×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم:
true
طرح ملی کنترل فشارخون در قم اجرا می‌شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم از اجرای طرح ملی کنترل فشارخون در استان قم با ثبت فشارخون ۳۰۳ هزار قمی از خردادماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛حسن ایزانلو ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت اطلاع‌رسانی وضعیت اجرای طرح ملی کنترل فشارخون در سالن جلسات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اجرای این طرح را بسیج ملی کنترل فشارخون خواند و اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح این است که افرادی که از پرفشاری خون خود اطلاعی ندارند، شناسایی شوند و نسبت به وضعیت بیماری خود و پیامدهایی که در پی خواهد داشت آگاه شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بر اهمیت پیگیری این بیماری تأکید کرد و افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 10 میلیون و 400 هزار نفر به علت پرفشاری خون جان خود را از دست می‌دهند و 218 میلیون نفر هم براثر این بیماری  دچار ناتوانی و مرگ زودرس می‌شوند.

 وی با بیان اینکه فشارخون بیش از 26 درصد افراد بالای 18 سال کشور رقم بالای را نشان داده است، تصریح کرد: بر اساس آماری که وزارت بهداشت ارائه داده است در سال 95، 21 درصد از جمعیت مردان و 22 درصد از جمعیت زنان کشور به پرفشاری خون مبتلا بودند.

ایزانلو با تأکید بر اینکه از هر پنج ایرانی یک نفر به بیماری فشارخون بالا مبتلاست از اجرای دومرحله‌ای این طرح خبر داد و افزود: مرحله نخست این طرح که از 27 اردیبهشت‌ماه آغازشده و تا 17 خردادماه ادامه دارد.

وی  هدف از اجرای مرحله اول این طرح را  آموزش و اطلاع‌رسانی افراد در برابر بیماری پرفشاری خون برشمرد و تصریح کرد: مرحله دوم طرح کنترل فشارخون هم از 18 خردادماه تا 15 تیرماه انجام خواهد شد که در این مرحله هم افراد بالای 30 سال غربالگری خواهند شد.

به گفته ایزانلو در مرحله دوم این طرح با غربالگری  که صورت می‌گیرد افراد مبتلابه پرفشاری خونی شناسایی می‌شوند و اطلاعات این افراد در سامانه‌ای که به همین منظور تهیه‌شده است ثبت می‌شود و به‌طورکلی در استان قم 303 هزار نفر تحت کنترل این طرح قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه از این سامانه به‌عنوان برنامه خطرسنجی قلبی و عروقی یاد می‌شود، تأکید کرد: این افراد اگر نیاز به درمان داشته باشند در پروسه درمان قرار می‌گیرند و خدمات درمانی به این افراد به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی احتمال ابتلا به این بیماری را در بین افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و زنان باردار  بیشتر از سایران ارزیابی کرد و گفت:650  هزار نفر از قمی‌ها بالای 30 سال هستند که می‌توانند برای سنجش فشارخون به 27 مرکز خدمات جامع سلامت، 89 پایگاه سلامت، 27 ایستگاه سیار، 6 بیمارستان دولتی در سطح شهر قم و مراکز بهداشت در روستاها مراجعه کنند.

به گفته وی بر اساس احتمالات 80 هزار نفر از این 650 هزار نفر بالای 30 سال دراستان قم مبتلابه پرفشاری خونی هستند که این رقم در کشور 2 میلیون نفر است که می‌تواند جان بسیاری از آن‌ها را تهدید کند به این خاطر که این بیماری بسیار آرام و بدون علائم است و مرگ ناشی از آن‌هم مرگ خاموش گفته می‌شود.

ایزانلو از بی‌اطلاعی 10 درصد از بیماران مبتلابه فشارخون از بیماری خود خبر داد و تأکید کرد: این بیماری می‌تواند زمینه بسیاری دیگر از بیماری‌ها ازجمله سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های کلیوی را فراهم کند که عدم تحرک، استعمال سیگار و تغذیه نامناسب هم سه عامل مهم آن است و البته می‌تواند پایه‌های ارثی هم داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم به مصرف بالای نمک در بین شهروندان ایرانی هم اشاره کرد و افزود: مصرف نمک در ایران روزانه 11 گرم است که 2 تا 3 برابر مقدار استاندارد توصیه‌شده است که می‌تواند زمینه ایجاد بیماری پرفشاری خون را در افراد ایجاد کند.

ایزانلو به شیوه‌های الکترونیکی اجرای طرح کنترل فشارخون نیز اشاره کرد و گفت: خانواده‌هایی که در منزل دستگاه کنترل فشارخون دارند می‌توانند رقم ثبت‌شده فشارخون خود را در وsalamat.gov.ir وارد کنند و به این طریق پیامک‌های بهداشتی مرتبط با میزان فشارخون خود را دریافت کنند.

پایان پیام

true

true
false
true