×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
قم در مدیریت پسماند می‌تواند الگوی کشور باشد
true
سلاجقه:قم باید پایگاه محیط‌زیست جهان اسلام باشد
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مجموعه طرح‌ها و اقدامات مدیریت شهری قم در مدیریت پسماند را الگویی برای کشور دانسته و گفت:شهر قم باید در موارد مختلف ترازهای علمی جهان را داشته باشد و هر زائری که به این شهر سفر می‌کند نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛علی سلاجقه امروز سه‌شنبه ۴ بهمن‌‎ماه در آئین افتتاحیه و بهره‌برداری از ۷ پروژه زیست‌محیطی مدیریت پسماند شهرداری قم با اعتباری بالغ‌بر هزار میلیارد ریال در مرحله جدید اجرای طرح “قم در مسیر تحول” که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: توسعه‌ها باید درخور و مورد نیاز باشد.

وی با اشاره به اینکه انسان یکی از انواع مخلوقات است، مطرح کرد: متأسفانه برخی در دنیا خود را صاحب مخلوقات می‌دانند و اجزا و عناصر طبیعت را به هم می‌ریزند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم درحال رقم خوردن است، عنوان کرد: این تغییر اقلیم، زندگی تمام افراد جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه متنوع‌ترین نقشه زمین‌شناسی برای ایران است، خاطرنشان کرد: این تنوع در حوزه اقلیم، سنگ‌شناسی، خاک‌شناسی، گیاهی و فرهنگی نیز وجود دارد.

سلاجقه ادامه داد: باتوجه به این تغییرات بنیادی که مبتنی بر طبیعت است، تاب‌آوری مردم ایران به دلیل این تنوعات بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه دشمن روی این موضوعات برنامه‌ریزی کرده است، تصریح کرد: باید این تهدیدات را جدی بگیریم و از هیچ تلاشی در راستای مقابله با آن‌ها فروگذاری نکنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به تهیه نقشه آمایش سرزمینی برخی استان‌ها، یادآور شد: از مجموعه شهرداری‌ها درخواست داریم برنامه‌های خود را بر مبنای این نقشه‌های آمایش پیش ببرند.

وی با بیان اینکه شهر قم باید پایگاه محیط‌زیست جهان اسلام باشد، ابراز کرد: شهر قم باید در موارد مختلف ترازهای علمی جهان را داشته باشد و هر زائری که به این شهر سفر می‌کند نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کند.

سلاجقه با تأکید بر اینکه امروز برای اولین بار در کشور قم توانست دفن پسماند خود را به صفر برساند، اضافه کرد: تمام شهرها و استان‌های کشور باید از این حرکت قم الگو بگیرند و رسیدن به چنین دستاوردی‌ را اولویت خود قرار دهند.

قم در مدیریت پسماند می‌تواند الگوی کشور باشد

علی سلاجقه همچنین در حاشیه آئین بهره‌برداری از پروژه‌های زیست‌محیطی شهرداری قم، با اشاره به افتتاح این پروژه‌ها اظهار داشت: خدا را شاکریم در واپسین روزهایی که به ایام‌الله دهه فجر نزدیک می‌شویم، در سطح کشور شاهد افتتاح طرح‌های متفاوتی جهت احیای بهبود زندگی همشهریان و هم‌وطنان عزیز هستیم.

وی با بیان اینکه آنچه که امروز کشور را آزار می‌دهد، مسائل مربوط به محیط‌زیستی چه در بعد گردوغبار و آلایندگی و یا مسائل مربوط به آب‌های زیرزمینی و پسماندها و پس آب‌هاست، افزود: مردم شریف کشور در مسائل محیط‌زیستی بسیار از مسئولان جلوتر هستند و یک مطالبه جدی در کشور شکل‌گرفته و مردم جلوتر از مسئولان در مباحث محیط‌زیست حرکت می‌کنند و خدا را شاکریم که این تفکر در مسئولان نیز به نحو مطلوب اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: آنچه که در استان و شهر قم با حضور دکتر سقائیان نژاد شهردار توانمند، هوشمند، دانشمند شهر قم شاهد هستیم، خوشبختانه شهر قم الگویی مناسب برای کشور بوده و ما در همه شهرها این موضوع را نیاز داریم که چنین پروژه‌هایی احداث شود، به‌ویژه در شهرهایی که عمدتاً زائرپذیر بوده و از شهرها و کشورهای مختلف تردد دارند و فرهنگ مترقی برگرفته از فرهنگ دینی و آموزه‌های اسلامی ما را می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایرانی اسلامی بسیاری از مسائل را مطرح کرده و در بعد نظافت و زیبایی شهر و منظر می‌طلبد در شهرهای مذهبی نگاهی ویژه داشته باشیم  که خوشبختانه استان و شهر قم در این زمینه به‌عنوان یک کار الگویی، افتتاح پروژه خط دوم پردازش پسماند را داشته که تفکیک و پردازش بوده و به‌نوعی فاز نهایی تبدیل‌شدن مواد دانه‌ای شکل است که بتواند در بسیاری از مسائل مورداستفاده قرار گرفته و ارزش‌افزوده برای پسماند ایجاد می‌نماید.

