×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
true
طعم شیرین خدمت به زائران اربعین حسینی در عمود 1080
در موسم راهپیمایی بزرگ اربعین، کاروان‌ها یکی پس از دیگری برای رفتن آماده شده‌اند، مقصدشان سرزمین کربلاست، همه به کمک آمده‌اند، هرکسی با هر توانی که دارد، یکی آب می آورد و یکی طعام و دیگری از حرفه‌اش وام می‌گیرد و درمانگر می‌شود، اگر در کربلا جز حضرت زینب(س) کسی پرستاری نمی‌کرد اما در این زمان درمانگران زیادی خود را همراه این قافله می‌کنند تا اندکی التیام بخش زخم زائران مسیر عشق باشند.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛همزمان با اوج سفرهای اربعین و حضور موکب‌های متعدد در مسیر پیاده‌روی اربعین در سطح ایران، موکب‌های خدماتی، درمانی و بهداشتی نیز در کشور عراق استقرار می‌یابند تا به زائران سفر معنوی اربعین خدمت کنند که موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) امسال نیز همانند سال‌های گذشته در مسیر پیاده‌روی نجف اشرف به کربلای معلی در عمود 1080 با ارائه خدمات درمانی، رفاهی و فرهنگی میزبان زائران اربعین است و خدماتی از قبیل اسکان خواهران و برادران، توزیع غذای گرم و میان وعده،  خدمات فرهنگی و سایر خدمات مورد نیاز زائران را ارائه می دهد به بیان دیگر طراحی ورودی موکب سبب شده تا اگر زائری قصد ورود به موکب را هم نداشته باشد، می تواند در صورت نیاز از این خدمات کاربردی بهره بگیرد.

 

یکی از مهم ترین خدمات موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) که هنگام ورود به این موکب خودنمایی می کند، وجود درمانگاه در دو بخش خواهران و برادران و ارائه داروهای مورد نیاز به زائران اربعین حسینی است که توسط  پزشکان و پرستاران داوطلب سرخ پوش هلال احمر انجام می شود.

 

دعای زائران، بهترین دستمزد پزشکان و پرستاران داوطلب هلال احمر

مدیر درمانگاه موکب آستان مقدس بانوی کرامت در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: امسال، 45 پزشک و پرستار به صورت داوطلبانه با جمعیت هلال احمر استان قم همکاری دارند و روزانه به بیش از 2000 نفر از زائران اربعین حسینی در مسیر پیاده روی نجف اشرف به کربلای معلی در عمود 1080، خدمات درمانی و بهداشتی اعم از ویزیت بیماران، توزیع دارو و خدمات سرپایی ارائه می دهند.

 

انگیزه اصلی پزشکان عشق و علاقه به حضرت اباعبدالله (ع) است

دکتر حبیب مقدم انگیزه اصلی کادر درمان از حضور در این نوع خدمت‌رسانی را علاقه به حضرت اباعبدالله(ع) دانست و گفت: عشق و علاقه و ارادت همکاران است که باعث می‌شود به صورت شبانه‌روزی و بدون احساس خستگی در این موکب خدمت کنند.

 

وی افزود: رزق پزشکان و پرستاران در این موکب، تسکین درد بیماران و دعایی است که آنها را بدرقه می‌کنند چراکه خدمت کردن به زائران اربعین حسینی با هیچ چیزی نه قابل قیاس است و نه قابل مبادله.

 

خدمت به زائران در ایام اربعین وصف شدنی نیست

زهره سلیمانی 42 ساله پرستار بخش ICU که در درمانگاه هلال احمر استان قم در موکب عمود 1080 فعالیت می کند می گوید: از طریق یکی از همکارانش با جمعیت آشنا شده و همکاری خود را به صورت داوطلبانه از سال 98 آغاز کرده است.

 

وی می افزاید: دومین تجربه ی فعالیت خود  با هلال احمر در اربعین حسینی برای خدمت رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) است که آن را وصف نشدنی و حسی خوب می داند.

 

وجود یک دلگرمی تحمل انسان را در سختی ها دو چندان می کند

وی ادامه می دهد: در این سفر مشکلاتی از جمله سختی کار، گرما، اضطراب و دوری از خانواده وجود دارد ولی یک دلگرمی هایی در کنار آن وجود دارد که تحمل انسان را دو چندان می کند.

 

داوطلبان سختی ها و خوبی های سفر اربعین را با هم در نظر بگیرند

سلیمانی بیان می کند: توصیه ی من به بچه های داوطلب این است که اگر در این مسیر قدم می گذارند سختی ها و خوبی های آن را با هم در نظر بگیرند، به هر حال هر سفری سختی های خودش را دارد.

 

دعوت هلال احمر در سفرهای بعدی اربعین

وی اظهار می کند: انتظارم از هلال احمر این است که در سفرهای بعدی اربعین نیز از من برای خدمت رسانی به مردم و زائران امام حسین علیه السلام دعوت کند.

