×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
true
بیانیه مرکز تحقیقاتت اسلامی مجلس در مورد نهضت ملی مسکن که به امضای چهار عضو خبرگان و 46 استاد حوزه رسیده است

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گزارشی که به امضای چهار عضو مجلس خبرگان رهبری و 46 استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه ها رسیده است، در مورد نهضت ملی مسکن از جمله سیاست‌ها و الزامات اجرای قانون جهش مسکن، کافی بودن زمین قابل احداث در کشور، تحلیل تأثیرات فرهنگی ، اظهار نظر کرد.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این گزارش ابراز امیدواری کرد: دولت مردمی با همدلی مجلس انقلابی با رعایت سیاست ها و ملاحظات مندرج در این بیانیه به خصوص خواسته ویژه بیانیه مبنی بر «اجتناب از مرتفع سازی و تحمیل آپارتمان نشینی به خانواده ها است بتواند گام مؤثری در پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی ایران بردارد.

در ادامه آمده است: آنچه موجب نگرانی نگارندگان این متن است تکرار برخی از رویکردهای غلط در اجرای قانون نهضت ملی مسکن است. رویکردهایی که با اتکا به برخی از باورهای نادرست که عمدتاً از فقدان دقت علمی و عدم آگاهی به ظرفیت های متنوعِ بالفعل و بالقوه جغرافیایی، علمی، فنی و حقوقی در کشور، نشأت می‌گیرد و سال ها است در مقابل تحقق الگوهای مطلوب و شایسته مقاومت می کند.

در این گزارش آمده است: موضوع مسکن و توسعه شهری در ایران از دهه چهل تاکنون دچار چالش ها و معضلات عمده ای بوده و برای بهبود آن در این سال ها، رویکردها و راه کارهای مختلفی تجربه شده است که برخی از آن‌ها، توانست توفیقاتی را کسب کند.

گزارش می افزاید: این سیاست ها البته منشأ معضلاتی از قبیل عدم توازن در آمایش سرزمین و ازدحام بی رویه جمعیت در مناطق خاص و کلان‌شهرها، توأم با تخریب محیط زیست،  ناسازگاری فضاهای زیست با هویت، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی و در نتیجه تضعیف بنیان خانواده و کاهش احساس آرامش و سلامت عمومی، تصدی­گری دولتی و کاهش مشارکت مردم در حل معضل مسکن و به تبع آن ایجاد بار مالی سنگین بر دوش دولت­ها،  سوداگری در موضوع زمین و مسکن، در نتیجه افزایش فاصله طبقاتی و رشد سکونت­گاه های غیر رسمی و حاشیه‌ای در اطراف کلان‌شهرها بدون امکانات زیست مناسب شد.

در ادامه گزارش آمده است: امید است، اکنون که به لطف الهی یک نگرش انقلابی با تأکید بر حل معضل مسکن بر صدر قوه مجریه مستقر شده و مجلس انقلابی نیز در کنار آن قرار گرفته است، شاهد اقدامات مؤثر و پایداری در این زمینه باشیم.

در این گزارش آمده است: از این روی تلاش شد در راستای دستیابی به یک الگوی مناسب و مطلوب با هویت اسلامی ـ ایرانی، سیاست­ها و الزامات مطلوب و البته امکان پذیر و ممکن، برای اجرای قانون جهش مسکن تهیه و تنظیم گردد. این سیاست­ها با تمسک به یک تفاهم علمی و نخبگانی و با توجه به شرایط و اقتضائات کنونی کشور، احصاء شده و انتظار می­رود موجبات همدلی و همکاری میان دولت و مجلس انقلابی را فراهم نماید.

سیاست ها و الزامات اجرای قانون جهش مسکن:

1-     جایگاه و منزلت نهضت ملی مسکن، به‌گونه‌ای تفسیر شود که «صرفاً منحصر به تأمین مسکن و ارتقاء کیفیت و رفاه ساکنین ختم نشود»، بلکه با توجه به اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قابلیت و ظرفیت رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوای ساکنین را نیز داشته باشد.