سلاجقه با تأکید بر اینکه با این رویکرد در شهر قم که روزانه ۷۰۰ تن پسماند عادی تولید می‌شود به‌هیچ‌عنوان زباله نخواهیم داشت و پسماند به ارزش‌افزوده‌ای تبدیل می‌شود، گفت: بایستی مردم نیز خودشان در تفکیک از مبدأ یاری گر دستگاه‌ها باشند، هرچند شهروندان در این بخش جلوتر از ما هستند.

وی اظهار داشت: باید با مشارکت مردم در زمینه تفکیک، شاهد آن باشیم که مردم زباله‌های تفکیکی را در منزل جداسازی و با تماس به مراکز مدیریت پسماند، آن‌ها را تحویل دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اضافه کرد: این مرکز که امروز افتتاح شد، چرخه کاملی در زمینه تفکیک پسماند بوده و امید است فاز نهایی نیز تبدیل به ارزش‌افزوده و صنایع جانبی شود که در سطوح مختلف زندگی مورداستفاده قرار می‌گیرد و این پسماند و پلاستیک تبدیل به یک ارزش‌افزوده‌ای شود که کارایی داشته و به‌نوعی به حل مشکلات می‌انجامد.

سلاجقه اذعان کرد: خوشبختانه رویکرد مثبتی در قم وجود دارد و خدمت شهرداری قم تبریک و خدا قوت عرض می‌کنیم و از مهندسین و کارگران و همکارانی که در قم این طرح عظیم را کلید زدند تشکر و این اقدام می‌تواند الگوی مناسبی برای همه کشور باشد.

شهردار قم:توجه به مسائل زیست‌محیطی دغدغه شهرداری قم است

شهردار قم با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های زیست‌محیطی حوزه مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: توجه به مسائل زیست‌محیطی دغدغه شهرداری قم است.

دکتر سیدمرتضی سقائیان‌نژاد نیز امروز سه‌شنبه ۴ بهمن‌‎ماه در آئین افتتاحیه و بهره‌برداری از ۷ پروژه زیست‌محیطی با اعتباری بالغ‌بر هزار میلیارد ریال در ادامه مرحله جدید اجرای طرح “قم در مسیر تحول”که با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: مرحله جدید طرح “قم در مسیر تحول” از دو هفته گذشته آغاز شده و ۱۳ مرحله افتتاح پروژه‌های مختلف را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های امروز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، مطرح کرد: علت این اهمیت نیز، مهم بودن محیط‌زیست در زندگی مردم و برای آیندگان است.

شهردار قم از اتفاقاتی مانند خشک‌سالی، کاهش جنگل‌ها، افزایش بیماری‌ها و … یادکرد و گفت: متأسفانه از نعمت‌هایی که در اختیار ما قرارداشته حفظ و حراست نکرده‌ایم و امروز با این مشکلات مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه حفظ این سرمایه‎ها به معنای رشد است، عنوان کرد: بالاترین سرمایه، طبیعت و محیط‌زیست است که اگر نتوانیم از آن‌ها حفاظت کنیم درنتیجه رشد نکرده‌ایم.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه متأسفانه در حوزه حفاظت از محیط‌زیست عقب‌ماندگی‌هایی در کشور داریم، خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها به‌صورت هفتگی و دوهفتگی جمع‌آوری زباله انجام می‌شود، ولی هرچه کردیم نتوانستیم جمع‌آوری زباله در قم را به‌صورت یک روز در میان انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ شهروندی در این راستا اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: پروژه‌های مختلفی که به بهره‌برداری می‌رسند نیازمند پیوست‌هایی زیست‌محیطی هستند و تا زمانی‌که به این پیوست توجه نشود، نمی‌توانیم وضعیت را بهبود ببخشیم.

