرض کمتر و حجم سفر پایین‌تر مورد استفاده قرار گیرند. هدف‌گذاری ما این است که با ترکیب اتوبوس‌های ۹، ۱۲ و ۱۸ متری، از وسایل مختلف متناسب با شرایط هر مسیر بهره ببریم.

خانه‌زاد یزدی تصریح کرد: هم‌اکنون شهر قم در میان کلان‌شهرهای کشور، کمترین میانگین عمر ناوگان اتوبوس‌رانی را دارد. میانگین فعلی عمر ناوگان حدود چهار و نیم سال است که با ورود اتوبوس‌های جدید، این رقم به زیر چهار سال کاهش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: برنامه نوسازی اتوبوس‌های فرسوده، تأمین قطعات و تعمیرات اساسی در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌کنیم تا برای ایام نیمه‌شعبان، حداکثر ظرفیت ناوگان قابل بهره‌برداری را برای خدمت‌رسانی به شهروندان و زائران شهر مقدس قم آماده کنیم. همچنین با بهبود زمان‌بندی خطوط و کاهش فاصله حرکت به کمتر از ۱۰ دقیقه، زمینه افزایش تمایل مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی فراهم خواهد شد.
پایان پیام

true

true
false
true