2-      با تأکید بر «عدالت در آمایش سرزمین و الگوی توازن جمعیتی»، نهضت ملی مسکن لازم است زمینه‌ساز «تمرکززدائی و مهاجرت معکوس از کلان‌شهرها» به اماکن مساعدتر برای زندگی با «قابلیت اشتغال زایی و کارآفرینی» باشد.

3-     با توجه به ضرورت «استفاده پایدار از منابع»، لازم است که «جانمایی و مکان­یابی» طرح­های مسکن به نحوی انجام شود که «وابسته به منابع استان­هاى دیگر نبوده»؛ به خصوص موجب تشدید تنش­هاى آبى بین استانى نگردد.

4-     سیاست کلی در طرح مسکن به‌گونه‌ای باشد که زمینه ساز «کاهش تصدی­گری دولتی» بوده و شرایط «ارتقاء مشارکت­های مردمی» در مراحل مختلف «طراحی، ساخت و بهره­برداری» را فراهم آورد.

5-     در راستای «تحقق اقتصاد مقاومتی» و «تأمین پایدار ملزومات و مایحتاج اساسی زندگی»، لازم است که قانون جهش مسکن، زمینه را برای «مولد بودن و خوداتکائی خانواده ­ها» از طریق تأمین فضای مناسب برای کسب ‌وکارهای خردِ خانگی و محلی فراهم کند.

6-     با هدف «ارتقاء تعلق اجتماعی» و ضرورت «تقو یت روابط اجتماعی میان واحدهای همسایگی»، لازم است که طرح نهضت ملی مسکن در ارتباط با سایر عناصر فرهنگی، اجتماعی و محیطی، به نحوی برنامه­ریزی و طراحی شود که با پرهیز از اجرای طرح­های تیپ و یکسان برای کل کشور، زمینه «ایجاد احساس هویت و تعلق به محیط زندگی» برای ساکنان فراهم شود.

7-     نگاه به مسکن، در مقیاس محله» به گونه­ای در نظر گرفته شود که انواع نیازها از قبیل نیازهای فرهنگی، اداری، تفریحی، آموزشی، درمانی و ... به‌ صورت روزمره تا هفتگی، در سطح محله و با «کمترین سفرهای شهری و برون شهری» تأمین شود.

8-      به‌منظور «ارتقاء سطح دانش و مهارت ساکنین»، لازم است «فضای مناسب و کافی برای مربیان و پیشران­های فرهنگی و اقتصادی همجوار مساجد» تأمین شود تا از طریق چرخه دانش وقف پایه بستر ارتقاء آگاهی و به تبع آن کیفیت زیست و محیط زندگی گردد.

9-      با تأسی به اصل سی­ و یکم قانون اساسی و تأکید بر تأمین «مسکن متناسب با نیاز هر خانواده»، لازم است مسکن وسیع دارای حیاط اختصاصی و امن، به لحاظ عدم دید و اشراف و با مالکیت مستقل (عدم آپارتمان سازی) برای هر خانواده در نظر گرفته شود.

لحاظ کردن موارد فوق، بسترساز تحقق اهدافی همچون تحکیم بنیان خانواده، رشد جمعیت، محرومیت زدایی، خودکفایی و کاهش ناهنجاری­های اجتماعیِ ناشی از محیط­های سکونت­گاهی نامطلوب خواهد شد. در این صورت است که می­توان اجرای قانون جهش مسکن را، در راستای تأمین مسکن مناسب و مطلوب با هویت اسلامی ـ ایرانی و در تراز یک الگوی پیشران در مسیر تحول و پیشرفت معرفی کرد.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این گزارش افزوده است: تخمین زده می­شود که تحقق­پذیری سیاست­ها و الزامات نه­گانه­ فوق، در هشت بند نخست، با تفاهم نسبی و حداقل اختلاف برای اجرا مواجه شود. لکن بند آخر این سیاست­ها که ضامن تحقق هشت­ بند پیشین خود و درعین­حال خواسته­ جدی و صریح نهادها و اشخاص امضاءکننده این متن نیز هست، محل اصطکاک و چالش علمی باشد. درواقع این بند برخلاف بسیاری از مدل­های رایج، تأکید بر عدم مرتفع سازی و اجتناب از آپارتمان‌نشینی خانواده­ها دارد و طبعاً با مخالفت برخی از متولیان این امر همراه خواهد بود.