شهردار قم با اشاره به اینکه اقدامات شهرداری در سفره مردم تأثیرگذار است، یادآور شد: این موضوع موجب می‌شود که تلاش خود در مجموعه شهرداری قم را برای کسب رضایت مردمی بیش‌ازپیش افزایش دهیم.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پسماند در قم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: شهرداری قم در مسیر خوبی در راستای ساخت و آبادانی شهر قرار دارد.

سید مجتبی سبحانی ثابت امروز سه‌شنبه ۴ بهمن‌‎ماه در آئین افتتاحیه و بهره‌برداری از ۷ پروژه زیست‌محیطی مدیریت پسماند شهرداری با اعتباری بالغ‌بر هزار میلیارد ریال در  ادامه مرحله جدید اجرای طرح “قم در مسیر تحول” که با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و دکتر سقائیان‌نژاد شهردار قم در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: سیاست‌های خوب و ارزشمندی در شورای اسلامی شهر قم تدوین و به شهرداری ابلاغ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قم در مسیر خوبی در راستای ساخت و آبادانی شهر قرار دارد، مطرح کرد: در اتفاقات مختلف، مجموعه شهرداری قم به‌صورت شبانه‌روزی پای‌کار بوده است تا شهری پاک و تمیزی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه امروز پروژه‌های ارزشمندی به بهره‌برداری رسید، عنوان کرد: راه‌اندازی خط دوم پردازش پسماند موجب می‌شود دفن پسماند به صفر برسد و به‌عنوان سرمایه از زباله‌هایی که طلای کثیف است، استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه خط سوم این کارخانه نیز در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: این پروژه نیز از ارزشمندی بسیاری برخوردار است و قم می‌تواند به‌عنوان نخستین استان به این دستاورد برسد.

سبحانی ثابت با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده شود، تصریح کرد: امیدواریم با استفاده از این ظرفیت‌ها بتوانیم اتفاقات خوبی را نیز در آینده رقم بزنیم.

قم نخستین کلانشهر بدون دفن مستقیم پسماند/جمع‌آوری مکانیزه ۹۵ درصدی پسماندهای شهری

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت: قم نخستین کلانشهر کشور بوده که در تحقق هدف عدم دفن مستقیم پسماندهای شهری موفق شده است.

مهدی اصفهانیان مقدم امروز سه‌شنبه ۴ بهمن‌‎ماه در آئین افتتاحیه و بهره‌برداری از ۷ پروژه زیست‌محیطی شهرداری قم با اعتباری بالغ‌بر هزار میلیارد ریال در ادامه مرحله جدید اجرای طرح “قم در مسیر تحول” که با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از سایت پردازش شماره ۲ پسماند بودیم.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از سایت تخمیر موارد آلی در راستای پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی انجام شد، مطرح کرد: مدیریت پسماند با هدف کاهش هزینه‌های تمام‌شده، یکی از دستاوردهای این سایت است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم از افتتاح مرکز اسکان و رفاهی کارکنان مجتمع فرآوری و پردازش البرز یاد کرد و گفت: همچنین بهره‌برداری از سایت تخمیر و دفع تراشه‌های پسماند و رونمایی از مجموعه انیمیشن‌های مرتبط با فرهنگ شهروندی از دیگر برنامه‌های گام دوم اجرای طرح قم در مسیر تحول هستند.

وی ادامه داد: قم نخستین کلانشهر کشور بوده که در تحقق هدف عدم دفن مستقیم پسماندهای شهری موفق شده است.

اصفهانیان مقدم افزود: بهره‌برداری از دو خط پردازش پسماندهای شهری به میزان ۷۰۰ تن در روز موجب شده است تا میزان تناژ پسماندهای دفن مستقیم روزانه در قم به صفر برسد.

وی عنوان کرد: مسئله منابع طبیعی و حفاظت از محیط‌زیست و احساس مسئولیت نسبت به آیندگان در احادیث و روایات مورد تأکید بوده که باید به یک گفتمان در پژوهش‌ها تبدیل شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه در راستای اصلاح سبک زندگی باید اقدامات شایان توجهی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باتوجه به کمبود منابع و بحران‌های انرژی و خشک‌سالی؛ حفاظت از محیط‌زیست باید در اولویت برنامه‌ها و ضوابط قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئله محیط‌زیست و حفاظت از محیط‌زیست جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط‌زیست یک وظیفه عمومی است و باتوجه به اینکه شهرداری‌ها نیز یک محل عمومی هستند، وظایف سنگینی در این عرصه دارند.

