×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
true
آیا زبان رسانه‌ای دولتمردان در مورد فرودگاه قم تغییر می کند؟
پس از مدت‌ها سکوت خبری هفته گذشته سرمایه‌گذار فرودگاه قم در نشستی خبری از برخی رازهای مگوی فرودگاه قم سخن گفت . مطالبی که برای اولین بار از زبان او شنیده می‌شد و مسئولان هم ظاهراً و تاکنون جوابی برای آن نداشته‌اند.

حاج محمد شفیعی که باید او را مرد روزهای سخت فرودگاه قم بنامیم در این مصاحبه مهم از وجود برخی موانع سخن گفته که در این مجال کوتاه بنا دارم به کالبدشکافی آنها بپردازم .
نخستین نکته‌ای که از زبان ایشان شنیدیم ضرورت عمل کردن دولت به وظیفه خود در قبال فرودگاه قم است .همگان می‌دانند که ساخت فرودگاه قم بر اساس یک تفاهمنامه با استانداری در سال ۱۳۸۹ انجام شده که استاندار وقت و همه مدیران مرتبط استانی و ملی آن را امضا کرده‌اند .
بر اساس قوانین موجود نه در ایران بلکه در همه جای جهان مدیران موظفند به یک تفاهم‌نامه یا توافقنامه رسمی پایبند باشند در حالی که در استان قم استانداران و مدیران استان بعد از سال ۸۹ هر یک به نوعی از وظایف خود شانه خالی کرده‌اند و فقط می‌گویند آن تفاهمنامه ایراد و اشکال دارد.!!! در پاسخ به این مسئولان باید گفت که چرا پس از گذشت حدود ۱۲ سال حاضر نیستند اشکالات را برطرف و راه را برای احداث فرودگاه هموار کنند .؟
دومین موردی که سرمایه‌گذار فرودگاه قم می‌گوید فراهم نکردن زیرساخت‌های اصلی مانند آب برق و گاز از سوی مسئولان است آقای شفیعی می‌گوید پس از ۱۲ سال آب و برق این ابر پروژه از کارخانه‌ها و واحدهای اطراف تامین می‌شود که جای بسی تعجب است.!!!
 در این مورد نیز بر اساس قوانین ایران و جهان تامین زیرساخت‌ها برای چنین پروژه‌هایی از وظایف دولت‌هاست .به عنوان مثال در کشورهای اطراف ایران بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی مشغول به کار هستند ومیگویند به محض انعقاد قرارداد ،در مدت بسیار کوتاهی حتی کمتر از یک روز آب برق و گاز پروژه تامین می‌شود.
 در این خصوص هم تاکنون هیچ یک از مسئولان قبلی و فعلی استان پاسخی نداده‌اند که می‌توان این امر را نیز دلیلی بر درستی گفته‌های سرمایه‌گذار فرودگاه قم دانست. سومین موردی که در این مصاحبه مطرح شده دخالت نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در این پروژه مهم بدون در نظر گرفتن سرمایه‌گذار آن است.
 حاج علی محمدشفیعی در این مصاحبه به صراحت گفته است نمایندگان مردم قم و مسئولان استان همواره از رویکرد حمایتی سخن گفته‌اند اما در عمل اثربخشی خاصی از آنها دیده نشده و برعکس موجب عقب افتادن کارها نیز شده‌اند.!!!
او مثالی را در این زمینه یادآور می‌شود و می‌گوید آقای علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت آقای احمدی نژاد عزم جدی برای کمک به فرودگاه داشت اما یکی از نمایندگان فعلی قم به  بهانه اینکه شرکت ارم کیش در جزیره کیش کلاهبرداری کرده است او را از این تصمیم منصرف کرد بدون آنکه مدرکی برای گفته‌های خود به وزیر ارائه کند. در این زمینه هم تاکنون هیچ یک از نمایندگان قم حاضر به پاسخگویی نشده‌اند که انتظار می‌رود آنها نیز با برگزاری نشستی به رمزگشایی از این پروژه مهم کمک کنند. سرمایه‌گذار فرودگاه قم مثال دیگری را نیز به مطالب دردناک خود افزوده است .