تحقق مطلوبیت مذکور، متوقف بر آزادسازی منضبط زمین در مقیاس آمایش سرزمین و توسعه افقی شهرها با رعایت قواعد خاصی است که منتهی به وسیع شدن بی­رویه و گسترش پراکنده شهرها نگردد. عمده افرادی که با توسعه افقی شهرها مخالفت می­کنند، بر دو مسئله اصلی تأکید دارند؛ اول: «پرهزینه بودن توسعه افقی شهرها، به لحاظ امکانات، تأسیسات و مدیریت شهری» و دوم: «محدودیت زمین قابل احداث در کشور.

لکن ازنظر امضاءکنندگان متن حاضر، دو مسئله فوق، اغلاط مشهور و به ظاهر علمی هستند که از قبل از انقلاب تاکنون مبنای بسیاری از تحلیل­ها و برنامه­ریزی­ها قرار گرفته و آثار و پیامد­های منفی جبران ناپذیری بر حوزه مسکن و زندگی عموم مردم تحمیل کرده است. لذا با اتکا بر مجموعه­ای از تحقیقات انجام­گرفته و بررسی تجارب جهانی و ملی و با توجه ­به شرایط و اقتضائات کنونی کشور، براین باوریم که تحقق شرایط مطلوب مندرج در این متن امکان‌پذیر و قابل­توجیه است.

مؤید این مدعا، تحقیقات علمی مفصلی است که بارها در محافل علمی و کارشناسی ارائه و مورد مداقه قرارگرفته است. اهم این تحقیقات عبارت‌اند از: «بررسی توزیع مناسب جمعیت و تحلیل مقدار زمین قابل اسکان در پهنه سرزمین کشور ایران»، «تطبیق و مقایسه هزینه­های اقتصادی توسعه عمودی و توسعه افقی در شهرسازی ایران»، «بررسی اثرات فرهنگی، روانی و اجتماعی مرتفع­سازی در ایران» و «برآورد هزینه­های مخفی تحمیل­شده به دولت ناشی از آپارتمان­نشینی خانواده­ها در ایران». در ادامه به خروجی برخی از این تحقیقات که مؤید جهت گیری های این بیانیه است.

کافی بودن زمین قابل احداث در کشور

با توجه به وجود فضاهای زیست پذیر کافی و مساحت وسیع کشور، امکان توسعه افقی شهرها و اجتناب از پیامد­های منفی آپارتمان نشینی خانواده­ها، در کشور ما وجود دارد. کما اینکه بسیاری از کشورهای غربی نیز برخلاف دهه‌های گذشته و ظاهر تبلیغاتی و رسانه‌ای‌شان، سال‌هاست به این سمت قدم برداشته‌اند.

با یک محاسبه کمی و عددی می‌توان امکان ساخت شهرهایی با توسعه افقی در کشور را اثبات کرد. به­طور­مثال: اگر فرض شود که مطابق با سرانه های ذکرشده در آیین‌نامه شورای عالی شهرسازی و معماری، به ازای هر نفر 106 مترمربع فضا برای کاربری‌های غیرمسکونی، نظیر فضاهای آموزشی، درمانی، تجاری و... در نظر گرفته شود و برای هر خانوار ایرانی حتی 1000 مترمربع مساحت برای احداث مسکن لحاظ شود، سطح موردنیاز برای جمعیت 85 میلیون نفری ایران، تنها معادل دو درصد از مساحت کشور خواهد بود!

