×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
از خطبه‌خوانی تا تجدید بیعت آتش‌نشانان قم؛
true
اخبار روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی در قم
همزمان با روز آتش‌نشانی و ایمنی و به همت شهرداری قم، برنامه‌های متنوع فرهنگی، آموزشی و مهارتی توسط آتش‌نشانان قمی انجام و یا در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛روز ۷ مهرماه در تقویم کشور برای تقدیر از رشادت‌های آتش‌نشانان به‌عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شده است.

۷ مهرماه سال ۱۳۵۹ پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس‌ازاین اتفاق آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند، در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شدند.

۲۰ سال بعدازاین حادثه، طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد.

به همین مناسب در شهر قم مانند سنوات گذشته برنامه‌های مختلفی برگزار شد که آیین گرامیداشت هفتم مهرماه و روز آتش‌نشان با تشرف آتش‌نشانان به حرم ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) و خطبه‌خوانی و غبارروبی مضجع نورانی کریمه اهل‌بیت(س) آغاز و خادمان جان‌برکف کریمه قم برای خدمت‌رسانی خالصانه و بی شایبه خود در نجات جان و مال شهروندان تجدید بیعت کردند.

برگزاری رژه خودرویی ناوگان آتش‌نشانی

رژه خودرویی و موتوری ناوگان آتش‌نشانی قم نیز همزمان با هفتم مهرماه از بوستان علوی آغاز و تا مقابل ساختمان شهرداری مرکز با آخرین تجهیزات این سازمان با حضور معاونین شهردار، اعضای شورای شهر و برخی از مسئولان استانی برگزار شد.

در خلال این مانور ضمن معرفی تجهیزات و ابزارهای موجود در آتش‌نشانی قم، گزارشی از آخرین نیاز و کمبودهای ایمنی این سازمان ارائه و مدیران نسبت به تأمین آن‌ها قول مساعد دادند.

در ادامه شماری از مدیران شهرداری به همراه اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان استانی ضمن بازدید از ۵ ایستگاه آتش‌نشانی شهر، با اهدای شاخه گل از مجاهدت‌های شبانه‌روزی آتش‌نشانان قمی تقدیر به عمل آوردند. آتش‌نشانان سپس با حضور در گلزار شهدای قم با آرمان‌های امام راحل و شهدای گران‌قدر دفاع مقدس تجدید میثاق کردند.

آتش‌نشانان قمی در ادامه با حضور در مرکز انتقال خون استان، مانند سنوات گذشته با اهدای خون به شکل دیگری از نجات و امدادرسانی به نیازمندان را تجربه کردند.

همچنین روز دوشنبه یازدهم مهرماه نیز آموزش‌های ایمنی در مرکز آموزش آتش‌نشانی قم در بوستان علوی ویژه مهدکودک‌های شهر برگزار خواهد شد و روز چهارشنبه هفته جاری نیز مسابقه و دوره غواصی در استخر یاران با حضور نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم به همراه غواصان استان پیش‌بینی‌شده است.

گفتنی است همزمان با هفته دوم مهرماه آموزش‌های ایمنی در مدارس قم توسط ۲۴ ایستگاه آتش‌نشانی آغاز شده و مدیران این سازمان نیز با حضور در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی و حضور در پایگاه‌های خبری و نشریات ضمن پاسخگویی به سؤالات شهروندان به بیان مهم‌ترین نیازهای شهر برای ارتقای ایمنی عمومی و کاهش مخاطرات می‌پردازند.

ارائه آموزش‌های ایمنی در مدارس

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز با اشاره به آموزش‌های سازمان آتش‌نشانی در سطح مدارس شهر، گفت: همزمان با هفته دوم مهرماه آموزش‌های ایمنی در مدارس قم آغاز شده است.

حمید کریمی با اشاره به هفت مهرماه روز آتش‌نشانی و ایمنی اظهار داشت: به مناسبت این روز، شنبه نهم مهرماه، آتش‌نشانان قمی با حضور در مرکز انتقال خون استان، مانند سنوات گذشته اهدای خون صورت گرفت.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ادامه داد: روز دوشنبه یازدهم مهرماه نیز آموزش‌های ایمنی در مرکز آموزش آتش‌نشانی قم در بوستان علوی ویژه مهدکودک‌های شهر برگزار خواهد شد.

به گفته وی، روز چهارشنبه هفته جاری نیز دوره غواصی در استخر یاران با حضور نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به همراه غواصان استان پیش‌بینی‌شده است.

کریمی با اشاره به آموزش‌های سازمان آتش‌نشانی قم در سطح مدارس شهر، تصریح کرد: همزمان با هفته دوم مهرماه آموزش‌های ایمنی در مدارس قم آغاز شده است.

وی پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی ایستگاه مادر آتش‌نشانی قم در ۹ هزار متر مربع مساحت با اعتباری افزون بر ۱۳ میلیارد تومان را مورد توجه قرار داد و گفت: تلاش می‌شود این ایستگاه تا پایان سال بشرط تهیه و خریداری تجهیزات آن تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به روند بلندمرتبه‌سازی در قم، خاطرنشان کرد: وقتی در قم ساختمان‌های۲۴ طبقه ساخته می‌شود باید به تناسب آن، تجهیزات آتش‌نشانی نیز به روز و ارتقا پیدا کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به بازنشستگی تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی، لازم است تا جذب نیروهای جدید مورد توجه مدیران قرار بگیرد تا خللی در ایمنی و رسالت‌های این سازمان به وجود نیاید.

