×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
true
آیت‌الله اعرافی:ارتقای تاب‌آوری فردی و روحی وتقویت مباحث سخت‌افزاری و فنی تاب‌آوری را افزایش می دهد
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ساختمان‌ها و ابنیه در ایران باید به صورتی طراحی و احداث شود که توان تحمل زلزله تا قدرت 8 ریشتر را دارا باشند.مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز بابیان اینکه تاب‌آوری اسلامی متکی بر توسعه فردی و علمی است، گفت: مدیریت بحران در اسلام در دو بعد ویژگی‌های فردی و بهره‌گیری از علوم فنی و علمی تعریف‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛محمدحسن نامی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: از 56 بحران‌های تقسیم‌بندی شده در سطح جهان، تمام آن‌ها احتمال بروز در ایران را داردکه دراین‌بین برخی بلایا مانند سیل، زلزله، ریز گرد، رانش، فرونشست زمین، سرما و گرمازدگی و خشک‌سالی در اولویت مباحث پیشگیری و مقاومت است.

نامی ادامه داد: وقوع زلزله در دریای عمان به خاطر عمق زیاد آن و پیوستگی با آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها مستعد بروز سونامی است ولی در خلیج‌فارس به خاطر عمق اندک بروز سونامی کمتر به وقوع می‌پیوندد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بروز 820 آتش‌سوزی طی ماه‌های گذشته، تصریح کرد: شیوه و نحوه مقابله ایران با این حوادث قابل‌مقایسه با کشورهای پیشرفته است.

وی بیان داشت: سه گسل بسیار خطرناک در محدوده استان تهران وجود دارد که خطرناک‌ترین آن‌ها در شهرری قرارگرفته و علاوه بر آن گسل مرکزی و گسل شمالی نیز مستعد بروز زمین‌لرزه است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: ساختمان‌ها و ابنیه ایران باید به نحوی طراحی و احداث شود که توان تحمل زلزله تا قدرت 8 ریشتری را دارا باشند.

وی گفت: به خاطر تغییرات بسیار وسیع در اقلیم جغرافیایی و جوی، سیلاب به یکی از مخاطرات جدی و اساسی ایران در آینده تبدیل‌شده است.

نامی یادآور شد: جلوگیری از احداث ساختمان در محدوده گسل‌ها و مسیر سیلاب‌ها از وظایفی است که قانون بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته‌شده است.

وی اهمیت آموزش در مدیریت مطلوب بحران‌ها را مورداشاره قرارداد و گفت: عدم ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی لازم سبب بالا رفتن خسارت‌های جانی و مالی بحران‌هایی نظیر سیلاب، زلزله و آتش‌سوزی در کشور می‌شود.

ارتقای تاب‌آوری فردی و روحی وتقویت مباحث سخت‌افزاری و فنی تاب‌آوری را افزایش می دهد

آیت‌الله علی‌رضا اعرافی روز پنجشنبه در دیدار با رییس و مدیران کل مدیریت بحران کشور، مبحث تاب‌آوری اجتماعی از منظر اسلام، تصریح کرد: یک بخش از تاب‌آوری جامعه در بحران را ابعاد روحی فرد شامل می‌شود که نیازمند فرهنگ‌سازی، آموزش و مباحث حوزه روانشناسی است و بخش دوم آن نیز ابعاد فنی و علمی بحران است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر همراهی ابعاد فکری، معنوی و روحی فردی با برنامه‌ریزی‌های فنی و علمی در وقوع بحران‌ها، یادآور شد: اگر ارتقای تاب‌آوری فردی و روحی به همراه تقویت مباحث سخت‌افزاری و فنی همزمان دنبال شود، جامعه با توان تاب‌آوری بالا شکل می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: بعد اعتقادی و نگرشی، خصلت و روحیات فردی و نظام رفتاری اسلام ابعاد اصلی تاب‌آوری اجتماعی در بعد فکری و فرهنگی است.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری تاکید داشت: ما هیچ‌وقت نباید تصور کنیم که فرهنگ، اعتقاد و باورهای دینی جای علم و تجربه را می‌گیرد و لازم است تا تحقیقات و طرح‌های مطالعاتی در دستور کار مباحث حوزه مدیریت بحران باشد.

اعرافی با تاکید بر ضعف در تبیین و روشنگری دستاوردهای انقلاب، گفت: در سفر به کشورهای مختلف دنیا بارها دیده‌ام که اندیشمندان و نخبگان به موفقیت و پیشرفت‌های ایران نگاه اعجاب‌آمیزی دارند.

وی بیان کرد: سازمان مدیریت در ایجاد هماهنگی، یکپارچه‌سازی و شکل‌دهی جریان مطلوب مدیریتی نقش مهم و بسزایی دارد.

اعرافی ابراز داشت: پیوست مدیریت بحران باید در تمام ارکان تصمیم سازی دولت و سایر نهادی علمی، اجرایی و خدماتی موردتوجه باشد، خاطرنشان کرد: مساله پیشگیری و مقاومت بخصوص در حوزه ساختمان و ابنیه جزو مباحث مورد اهتمام برنامه هفتم توسعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: فردی که با شناخت متعالی به حقیقت دنیا دست پیدا کند وظایف فردی و اجتماعی خود مانند بروز بحران‌ها را متفاوت از معادلات رایج سود و زیان انجام می‌دهد.  

اعرافی اضافه کرد: ساماندهی مدیریت بحران یک گرایش دانشی متنوع است که  بخشی از آن را مهارت و ویژگی‌های شخصی شکل می‌دهد و بخش دیگر آن‌هم را قدرت و عظمت روحی و توکل بر خداوند متعال و فرصت محوری است.

نشست فصلی دو روزه مدیران کل مدیریت بحران کشور که از چهارم آبان ماه جاری در قم آغازشده بود امروز پنجشنبه به کار خود پایان داد.

پایان پیام

true

true
false
true