 نکته اینکه اگر پنجاه درصد از مساحت کل کشور را فضاهای سخت کویری، کوهستانی و جنگل‌ها و... در نظر بگیریم و از سطح اِشغال برای احداث شهرها و روستاها کسرکنیم، عدد فوق در نهایت چهار درصد از مساحت ایران را پوشش خواهد داد که البته سابقه تاریخی وجود شهرهای متعدد تاریخی نشان می‌دهد که بسیاری از مناطق سخت کویری و کوهستانی نیز برای سکونت قابل مدیریت و احیا هستند.

لازم  به ذکر است در شرایط فعلی، کل مساحت اشغال‌شده توسط شهرها و روستاها حدود یک درصد !!! از پهنه سرزمینی کشور است. در ایران بین 60 تا 70 درصد از قیمت مسکن را قیمت زمین تشکیل می­دهد؛ این در حالی است که گزارش­ها نشان می­دهد امروزه شاخص دسترسی مؤثر به مسکن در ایران در برخی از نقاط به چند دهه رسیده است!

تحلیل اجمالی هزینه ­های توسعه افقی شهرها:

 موضوعاتی همچون: عوارض زیست‌محیطی، تغییر غیرطبیعی دمای شهر ناشی از ارتفاع و تراکم بالای ساختمان­ها، مشکلات متأثر از کاهش جریان وزش باد و انباشت ذرات آلاینده‌ در هوا، عدم ­بهره‌گیری اصولی از تابش و سایه مناسب، مشکلات اطفاء حریق در برج­ها و افزایش برخی صدمات در زلزله، ازجمله شواهدی است که در یک نگاه کلان و در بلندمدت مؤید پرهزینه‌تر بودن توسعه عمودی و مرتفع­سازی نسبت به توسعه افقی شهرهاست.

افزون بر موارد فوق، یک مقایسه میان هزینه‌های احداث دو بافت مسکونی با تعداد سکنه برابر و فضاهای عمومی مشابه که یکی مرتفع (در حد پنج طبقه) و دیگری کم­ارتفاع و مطابق شاخص های  مندرج در این متن است، انجام شد. این تطبیق با فرض زمین رایگان برای هر دو نمونه مانند تجربه مسکن مهر (در دولت سیزدهم نیز وعده تأمین زمین رایگان برای طرح چهار میلیون مسکن داده شده است) بدین­گونه انجام گرفت که هزینه تمام آیتم­ها به­صورت تفکیک­شده و مجزا با هم تطبیق داده شدند. این هزینه­ها هم شامل هزینه­های عمومی نظیر مشاعات و تأسیسات شهری است که دولت باید آن را پرداخت کند، هم شامل هزینه‌های خصوصی است که مربوط به درون واحد مسکونی است و خود مالکین باید بپردازند.

 نتایج این مقایسه اثبات کرد که در مجموع، هزینه­های توسعه افقی بیشتر از هزینه­های توسعه­های عمودی نیست. البته این محاسبه بدون در نظر گرفتن هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی که در فوق به آن‌ها اشاره شد محاسبه شده است.

تحلیل تأثیرات فرهنگی، روانی و اجتماعی مرتفع سازی و هزینه­های مخفی تحمیل شده به دولت:

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که معماری شهری به‌عنوان عامل بیرونی تأثیرگذار بر سلامت انسان‌ها، در صورت ارتفاع زیاد منشأ اثرات مخربی بر سلامت روانی انسان‌ها خواهد بود. افراد در مواجهه با ساختمان‌های مرتفع، بیشتر دست به بزه کاری می‌زنند و درگیر مشکلات رفتاری می‌شوند.