 

دیدن ساختمان موکب مرا غافلگیر کرد

وی به خاطره ی خود در سفر قبلی اشاره می کند و می گوید: قبل از سفر ذهنیت من از موکب، فعالیت در مکانی مثل چادر، پر از خاک و سختی های زیاد است اما وقتی در مقابل موکب از اتوبوس پیاده شدم، ساختمانی را دیدم که سر دری شبیه به حرم حضرت معصومه(س) دارد و صدای نوحه و تماشای منظره ی آبپاش ها و شور و هیجان مردم که به آنجا رفت و آمد می کنند برایم بسیار غافلگیر کننده و خوشایند شد و خاطره ی این صحنه همیشه در ذهنم مانده است.

 

هلال احمر سازمانی قابل اعتماد حتی در خارج از کشور

الهام باقری کارشناس ارشد پرستاری و متولد 67، آشنایی خود با هلال احمر و فعالیت به عنوان داوطلب از سال 96 را از طریق معرفی یکی از دوستانش عنوان می کند و می گوید: نخستین همکاری داوطلبانه من با هلال احمر در ایام اربعین بود که برای خدمتگزاری به زائران امام حسین(ع) به کشور عراق اعزام شدم.

 

وی هلال احمر را سازمانی قابل اعتماد حتی برای مردم خارج از کشور می داند و بیان می کند: واکنش های مردم کشور عراق به لباس سرخ هلال احمر بسیار خوب و متبت است.

 

وی در پاسخ به این سوال که هلال احمر چه حسی را به شما منتقل می کند، می گوید:  هلال احمر برای من حس اعتماد را به ارمغان می آورد و به همین دلیل است که دوست دارم در ایام اربعین با این جمعیت برای خدمت رسانی به مردم همسفر شوم.

 

انتخاب افرادی فعال و با روحیه ی تیمی در ایام اربعین

باقری اظهار می کند: انتظار من از هلال احمر بعنوان یک سازمان غیر دولتی و مردم نهاد، نظم، انسجام و مدیریت خوب در انجام کارها و فعالیت ها و دقت در انتخاب افراد است زیرا خدمتگزاران در ایام اربعین باید  داوطلبانی فعال و با روحیه ی تیمی، اخلاق مدار و صبور باشند  چون در این کار با توجه به مراجعه ی زیاد زائران به درمانگاه فقط باید صبور و خوش خلق باشند.

 

شوق دیدار دوباره ی پرستار

وی خاطرات خوب زیادی در سفرهای اربعین دارد که یکی از بهترین آنها را اینگونه عنوان می کند: چهره ی زائرها را خیلی به حافظه نمی سپارم اما سال 98  با توجه به اینکه سه سال پی در پی به این سفر آمدم، یک مادر با دختر بچه اش به من مراجعه کرد و گفت دختر من هر سه سال فقط به این نیت می آید که تاول پایش را شما پانسمان کنید که حس بسیار خوبی را در من به وجود آورد.

 

خادم بودن افتخار و سعادت بزرگی است

وی با بیان اینکه خادم بودن افتخار و سعادت بزرگی است، توصیه می کند: داوطلبان باید بدانند که به عنوان داوطلب و خادم انتخاب شدند چراکه خیلی ها دوست داشتند در این مسیر قدم بردارند ولی انتخاب نشدند و بسیاری حسرت این را دارند که جای شما باشند پس باید بیشتر صبوری کنند و آرامش داشته باشند و از هلال احمر انتظار می رود که روحیه ی زندگی موکبی و تیمی به بچه ها آموزش داده شود و جزئیات سفر به آنها گفته شود تا داوطلبان با آمادگی بیشتری با آنها همراه شوند و و اجر و پاداش کارها و این همه سختی را با کج خلقی و تندمزاجی زیر سوال نبرند و بدانند که خدمت به زائران اربعین حسینی یک روحیه ی تیمی را می طلبد ولی متاسفانه چون بعضی ها تجربه ی کار تیمی ندارند خود و بقیه را خسته می کنند.

 

خداوند به بنده توفیق خدمت به مردم را عطا کرد

طاهره میرزایی پرستاری دیگر که نخستین بار است با هلال احمر همکاری داوطلبانه دارد می گوید: امسال لیاقت پیدا کردم و این توفیق به من دست داد که بتوانم در خدمت زائران ایرانی بعنوان پرستار در عمود 1080 باشم.

 

وی می افزاید: بنده از طریق یکی از همکارانم از فعالیت های جمعیت هلال احمر اطلاع پیدا کردم و فهمیدم چنین گروهی هستند که  برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در موکب های مختلف به کشور عراق اعزام می شوند که به صورت معجزه آسایی کار من درست شد و واقعا خداوند را شکر می کنم که به بنده توفیق خدمت به زائران را عطا کرد.