لزوم توجه بیشتر در حوزه ایمنی و تجهیزات آتش‌نشانی در منطقه پنج قم

مدیر منطقه پنج شهرداری قم با یادآوری حضور سالیانه 20 میلیون زائر در شهر قم و مسجد مقدس جمکران گفت: حفظ ایمنی و خدمت‌رسانی در کمترین زمان به‌خصوص در روزهای مناسبتی، یکی از چالش‌های مهم منطقه در این حوزه بوده که باید به آن توجه بیشتری شود.

زین‌العابدین قراچورلوی به مناسبت ۷ مهرماه و روز آتش‌نشان با حضور در ایستگاه آتش‌نشانی منطقه پنج با تأکید بر جایگاه والای آتش‌نشانان در جامعه اظهار داشت: امروز ایمنی شهر را مدیون ازخودگذشتگی و ایثار آتش‌نشانان هستیم.

وی با تقدیر و تشکر از آتش‌نشان منطقه پنج شهر قم افزود: خوشبختانه تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهر قم نسبت به جمعیت و مساحت شهر، استاندارد بوده و منطقه پنج نیز ازنظر تعداد ایستگاه و خودرو در شرایط خوبی قرار دارد.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم شرایط ویژه منطقه پنج را مورد ارزیابی قرارداد و بیان کرد: به علت قرار گرفتن مسجد مقدس جمکران در منطقه پنج و تردد زیاد مسافران و شهروندان در این منطقه به‌خصوص در روزهای مناسبتی، نیاز به توجه بیشتری ازنظر تجهیزات و نیروی انسانی داریم.

وی حضور سالیانه ۲۰ میلیون نفر زائر در شهر قم و مسجد مقدس جمکران را یادآور شد و تصریح کرد: حفظ ایمنی و خدمت‌رسانی در کمترین زمان به‌خصوص در روزهای مناسبتی یکی از چالش‌های مهم منطقه در این حوزه است.

قراچورلوی در پایان با آرزوی سلامتی و موفقیت برای نیروی‌های آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: نیروهای آتش‌نشانی در تمام‌روزهای سال در خط مقدم ایفای نقش کرده و با ایثار و فداکاری ایمنی شهر و شهروندان را در اولویت خود قرار می‌دهند.

لازم به ذکر است در پایان از آتش‌نشانان منطقه تقدیر شد.

قم کلان‌شهری ایمن مطابق با استانداردهای جهانی در آتش‌نشانی

قم نخستین کلان‌شهر کشور است که از لحاظ تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استانداردهای بین‌المللی مطابق است و زمان رسیدن به حوادث در قم از میانگین جهانی نیز کمتر است.

نجات جان و مال مردم در محدوده شهرها بر عهده آتش‌نشانی و خدمات ایمنی است و افزون بر ۱۰۰ وظیفه به عهده این سازمان نهاده شده و ناگفته پیداست که هر چه سطح آمادگی نیروها، برخورداری از تجهیزات بروز و مدرن، رسیدن در کوتاه‌ترین زمان به محل و داشتن اطلاعات جزئی از صحنه وقوع حادثه بیشتر باشد، کارایی و احساس امنیت روانی شهروندان ارتقا می‌یابد.

ایمنی شهری از مباحث مهم و کلیدی در طرح‌های توسعه‌ای و افق‌های برنامه‌ریزی شهری است و به هر میزان که شهرها توسعه می‌یابند، به‌تناسب آن تجهیزات و ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز باید رشد کنند تا امدادرسانی سریع دچار رخنه و اختلال نشود.

ایمنی از جزو آن دسته از مباحث کلیدی است که به خاطر پیوند خوردن آن با جان و مال مردم، نهایتی برای آن نمی‌توان تصور کرد، به باور مدیران و کارشناسان شهری در کنار الزامات قانونی در ایمنی شهری، شایسته است تا فرهنگ ایمنی نیز در بین شهروندان نهادینه شود تا مردم از هر چیزی که فاقد ایمنی لازم از خانه، خودرو و غیره باشد دوری کنند و نظام تصمیم سازی را به نسبت به اصل ایمنی حساس نمایند.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت، باید یک ایستگاه آتش‌نشانی فعال باشد که این امر در شهر قم با فعال شدن ۲۴ انجام شده‌است و از این نظر قم نخستین کلان‌شهر کشور بوده که از لحاظ تعداد ایستگاه با استانداردهای بین‌المللی مطابق است.

ثانیه‌های طلایی خدمات‌رسانی

وقتی حوادثی مانند آتش‌سوزی، زلزله، ریزش ساختمان، سقوط در چاه، محبوس شدن در آسانسور و مانند این‌ها رخ می‌دهد، ثانیه‌ها حکم مرگ و زندگی پیدا می‌کنند و رسیدن در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه می‌تواند زندگی دوباره‌ای به افراد گرفتار ببخشد.