چنانکه هرچه ارتفاع ساختمان‌ها بیشتر شود، تأثیرات روانی بیشتری بر ناظران وارد شده و این امر سبب تنش و اضطراب در جامعه می­گردد؛ تاجایی­که آمار نشان می­دهد که افزایش تصاعدی جرم و جنایت در ساختمان‌های مرتفع به مراتب بیشتر از ساختمان‌های کم ارتفاع است.

همچنین مناظر متراکم و مرتفع شهری، به دلایل متعددی ازجمله افزایش استرس، کاهش توجه و تمرکز در ادراک، اختلال در میزان کارایی و پرخاشگری، می­تواند در بلندمدت منجر به بیماری‌های مزمنی مانند فشارخون و بیماری‌های قلبی گردد. پرواضح است که موارد فوق با افزایش حجم مراجعه به دادگاه­ها، آمار زندان­ها، مراجعه به بیمارستان­های روانی و تعداد افراد تحت پوشش مراکز حمایتی، ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه هزینه­های مخفیِ قابل توجهی برای دولت محسوب می­شود.

امید است دولت مردمی با همدلی مجلس انقلابی با رعایت سیاست­ها و ملاحظات مندرج در این بیانیه به خصوص خواسته­ ویژه بیانیه مبنی بر «اجتناب از مرتفع سازی و تحمیل آپارتمان نشینی به خانواده‌ها» بتواند گام­ مؤثری در پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی ایران بردارد.

حضرات آیات و حجج اسلام علیرضا اعرافی، عضو شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، محسن اراکی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،   سید محمدمهدی میرباقری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و  دکتر محمد حاج ابوالقاسم، نماینده مجلس خبرگان رهبری، مدیر حوزه علمیه مشکات قم به همراه 46 نفر از اساتید حوزه علمیه قم پیرامون نهضت ملی مسکن این گزارش را امضاء کردند.

اسامی امضاءکنندگان:

علمای عظام عضو مجلس خبرگان رهبری:

1-    آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور

2-    آیت‌الله محسن اراکی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

3-    آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم

4-    حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم، نماینده مجلس خبرگان رهبری، مدیر حوزه علمیه مشکات قم

 اساتید حوزه و دانشگاه:

1. استاد عبدالحمید نقره‌کار، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، رئیس قطب علمی معماری اسلامی

2. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد آکوچکیان، استاد دانشگاه و مدرس دروس عالی حوزه علمیه قم. مدیر مسئول بنیاد اندیشه دینی و مطالعاتی توسعه، مشاور پژوهشی به وزارت صنایع – مسکن و شهرسازی

3. دکتر محمد حسن طریقت منفرد، وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (آخرین روزهای عمر پربرکت ایشان، برای شادی روح ایشان صلوات)

4. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالعلی رضایی، معاون مرکز پژوهشی منیر، عضو هیئت‌علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم

5. دکتر افشین پروین پور، رئیس سابق دفتر «زیر بنائی و امور تولیدی» مرکز نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام.

6. دکتر هاشم داداش پور، دانشیار برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، گروه شهرسازی، دانشکده معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران

7. دکتر محمد منان رئیسی، هیئت‌علمی دانشگاه قم، گروه معماری، سرپرست معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشکده فنی مهندسی قم

8. دکتر عباس جهان‌بخش، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان، گروه معماری

9. دکتر محمد صالح شکوهی بید هندی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، گروه معماری و شهرسازی

10. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمیدرضا جوان، نایب رئیس کمیته اخلاق مهندسی نظام‌مهندسی استان قم

11. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم

12. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید علی میرداماد، عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی (ره)

13. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مصطفی رضوی، مسئول ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه علمیه قم

14. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالله فتحی، عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی (ره)

15. دکتر سید عباس احمدی، هیئت‌علمی دانشگاه تهران، عضو کارگروه ژئوپلیتیک و مدیریت سیاست داخلی کشور - وزارت کشور

16. مهندس امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم

17. دکتر بهزاد عمران زاده، دانش‌آموخته برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه تهران، مسئول اندیشکده شهر اسلامی – ایرانی