 

حس و حال توصیف ناپذیر خدمت به مردم

وی از حس و حال خود در این سفر معنوی می گوید: واقعا حس و حال توصیف ناپذیری است و بسیار خوشحالم با اینکه در مسیر سختی هایی را تحمل کردیم ولی واقعا سختی‌های شیرینی بود، حس می کنم چند روزی که اینجا هستم جزو عمرم حساب نمی شود و آنقدر حس خوب در من به وجود آمده که دوست دارم با جان و دل به زائران برای رضای خدا خدمت کنم و خیلی خوشحالم از اینکه این توفیق به من دست داد که به این سفر بیایم.

 

توصیه به تجربه ی سفر معنوی اربعین با هلال احمر

میرزایی توصیه می کند که حتی برای یک بار با هلال احمر به این سفر معنوی اعزام شوید و این تجربه را امتحان  کنید زیرا مطمئنا در سفرهای بعدی خودتان پیشقدم می شوید.

 

صبوری و مقاومت در سختی ها یکی از مهم ترین ویژگی های پرستاران

وی می گوید: صبوری و مقاومت در سختی ها یکی از مهم ترین ویژگی های پرستاران و کادر درمان است که اگر نداشته باشد ارزش کار خود را از بین می برند.

 

در آغوش گرفتن خادم حرم حضرت معصومه(س) توسط یک زائر

یکی از خادمان موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در مصاحبه با ما می گوید: از سال 95 توفیق خدمت به زائران حسینی را دارد و خوش آمدگویی و اسکان زائران، نظافت و انجام کارهای دیگر از جمله فعالیت او در این موکب است.

 

وی در تعریف زیباترین خاطره اش بیان می کند: در سال قبل یکی از زائران چادرش را گم کرده بود و من چادرم را به او اهدا کردم و در سال بعد با دیدن من در موکب، مرا در آغوش گرفت که این زیباترین خاطره ای بود که در ذهن من به یادگار مانده است.

 

تمام خاطرات تلخ هم شیرین است

یکی دیگر از خادمان 55 ساله ی موکب حرم بانوی کرامت،  6 سال است که خادم زائران حسینی در ایام اربعین است که در وصف حس و حال خود در راهی شدن به این سفر معنوی به ما می گوید: تا لحظه ای که مطمئن نشدم به این سفر می آیم خواب نداشتم و دوست داشتم هر چه سریعتر خود را به این موکب برسانم و به  مردم خدمت کنم.

 

وی در پاسخ به این سوال که در طی این 6 سال چه خاطرات تلخ و شیرینی دارد بیان می کند: همه خاطرات برای من شیرین است حتی خاطرات تلخ زیرا به قدری از خدمت کردن به مردم لذت می بری که خستگی هم برایت شیرین است.

 

در مسیر پیاده روی اربعین جمعیتی با تمام ملیت ها و سنین مختلف را می توان دید

نازنین علیزاده یکی از زائران اربعین حسینی که برای پانسمان پای تاول زده ی خود به درمانگاه مراجعه کرده بود در گفتگو با ما بیان می کند: اولین سال است که در پیاده روی اربعین شرکت میکنم، فضا عالی بود و در طول مسیر  جمعیتی از تمام ملیت ها  و سنین مختلف اعم از نوزاد، نوجوان، جوان و پیر را می بینی که با عشق و علاقه و اشتیاق در این مسیر گام برداشتند و دوست دارند هر چه زودتر خود را به کربلا میعادگاه عاشقان برسانند.

 

زیباترین صحنه ی پیاده روی اربعین کودکان نوپای عراقی هستند

وی زیباترین صحنه در مسیر پیاده روی را اینگونه توصیف می کند: صحنه ی جالب توجه در مسیر پیاده روی اربعین، کودکان نوپای عراقی هستند که در بین مسیر ایستاده اند و با دستانی کوچک اما قلبی بزرگ و سرشار از عشق به  زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام به آنها شکلات تعارف می کنند.

 

صبر کردن تا اربعین بعدی برایم دشوار است

وی در پایان صحبت های خود این چنین می گوید: به قدری شوق و اشتیاق این سفر معنوی در من به وجود آمده است که صبر کردن تا اربعین بعدی برایم دشوار است.

 

به راستی که بهره معنوی سفر اربعین با هیچ چیزی قابل قیاس نیست، در اربعین به خوبی شاهد هستیم که عشق به امام حسین (ع) جهانی شده است و قطعه شعر زیر را بهتر درک می‌کنیم "این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست... این چه شمعی است که جان‌ها همه پروانه اوست...

 

زهرا زحمت کش- خبرنگار داوطلب جمعیت هلال احمر استان قم


پایان پیام

true

true
false
true