×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

شکاف میان ملت و دولت به نظام آسیب می‌رساندآیین بزرگداشت زنده‌یاد محمد کاسبی در قم برگزار می شودرفع نشتی ۲ هزار مورد گاز طبیعی در قم«طرح انرژی تجدیدپذیر» و بند «سرای سلامت» در قم افتتاح شدبرای تحقق حکمرانی کارآمد «آموزش» ضرورت استتأکید استاندار قم بر تسریع در رفع موانع برق واحدهای تولیدی گردهمایی بزرگ تولید کنندگان برتر کودهای کشاورزی در استان قماحیای سنت «گعده‌های علمی» در درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قمفراخوان بیستمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در قم اعلام شددومین باند جیب بر‌ها در قم زمین گیر شدندمرد سال فوتسال آسیا خادم افتخاری مسجد جمکران شدکرایه تاکسی برای دومین بار در سال گران شد!90 پروژه با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان در سال جاری اجرا می‌شودعملیات اجرایی پروژه ۵۲ هزار هکتاری مقابله با گرد و غبار آغاز شدفرودگاه قم در ردیف طرح‌های ویژه کشور قرار گرفتدرخشش نمایندگان قم در مسابقات سراسری قرآن کریم مدال‌های شما امتیاز مضاعفی داردوقف، ظرفیت بی‌بدیل پژوهشی برای ارتقای کارآمدی کشور استقطب علمی و معنوی جهان اسلام و خاستگاه تحولات جهانی قم استمدیرعامل جدید شرکت توزیع نیروی برق استان قم منصوب شد
true
شکاف میان ملت و دولت به نظام آسیب می‌رساند
آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید با اشاره به نامه‌های امیرالمؤمنین (ع) به کارگزاران حکومت، بر ضرورت پرهیز از اختلاف میان ملت و دولت تأکید و گفت : اگر میان دولت و ملت شکاف ایجاد شود، اساس نظام آسیب می‌بیند، اگر مسئولی میان خواسته‌های عقلانی و نفسانی‌اش متزلزل باشد، از عدالت دور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، آیت‌الله‌ جوادی آملی روز چهارشنبه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم افزودند: اختلاف دو گونه است؛ گاهی از خلافت می‌آید و گاهی از مخالفت. اگر اختلاف از خلافت باشد، رحمت است؛ مانند همین اختلافی که در نظام هستی هست که خداوند می فرماید ما این اختلاف شب و روز را انجام دادیم، این اختلاف، تضاد و نزاع نیست، بلکه جانشینی و تداوم است؛ و پیامبر نیز درباره جامعه اسلامی فرمود: «اخْتِلافُ اُمّتی رَحمَةٌ» در جامعه‌ی اسلامی نیز اختلاف امتی که به معنای همکاری و جانشینی در انجام وظیفه باشد، رحمت است؛ اما اختلافی که ریشه در مخالفت داشته باشد، منشأ فساد و گمراهی است. این اختلاف، غده بدخیم است، از همین روست که فرمود: هر اختلافی که بر پایه‌ی مخالفت باشد، یکی حق است و دیگری باطل و اگر به نزاع و تقابل بین افراد و گروه‌ها بینجامد، انحراف از مسیر الهی است.

این مرجع تقلید در ادامه شرح نهج‌البلاغه و در تفسیر کلام قصار ۱۸۳ امیرالمؤمنین علیه‌السلام با مضمون «مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلَّا کَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلَالَةً» اظهار داشت: هر جا اختلاف در ادعا باشد، یکی از آن دو بر باطل است، زیرا دو حق هرگز با هم تعارض ندارند، دو مومن و دو طاهر، هیچ وقت با هم اختلاف ندارند.