18. دکتر رضا سامه، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران، عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین

19. دکتر مهدی حمزه نژاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، گروه معماری

20. دکتر سلمان نقره‌کار، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید رجایی، گروه معماری

21. دکتر محسن رفیعیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد، گروه معماری و شهرسازی

22. حجت‌الاسلام سید محمود شاهرودی، مدرس دروس عالی حوزه، پژوهش‌گر معماری اسلامی

23. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عزیز الله فهیمی، دکترای حقوق و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم

24. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهندس روح‌الله طاهری، کارشناس ارشد معماری از دانشگاه علم صنعت، مدرس حوزه علمیه قم

25. مهندس محمدصادق محمدی، هیئت‌علمی دانشگاه قم، نماینده مردم قم در دوره سوم شورای اسلامی

26. حجت‌الاسلام محمد متقیان، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم

27. دکتر مسعود ناری قمی، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فنی قم

28. مهندس مصطفی صیرفیان پور، دانشجوی دکتری معماری اسلامی ِدانشگاه هنر اصفهان

29. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی صمدی، دبیر کمیته تخصصی زیربنایی و تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس، دفتر قم

30. دکتر مهدی امینی، دانش‌آموخته حوزه و مدرس دانشگاه سوره تهران

31. مهندس بتول عظیمی، مدرس دانشگاه قم، پژوهشگر دوره دکتری معماری اسلامی دانشگاه هنر تبریز

32. مهندس محسن عزیزیان، مدرس دانشگاه قم، پژوهشگر دوره دکتری معماری اسلامی دانشگاه شهید بهشتی تهران

33. مهندس احمد بایرامی، پژوهشگر دکتری شهرسازی، دستیار مدیر در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران

34. مهندس کاظم خداوردی، هیئت‌علمی دانشگاه آزاد قزوین، گروه معماری و شهرسازی

35. مهندس محمد رضیئی، مسئول کارگروه معماری اسلامی بسیج مهندسین قم

36. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی هدایت، مدرس دروس عالی حوزه علمیه قم

37. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین مهدی زاده، پژوهشگر علوم اجتماعی

38. مهندس مصطفی سعادت طلب، هیئت‌علمی دانشگاه قم، گروه معماری

39. دکتر سید محمد غفاری خلف محمدی، مدرس دانشگاه قم، گروه معماری

40. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رضا عبدی، دانش‌آموخته فلسفه علم و فن‌آوری دانشگاه شریف تهران، مدرس دانشگاه باقرالعلوم

41. دکتر حمیدرضا آرامی، دانش‌آموخته معماری اسلامی، عضو شورای راهبری معماری و شهرسازی حوزه علمیه قم

42. دکتر نسیم اشرافی، دانش‌آموخته معماری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پردیس

43. دکتر محسن نیازی، دانش‌آموخته معماری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و هنر

44. دکتر صلاح الدین مولانایی، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه علم و صنعت ایران، هیئت‌علمی دانشگاه کردستان

45. دکتر سارا سلیمانی، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه علم و صنعت ایران، هیئت‌علمی دانشگاه کردستان

46. دکتر امیر همایون مقدادی اصفهانی، هیئت‌علمی دانشگاه آزاد، واحد نجف‌آباد، دانشکده مهندسی مکانیک

[1]  البته ممکن است این امر در برخی از نقاط کشور به ویژه در برخی از مراکز استان­ها امکان­پذیر نباشد، لکن تعمیم این نقاط به کل کشور (به خصوص برای شهرهای زیر 25000 نفر و روستاها) کار غلطی است که اثرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. در ادامه در مورد امکان پذیری بند نهم نکات تفصیلی وجود دارد.

[2] طبق آمار کشور ایران جزو گران­ترین کشورهای به لحاظ قیمت ملک و مسکن قرار دارد.
پایان پیام

true

true
false
true