بر اساس استانداردهای تعریف‌شده بین‌المللی، زمان رسیدن آتش‌نشان‌ها به محل حادثه چهار دقیقه است که خوشبختانه این زمان در کلان‌شهر قم وضعیت استانداردی دارد. در حال حاضر میانگین زمان رسیدن آتش‌نشان‌ها به محل حادثه در شهر قم حدود ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه است.

به گفته مدیران شهری، با بهره‌برداری از ایستگاه در حال ساخت ” مادر” به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و استانداردترین ایستگاه‌های کشور، در محدوده بلوار پیامبر اعظم(ص) در زمینی به مساحت ۹ هزار مترمربع با اعتباری افزون بر ۱۳ میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد، وضعیت ایمنی شهر قم سال آینده پایدارتر خواهد شد.

خانه‌های فرسوده و بی‌توجهی به مقررات ملی ساختمان

البته قم از گذشته با معضلاتی در ایمنی شهری روبه‌رو است که درمان آن روندی پیچیده و دشواری دارد که بافت قدیمی به‌ویژه در هسته مرکزی شهر با ساختمان‌های قدیمی با قدمت بالای ۴۰ سال، کوچه‌های باریک و تراکم بسیار زیاد جمعیت از آن دسته از معضلات کلان ایمنی این شهر است.

هرچند از سال ۹۱ به بعد با ورود و نظارت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در صدور پروانه، بررسی نقشه‌ها و در زمان پایان کار، تجهیزات ایمنی مقررات ملی ساختمان تأیید و بعدازآن تحویل مالکان می‌شود که این الزام قانونی سبب کاهش حوادث ساختمان در قم شده است، ولی به گفته کارشناسان، مشکل و معضل اصلی قم ساختمان قدیمی قبل از سال ۹۱ است که سازمان آتش‌نشانی ورودی جهت تأییدیه ایمنی آن‌ها نکرده است، در این بخش نیز ساختمان‌هایی که پایان کار دریافت نکرده‌اند ملزم به تأییدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی هستند، ولی لازم است در خصوص سایر ساختمان‌های تجاری، مسکونی و درمانی نیز این سازمان بتواند ورود و مباحث ایمنی را بررسی نماید.

نقش‌آفرینی آتش‌نشانی به مبحث ایمنی ساختمان‌ها در قم نتیجه‌ای کاملاً مثبت و امیدوارکننده‌ای داشته است، به‌گونه‌ای که پس از ورود و بررسی خانه مسافرهای قم هیچ‌گونه حادثه‌ای طی سه سال گذشته ثبت‌نشده درحالی‌که تا قبل از آن، خانه مسافرها یکی از نقاط مرگبار قم در مباحث ایمنی شناخته می‌شدند.

در کنار این، برخی پاساژها و مجتمع‌های خرید، مراکز درمانی و اداری در قم نیز وجود دارند که به‌رغم حجم بالای مراجعه شهروندان، فاقد ایمنی‌های لازم است و به اعتراف مدیران شهری نیز طی سال‌های متوالی همواره به اخطاریه‌های ایمنی سازمان آتش‌نشانی بی‌توجهی کرده‌اند؛ این‌ها از مراکزی هستند که نقش بمب ساعتی را بازی می‌کنند و هر لحظه احتمال بروز فاجعه‌ای مانند پلاسکو و متروپل را در خود پرورش می‌دهد.

بلندمرتبه‌سازی و ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی

قم از کلان‌شهرهایی است که روند آپارتمان‌سازی در آن وضعیت پرشتابی داشته و جزو ۴ کلان‌شهر بلندمرتبه کشور محسوب می‌شود، در حال حاضر مجوز احداث ساختمان‌های ۲۴ طبقه در قم صادرشده که این واقعیت غیرقابل انکار در کنار سخت‌گیری در رعایت مقررات ملی ساختمان مانند سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و مانند آن، ضرورت خریداری و تأمین تجهیزاتی مانند نردبان‌های بلند را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

در وضعیت کنونی وجود نردبان‌های بلند با توجه به حجم بالای ساختمان‌های بلندمرتبه از اوجب واجبات است و شهرداری قم مقدمات خرید یک نردبان ۴۰ متری دیگر را نیز در بودجه سال جاری خود زمینه‌چینی کرده تا در برفرض اینکه همزمان دو آپارتمان بلند دچار حادثه و آتش‌سوزی شد، یکی از آن‌ها در آتش دیگری نسوزد.

همچنین به گفته کارشناسان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، نگرانی دیگر سازمان آتش‌نشانی کار در عمق است، به عبارت بهتر وقتی مجوز ساخت چند طبقه منفی در برخی پروژه‌های تجاری، درمانی و غیره صادر می‌شود باید تجهیزات ایمنی مرتبط با آن نیز تأمین شود، چراکه کار در عمق زمین بسیار دشوارتر و نفس گیرتر از سطح آن است و حجم تلفات مادی و جانی قابل مقایسه با آتش‌سوزی‌های روی سطح نیست.



پایان پیام

true

true
false
true