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه خدمات شهری، حمل‌ونقل شهری، ترافیک و… دارای پیوست زیست‌محیطی هستند، یادآور شد: در کلانشهر قم در کلیه مراحل فرآیند پسماند دارای هدف و چشم‌انداز هستیم و اقدامات قابل‌توجهی در این راستا انجام‌شده است، چراکه بحث کاهش میزان تولید پسماند یکی از اولویت‌های مهم شهرداری قم است.

وی با اشاره به اینکه توانسته‌ایم در بازه ۵ ساله میزان تولید پسماند در قم را ۱۵ درصد کاهش داده‌ایم، ابراز کرد: مرحله تفکیک پسماند مهم‌ترین مسئله‌ای است که با ارتقا فرهنگ شهروندی توانسته‌ایم تا ۹ درصد میزان تفکیک را شاهد باشیم.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه امیدواریم این میزان تفکیک را در سالیان آینده تا ۱۵ درصد افزایش دهیم، اذعان کرد: جمع‌آوری ۷۰۰ تن زباله به‌صورت روزانه از معابر قم صورت می‌گیرد که با تدابیری که اندیشیده شده است، ۹۵ درصد جمع‌آوری به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود که اثرات چشم‌گیری در کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، بیماری‌ها و حفظ سلامت پاکبانان داشته است.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری قم در حوزه انرژی‌های پاک و محیط‌زیست، اظهار داشت: ازجمله آن‌ها می‌توان به احداث بوستان هزار هکتاری، احداث ۳۷۰ بوستان در سطح شهر، احداث یکی از بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور با تنوع ۲۸۰ گونه، احداث کمربند سبز حفاظتی، احداث ۱۵ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲ هزارمگاوات و … اشاره کرد.

اصفهانیان مقدم در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های جامع و کاملی در قم در دستور کار داریم که امیدواریم با اعتبارات فرااستانی و ملی بتوانیم آن‌ها را محقق کنیم.

تقدیر از فعالان زیست‌محیطی و منتخبین طرح تفکیک از مبدأ پسماند در قم

آئین تقدیر از فعالان زیست‌محیطی و منتخبین طرح تفکیک از مبدأ پسماند در حاشیه بهره‌برداری از پروژه‌های زیست‌محیطی شهرداری قم با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد.

در حاشیه برگزاری مراسم بهره‌برداری از هفت پروژه زیست‌محیطی در حوزه پسماند شهرداری قم در دومین هفته مرحله جدید اجرای طرح “قم در مسیر تحول” که با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، اعضای شورای شهر، مسئولان سازمان محیط‌زیست کشور و استان، مدیران استانی و شهری در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، از فعالان زیست‌محیطی و منتخبین طرح تفکیک از مبدأ پسماند تقدیر شد.

گفتنی است، در جمع تقدیر شوندگان علی سرابی پرتو پاکبان خدمات شهری، قاشق‌تراش مدیر مدرسه، رها حاج ابراهیمی و سیدعلی نجفی یزدی همیاران دانش‌آموز، ملیحه سلطان محمدی متصدی ایستگاه مشارکت شهروندی و احمد حیدری نماینده‌ای از اصناف حضور داشتند.

رونمایی از مجموعه انیمیشن‌های مفاهیم مدیریت پسماند در قم

مجموعه انیمیشن‌های مفاهیم مدیریت پسماند با عنوان "میشه‌بشه "با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور رونمایی شد.

آئین رونمایی از مجموعه انیمیشن‌های مفاهیم مدیریت پسماند با عنوان میشه‌بشه امروز سه‌شنبه ۴ بهمن‌ماه در حاشیه برگزاری مراسم بهره‌برداری از هفت پروژه زیست‌محیطی در حوزه پسماند در دومین هفته مرحله جدید اجرای طرح “قم در مسیر تحول” با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، اعضای شورای شهر، مسئولان سازمان محیط‌زیست کشور و استان، مدیران استانی و شهری در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد.

از اهداف این انیمیشن‌ها می‌توان به تهیه محتوای آموزشی با موضوع مفاهیم مدیریت پسماند در قالب تصویر و آگاه‌سازی شهروندان با موضوعاتی چون تفکیک، انواع پسماند، شیرابه و… اشاره کرد.

گفتنی است، این مجموعه انیمیشن در راستای حفاظت از محیط‌زیست و مدیریت پسماند در ۲۰ دقیقه انیمیشن ۷ قسمتی طراحی و ساخته‌شده است.

پایان پیام

true

true
false
true