وی می‌گوید در سال ۹۲ فرماندار وقت قم برای معارضین فرودگاه قم هم سند صادر کرد در حالی که زمین فرودگاه از سال ۸۹ برای ساخت این پروژه  در نظر گرفته شده بود و قانوناً نباید چنین کاری صورت می‌گرفت. آقای شفیعی در ادامه یک نکته مهم و کلیدی را نیز یادآوری می‌کند و می‌گوید مشکل اصلی در این پروژه تنگ نظری است وی‌گوید بسیاری نمی‌توانند ببینند که چند هکتار زمین در اختیار یک نفر قرار گرفته است سرمایه‌گذار فرودگاه قم در ادامه می‌افزاید سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور با احداث این فرودگاه کاملاً موافق هستند و از ابتدا هم با رعایت شرایط خاص احداث فرودگاه‌ها موافق بوده‌اند .او می‌گوید اینکه حالا برخی مدعی شده‌اند که به تازگی مجوز صادر شده حرف نادرستیست چرا که مجوز آن قبلاً صادر شده بود و ربطی به زمان حال ندارد .
در پیگیری خبرهای مرتبط با این امر نیز این ادعا به اثبات می‌رسد چرا که قبلاً برخی از مسئولان و نمایندگان مانند آقایان امیرآبادی و بهشتی از صدور مجوز فرودگاه قم خبر داده بودند. البته هفته گذشته هم وزیر راه و شهرسازی در سفر به قم از صدور مجوز فرودگاه در شب قبل از سفر خود به قم خبر داد که این هم در نوع خود خبری تاریخی و شگفت انگیز به شمار می‌رود .
آقای شفیعی در این مصاحبه از یک مشکل دیگر هم در خصوص ساخت فرودگاه قم سخن می‌گوید و آن را مشکل سیستمی می‌نامد که البته به شواهدی هم در این زمینه می‌توان دست یافت.
 خلع ید سرمایه‌گذار و سپس رفع آن ، زندانی کردن سرمایه‌گذار و سپس آزادی او ، پرداخت ۵۰ میلیارد تومان از سوی دولت برای تسویه حساب سهامداران و خرج کردن آن
سوی شهرداری و جلسه با دیگر سرمایه‌گذاران بدون حضور سرمایه‌گذار فعلی نمونه‌هایی از این مشکل سیستمی است که نشان می‌دهد حداقل تا امروز هیچ تصمیم درستی برای رفع مشکل این ابر پروژه اتخاذ نشده است .!!!
آنچه ذکر شد مجموعه دلایلی است که سرمایه‌گذار فرودگاه قم برشمرده و معتقد است اینها موجب جلوگیری از روند احداث فرودگاه قم شده است اما متاسفانه هیچ یک از مسئولان سابق و فعلی قم، نمایندگان قم در مجلس، مقامات سازمان هواپیمایی کشوری و امثال آنها حاضر به پاسخگویی در مورد آن نیستند.
اگر سکوت را در فرهنگ ایرانی نشانه رضایت و درستی بدانیم، باید فرض را بر صحت گفته های سرمایه گذار فرودگاه قم بگذاریم ،مگر آنکه مسئولان با برگزاری مناظره های زنده با
 با او در رسانه استانی یا ملی. و  برگزاری نشست‌های خبری مشترک با او و خبرنگاران ، رد احتمالی این گفته‌ها را اثبات کنند.
هنوز چند روزی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای هیئت دولت نگذشته است که گفتند یکی از اشکالات موجود نارسایی در زبان رسانه‌ای دولت است که اگر کار خوبی هم انجام شده به خوبی بیان نشده است . بنابراین انتظار می‌رود تا مدت زیادی از هفته دولت نگذشته است مسئولان استان این سخنان را نصب العین خود قرار دهند و به افکار عمومی در خصوص فرودگاه قم پاسخ دهند.

نویسنده: م.شایگانی 

پایان پیام

true

true
false
true