×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
true
جایگاه گردشگری بقعه امامزاده موسی مبرقع قم تقویت شود
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه حرم حضرت امام‌زاده موسی مبرقع‌ (ع) قم در نزد شیعیان جهان به‌ویژه شبه قاره هند از نظر معنوی جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: برای تقویت جایگاه گردشگری بقعه مبارک این امام‌زاده بلافصل نیز باید اقدام‌های لازم انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوزبه نقل از ایرنا؛آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی شامگاه یکشنبه در آیین رونمایی از مضجع جدید امام‌زاده مبرقع(ع) در منطقه چهل اختران قم طی سخنانی اظهار داشت: شهر قم افتخار دارد که مدفن ۲ امام‌زاده بلافصل، یکی حضرت معصومه فرزند بلافصل امام هفتم همچنین موسی مبرقع فرزند بلافصل امام نهم شیعیان است.

عضو جامعه مدرسین همچنین خاطرنشان کرد: روایت‌های فراوانی که راجع قم است، حاکی از آن است که اهل بیت به اهالی قم و عالمان این شهر توجه ویژه داشته‌اند، از این رو حضرت معصومه‌(س) و موسی مبرقع که کنیه آن ابواحمد است، در همین قم مدفون شده‌اند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با یادآوری اینکه به غیر از این ۲ امام‌زاده بلافصل، فرزندان دیگری از اهل بیت نیز در قم دفن شده‌اند بیان کرد: حضرت موسی مبرقع برادر کوچک‌تر امام هادی‌(ع) است و بعد از شهادت امام دهم، به قم آمد.

وی در ادامه شان و جایگاه والای حضرت موسی مبرقع به لحاظ علمی و تقوایی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: پس از آمدن موسی مبرقع به شهر قم، فرزندان و نوادگان آن حضرت نیز به قم می‌آیند که مساله چهل اختران از همین جا تحقق پیدا می‌کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با تاکید بر توجه ویژه به امام‌زاده موسی مبرقع یادآور شد: سادات مختلف اعم از برقعی، رضوی، نقوی، تقوی و حتی برخی از سادات رضایی از نوادگان موسی مبرقع محسوب می‌شوند.

وی با ذکر این نکته که بسیاری از سادات رضوی، نقوی و تقوی در شبه قاره هند و کشورهای پاکستان و هندوستان سکونت دارند گفت: فارغ از جنبه معنوی این بقعه مبارک، باید از نظر گردشگری و بین‌المللی هم کارهای موثری برای آن انجام شود.

وی در ادامه افزود: باید زمینه را برای آمدن شیعیان هندی و پاکستانی به این بقعه مبارک فراهم کنیم.

فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که موضوع زیارت اهل بیت پیامبر همچنین ذریه و فرزندان این بزرگان در روایت‌های زیادی مورد تاکید قرار گرفته است تصریح کرد: زیارت برای تقویت توحید است، تبلیغات سوء وهابیت علیه شیعه، به دلیل این است که حقیقت زیارت قبور را نفهمیده و یا فهمیده ولی به دنبال محروم کردن بشر از این حقیقت است.

این مدرس حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: زیارت قبر پیامبر (ص)، امامان معصوم و فرزندان‌شان به‌خصوص فرزندان بلافصل، برای انسان درجه‌های معنوی زیادی را به همراه دارد.

آیت‌الله فاضل با یادآوری اینکه شیعیان باید فرصت زیارت مضجع حضرت معصومه، امام موسی مبرقع و سایر بزرگان را برای خود مغتنم بشمارند، گفت: اگر فرصتی برای زیارت به وجود آمد از آن استفاده کنیم، چون برای ارتقای معنوی و روحی موثر است.

فاضل لنکرانی: جایگاه گردشگری بقعه امامزاده موسی مبرقع قم تقویت شود

امام‌زاده موسی مبرقع(ع) دومین امام‌زاده بلافصل امام جواد(ع) است.

ایشان پس از حضرت فاطمه معصومه(س) که فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر(ع) بوده از شان و مقام بالایی برخوردار است.

منطقه‌ای که بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) در آن واقع شده به چهل اختران قم نیز معروف است چرا که پیکر مطهر ۴۰ امام‌زاده در این مکان دفن شده‌است.

فاضل لنکرانی: جایگاه گردشگری بقعه امامزاده موسی مبرقع قم تقویت شود

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری قم نیز با اشاره به اینکه طرح اصلاح سنگ مزار این امام‌زاده شریف و بقعه مطهر آن با کمک خیران و بانیان خیر محقق شده است گفت: استادکاران و هنرمندان باتجربه‌ای نیز با هنر خود و نیت خیری که داشتند برای آماده‌سازی سنگ مزار این امام‌زاده هنرنمایی کرده‌اند.

ابوالقاسم مقیمی با بیان اینکه امام‌زاده مبرقع مانند حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران به عنوان یک نقطه نورانی در شهر قم می‌درخشد یادآور شد: شیعیانی که از مناطق گوناگون به ایران سفر می‌کنند، مرقد امام‌زاده موسی مبرقع را بیشتر از بقیه نقاط زیارتی کشور، می‌شناسند و به آن ارادت دارند.

معاون استاندار قم با بیان این نکته که این مکان مقدس، تاکنون مکان مناسبی برای پذیرایی از زائران نداشته است افزود: ما از همه خیران، هیات‌های مذهبی و مجموعه‌های متوسل به اهل‌بیت‌(س) برای رونق بخشیدن به حرم مطهر و با برکت این امام‌زاده درخواست کمک داریم.

فاضل لنکرانی: جایگاه گردشگری بقعه امامزاده موسی مبرقع قم تقویت شود

بقاع متبرکه باید فضای دل‌انگیزی داشته باشند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز با بیان اینکه فضای امام‌زادگان و بقاع متبرکه باید برای دوست‌داران اهل بیت دل‌انگیز باشد گفت: یکی از وظایف ما عمران و آبادانی این بقاع شریف است.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری همچنین خاطرنشان کرد: مضجع شریف موسی مبرقع به عنوان یکی از امام‌زادگان واجب‌التعظیم به هیچ وجه در شان و منزلت این شخصیت بزرگ نبوده است، از این رو در حد توانایی‌های‌یمان و با همکاری و کمک هیات امنای این امام‌زاده و تعدادی از خیران، قدمی را برای مرمت این مضجع نورانی برداشته‌ایم.

فاضل لنکرانی: جایگاه گردشگری بقعه امامزاده موسی مبرقع قم تقویت شود

فاضل لنکرانی: جایگاه گردشگری بقعه امامزاده موسی مبرقع قم تقویت شود

فاضل لنکرانی: جایگاه گردشگری بقعه امامزاده موسی مبرقع قم تقویت شود
پایان پیام

true

true
false
true