- 26 آذر 1402
- کد خبر 18508
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
![قدر فاطمیه را بدانید و در احیای آن بکوشید قدر فاطمیه را بدانید و در احیای آن بکوشید](https://www.fordu.ir/file/thumbnails-716-447/jpg/fordu_449گریه فاضل.jpg)
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز یکشنبه ۲۶ آذرماه طی سخنانی در مراسم عزای حضرت صدیقه طاهره(س)، اظهار کرد: در ایام فاطمیه سعی کنید یک قدمی برای حضرت زهرا (س) بردارید ولو به حضور در یک مجلس روضه باشد، دست بچههایتان را بگیرید و در این مجالس عزاداری حضور یابید، در روایاتی که پیرامون حضرت زهرا(س) وارد شده تأمل و دقت کنید، این احیاء فاطمیه که مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه برای آن بسیار تلاش کردند بخاطر آن است که ما حضرت زهرا را بشناسیم، احیای فاطمه برای مجرد یک عزاداری و ریختن اشک نیست که البته این هم جدّاً امری عظیم است. ولی مهمتر این است که ما این بیبی را بشناسیم، تعبیراتی که قرآن کریم و پیامبرگرامی(ص) راجع به بیبی دارند را ببینیم تا بلکه بتوانیم پی به حقیقت این بیبی برده وموفق گردیم تا حدی شخصیت آن بانوی بی نظیر عالم هستی را به مردم بشناسانیم که چه دُردانهای را خدا به پیامبر خاتم عنایت فرموده است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: واقعاً بعضی از تعبیرات درباره حضرت زهرا قابل درک نیست، مثل این تعبیر که «علی معرفتها دارت القرون الاولی»، انسان هر چه فکر میکند به معنای روشنی نمیرسد و نباید هم برسد. چگونه عالم و جهان آفرینش بر محور معرفت حضرت زهرا چرخیده و میچرخد؟ گردش شب و روز و خلقت عالم، همه بر محور این مخلوق نورانی خدا فاطمه زهرا(س) بوده و هست؟.
وی افزود: یا این روایت که میفرماید «سمیت فاطمة فاطمة لأن الناس فطموا عن کنه معرفتها»، این بیبی که بود؟ یک زن معمولی؟ که بگوئیم دختر پیامبر بود به دنیا آمد و عمر کوتاهی کرد؟ پس چرا چنین تعابیری نسبت به دیگر زنان مطرح نشده و از مختصات فاطمه زهرا سلام الله علیهاست؟ در این روایات خوب دقت کنید و آنها را اجتهادی و فقیهانه مورد بررسی قرار بدهید. بعد ببینید چه آفاقی بر روی انسان باز میشود؟ هر چه انسان به این حقایق نورانی نزدیک شود احساس نورانیت در وجودش میکند، مجرد پیدا کردن علم به مقامات حضرت نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ممکن است سؤال شود گیریم که ما علم یافتیم بر اینکه حضرت زهرا محدثه بود و ملائکه با او حرف میزدند و او هم با ملائکه سخن میگفت، یا مقامش از حضرت مریم و چه بسا از انبیاء گذشته هم بالاتر باشد! بعدش چی؟ جواب اینست که ما با همین شناخت محدودی که از حقیقت حضرت پیدا میکنیم از این حقیقت نورانی استضاعه نموده و برای خودمان نورانیت کسب میکنیم، همانطور که راجع به خدای تبارک و تعالی اگر سؤال کنند قرآن فرموده «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ» ما باید خدا را بشناسیم، بعد که شناختیم چی؟ پاسخش همین است وقتی خدا را به درستی بشناسیم تازه وجود پیدا میکنیم، تازه نورانیت پیدا کرده و آفاقی از ملکوت برای ما روشن میشود که نقطه آغاز حرکت انسان میگردد، شناخت پیامبر و ائمه معصومین هم همینطور است، شناخت مقام این بزرگواران فقط مجرد تصدیق علم و کمال و حکمت در آنها نیست، این علم مقدمهای میگردد که خود ما نور پیدا کنیم و این نور علاوه بر اینکه ما را در دنیا به یک جاهایی میرساند اما آثار عمدهاش در آخرت است، با این نور میتوانیم در آخرت سیر کنیم، نه سیر به سوی بهشت و الی الجنة؛ بلکه سیر در درون بهشت و فی الجنة، آنجا که انسان حرکت به سوی حقایق آخرت را آغاز کند میبیند این نور چقدر برای او مفید است. ما در دنیا از این نور ولایت به نحو موجبه جزئیه و خیلی محدود استفاده میکنیم، اما وقتی به آن عالم حقیقی و جهان آخرت برسیم خواهیم دید ارزش این نور یعنی چه؟ به جاهایی دست مییابیم که از تصور انسان خارج است.
آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: لذا قدر فاطمیه را بدانید و در احیای آن بکوشید، مراجع بزرگ ما مرحوم والدما، مرحوم آیت الله العظمی تبریزی رضوان الله علیهما، استاد بزرگوار ما آیت الله العظمی وحید و بعضی از مراجع دیگر حق بزرگی بر شیعه پیدا کرده اند که با احیای فاطمیه، شیعه را حفظ کردند. این تعبیر زیبا در کلمات استاد بزرگوار ما وجود دارد که وهابیت با احیای فاطمیه زمینگیر شد و واقعاً همینطور شده، تمام تلاشهایی که آنها در طول سال میکنند در فاطمیه پنبهاش زده میشود و نابود میگردد اصلاً ماندهاند که چکار کنند؟ دنبال این بودند که چیزی به نام شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها اصلاً مطرح نباشد و بعد شروع به از بین بردن بقیه حقایق شیعه کنند، ولی این مراجع بزرگ به وقت خودش خطر را کاملاً تشخیص دادند و با همه وجود به میدان آمدند. من خوب یادم هست وقتی والد ما اولین پیام را برای فاطمیه نوشتند، مسئول صدا و سیمای آن زمان با من تماس گرفت و گفت ما این پیام را نمیتوانیم بخوانیم! پدرم فرمود بگوئید اگر این پیام خوانده نشود تا آخر عمرم دیگر کلمهای برای انقلاب حرف نخواهم زد! ما این انقلاب را برای احیای اسلام و تشیع و احیای اهلبیت(ع) میخواهیم، بعد هم انصافاً صداوسیما آن پیام را خواندند و خیلی هم تأثیرگذار بود.
سخنی کوتاه در مقام محدّثهبودن حضرت زهرا(س) به قلم آیت الله فاضل لنکرانی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)، یادداشتی را با عنوان «سخنی کوتاه در مقام محدّثهبودن حضرت زهرا(س)» منتشر کرد.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)، یادداشتی را با عنوان «سخنی کوتاه در مقام محدّثهبودن حضرت زهرا(س)» منتشر کرد.
متن یادداشت به این شرح است؛
قال الإمام الصادق(ع) : «إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةُ مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِکَةَ کَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِیهَا»
تجلیل از حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) فقط به عنوان این نیست که این وجود مبارک، دختر گرامی پیامبر اکرم(ص) بوده است، ولو همین عنوان، خود به تنهایی یک مقام بسیار بالایی است؛ بلکه آن حضرت دارای فضائل بسیار والایی بودند که اگر ساعتها انسان بگوید و صدها کتاب ها بنویسد، باز هم قطرهای از آن را نمیتواند بیان کند.
* اسماء حضرت زهرا(س) نزد خداوند
امام صادق(ع) در روایتی میفرمایند: «لِفَاطِمَةَ تِسْعَةُ أَسْمَاءَ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، یعنی خدای تبارک و تعالی، نُه اسم برای فاطمه قرار داده است؛ که این مطلب، کاشف از ابعاد گسترده این وجود شریف است که خدای تبارک و تعالی چنین عناوینی را برای او قرار داده است. این اسماء عبارتند از: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا.
* مقام محدّثهبودن
مرحوم امام خمینی قدس سره هنگامی که ایام فاطمیه فرا میرسید و راجع به حضرت صدیقه طاهره (س) صحبت میفرمودند، نسبت به محدثه بودن آن حضرت تأکید زیادی داشته و میفرمودند که عظمت فاطمه زهرا(س) در همین است که بعد از فقدان پیامبر اکرم(ص)، جبرئیل به امر خدا نازل میشد و با آن حضرت سخن میگفت.
محدّثهبودن مسأله بسیار مهمی است. اولاً محدَّث کیست؟ محدَّث کسی است که طراز و در عِدل رسول و نبی قرار بگیرد؛ یعنی رسول، نبی و محدَّث هر سه در این امر مشترکند که ملائکه بر ایشان نازل میشود.