وی با تبیین معنای واژه‌ی «اختلاف» گفت: اختلاف دو گونه است؛ گاهی از خلافت می‌آید و گاهی از مخالفت. اگر اختلاف از خلافت باشد، رحمت است؛ مانند همین اختلافی که در نظام هستی هست که خداوند می فرماید ما این اختلاف شب و روز را انجام دادیم، این اختلاف، تضاد و نزاع نیست، بلکه جانشینی و تداوم است؛ و پیامبر نیز درباره جامعه اسلامی فرمود: « اخْتِلافُ اُمّتی رَحمَةٌ» در جامعه‌ اسلامی نیز اختلاف امتی که به معنای همکاری و جانشینی در انجام وظیفه باشد، رحمت است؛ اما اختلافی که ریشه در مخالفت داشته باشد، منشأ فساد و گمراهی است. این اختلاف، غده بدخیم است، از همین روست که فرمود: هر اختلافی که بر پایه‌ مخالفت باشد، یکی حق است و دیگری باطل و اگر به نزاع و تقابل بین افراد و گروه‌ها بینجامد، انحراف از مسیر الهی است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه ۵۹ نهج‌البلاغه تأکید کرد: حضرت به اسود بن قطبه می فرماید: «فَإِنَّ الْوَالِیَ إِذَا اخْتَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِکَ کَثِیراً مِنَ الْعَدْلِ»، اگر خواست و میل والی یکسان نباشد و اختلاف درونی داشته باشد، از عدالت باز می‌ماند. زیرا کسی که دل و عقلش در مسیر واحدی حرکت نمی‌کند، نمی‌تواند عادل باشد. چنین فردی فاسد و خود بیمار است و جامعه را نیز بیمار می‌کند.

وی افزود: در نهج‌البلاغه آمده است اگر عدالت رعایت شود، دولت پایدار می‌ماند؛ اما هرگاه والی بر مردم سخت گیرد یا در میان مردم عدالت نباشد، سخن‌ها دوگانه می‌شود، نشانه‌های ظلم آشکار می‌گردد و دین آسیب می‌بیند. در چنین وضعی، حفظ مملکت کار آسانی نیست.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه مسئولان باید تا حد توان خود برای اجرای عدالت و آرامش مردم بکوشند، اظهار داشت: آنچه از توان شما برمی‌آید انجام دهید و در عین حال به مردم وعده‌های صادق بدهید تا ملت نه بی‌راهه برود و نه راه کسی را ببندد. این تلاش‌ها در مسیر حفظ نظام، خود نوعی جهاد است.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به روایت پیامبر اکرم (ص)، درباره معنای گسترده جهاد، گفت: روزی رسول خدا در مسیر حرکت خود با جمعی از اصحاب عبور می‌کردند. جوانی نیرومند را دیدند که با نشاط و توان در رفت‌وآمد بود. برخی از اصحاب گفتند: ای کاش این جوان در راه خدا و در میدان جنگ حضور داشت. پیامبر فرمودند: راه خدا تنها جبهه و میدان نبرد نیست؛ اگر این جوان بیرون آمده تا پدر و مادر پیر خود را تأمین کند، در راه خداست؛ اگر برای رسیدگی به همسر و فرزندانش تلاش می‌کند، در راه خداست؛ اگر برای حفظ آبرو و عزت خویش کار می‌کند، در راه خداست؛ و اگر برای پرداخت بدهی خود یا رفع نیاز مردم می‌کوشد، او نیز در مسیر الهی گام برمی‌دارد.

آیت‌الله‌ جوادی آملی افزود: جهاد تنها در سنگر نظامی نیست؛ در جبهه داخلی نیز می‌توان مجاهد بود. کسی که نظام را حفظ می‌کند، آبرو و اقتصاد کشور را پاس می‌دارد، گرانی را کاهش می‌دهد و مشکلات مردم را برطرف می‌سازد، او نیز مجاهد فی‌سبیل‌الله است و در صف شهدا مأجور خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: اگر مسئولان و مردم هر یک در جای خود چنین نیتی داشته باشند و برای خدا کار کنند، خیر و برکت نصیب جامعه می‌شود و نظام اسلامی با عدل و اخلاص استوار می‌ماند.
پایان پیام

true

true
false
true