بریر عجلی از امام صادق(ع) فرق بین رسول و نبی و محدَّث را سؤال کرد. حضرت فرمود: «الرَّسُولُ الَّذِی تَأْتِیهِ الْمَلَائِکَةُ وَ یعَاینُهُمْ وَ تُبْلِغُهُ عَنِ اللهِ تَعَالَی» رسول کسی است که در حال بیداری جبرئیل پیام خدا را برای او میآورد، «وَ النَّبِی الَّذِی یرَی فِی مَنَامِه»، نبی ملائکه را در خواب میبیند؛ اما آنچه او در خواب میبیند مثل این است که در بیداری دیده یعنی رتبهاش یک مرتبه پائینتر است، «وَ الْمُحَدَّثُ الَّذِی یسْمَعُ الْکَلَامَ کَلَامَ الْمَلَائِکَةِ وَ ینْقَرُ فِی أُذُنَیهِ وَ ینْکَتُ فِی قَلْبِه»، محدَّث آن است که کلام ملائکه را میشنود و آن کلام به قلب او القاء میشود. پس محدَّث از حیث سخن گفتن ملائکه، عِدل رسول و نبی است.
باز امام صادق(ع) فرمود: «إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةُ مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِکَةَ کَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِیهَا»؛ فاطمه محدّثه نامیده شد و چون ملائکه از آسمان بر او فرود آمده و سخن میگفتند.
* حقیقت مصحف فاطمه(س)
در بعضی از روایات آمده است که حضرت به امیرالمؤمنین میفرمودند صداهایی میشنوم و مطالبی به من گفته میشود. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند هرگاه چنین شد من را خبر کن و آنچه میشنوی بگو تا من بنویسم. در نتیجه آنچه نوشته شد، مصحف فاطمه(س) نام گرفته که البته با مصحف امیرالمؤمنین علی(ع) فرق دارد.
در مصحف فاطمه(س) بحث احکام و حلال و حرام الهی وجود ندارد؛ بلکه ملائکه آنچه که بنا هست بر ذریه حضرت و امّت تا قیامت واقع شود به حضرت زهرا(س) رساندهاند.
* بانوی بانوان عالم
منتهی ابتدا به صورت ندا بوده «فَتُنَادِیهَا کَمَا تُنَادِی مَرْیمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ یا فَاطِمَةُ إِنَّ اللهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلی نِساءِ الْعالَمِینَ یا فَاطِمَةُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِی وَ ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِین»، همان آیه مربوط به حضرت مریم(س) را برای حضرت زهرا(س) خوانده و میگفتند خدا تو را اختیار نموده و تطهیر کرده و بر همه زنان عالم ترجیح داده است. پس به درگاه پروردگارت سجده کن و با رکوعکنندگان رکوع کن. «فَتُحَدِّثُهُمْ وَ یحَدِّثُونَهَا»، این گفت وگو دو طرفه هم بوده؛ یعنی هم فاطمه با آنها صحبت میکرده و هم آنها با حضرت سخن میگفتند.
«فَقَالَتْ لَهُمْ ذَاتَ لَیلَةٍ أَ لَیسَتِ الْمُفَضَّلَةُ عَلَی نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مَرْیمَ بِنْتَ عِمْرَانَ»؛ یک شب حضرت به ملائکه فرمود: مگر مریم افضل زنهای عالم نیست؟ آنها در جواب گفتند: «إنَّ مَرْیمَ کَانَتْ سَیدَةَ نِسَاءِ عَالَمِهَا»، مریم سیّدۀ بانوان عصر خودش است: «وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَکِ سَیدَةَ نِسَاءِ عَالَمِکِ وَ عَالَمِهَا وَ سَیدَةَ نِسَاءِ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ»، اما حساب شما جداست. شما سیده زنان عصر خود، زمان مریم و عالَم اولین و آخرین هستی.
آری، محدَّث بودن مقامی بسیار بالا است. ما با تجلیل از فاطمه زهرا(س) میگوییم یک چنین شخصیتی با چنان مقامی، چرا چنین بلاها و مصائبی بر سر او آمده است!؟ آیا سزاوار است شیعه همه مقامها و مصائب را کنار بگذارد و فقط بگوید رسول خدا دختری به نام زهرا(س) داشت!
* جوهره اصلی دیانت و شیعهبودن
حضرت فاطمه(س) جوهره اصلی دیانت و شیعه بودن ماست. همه ما باید در تمام سال مخصوصاً در این ایام، سعی کنیم معرفتمان نسبت به حضرت زهرا (س) بیشتر شود. اگر ما از شناخت حضرت زهرا (س) و عزاداری بر آن حضرت فاصله داشته باشیم، خسارت بسیار بزرگ و جبران ناشدنی است.
سعی کنیم در ایام فاطمیه و شهادت جانسوز آن حضرت، از آن وجود مقدس استمداد کنیم تا بتوانیم حضرتش را بیشتر بشناسیم و سپس به مردم بشناسانیم که حیات طیبه و سعادت ابدی، مرهون این شناخت و معرفت است.
پایان پیام