- 22 دی 1400
- کد خبر 13155
- پرینت
- کپی لینک کوتاه

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛استان قم امروز مقصدی برای گردشگران مذهبی است، گردشگرانی که از استانهای مختلف و حتی کشورهای همسایه و جهان تشیع با هدف زیارت و سیاحت، سالانه بهویژه در مناسبتهای مذهبی به شهر قم سفر میکنند.
شهر قم امروز نگین گردشگری مذهبی کشور است که در بین کشورهای همسایه ازجمله عراق، سوریه، لبنان و پاکستان و حتی کشورهای اروپایی به برکت وجود بارگاه حضرت معصومه سلاماللهعلیها و مسجد مقدس جمکران و از سویی جاذبههای تاریخی و طبیعی شناختهشده و نام آشنایی است؛ اما متأسفانه زیرساختهای مناسب برای میزبانی شایسته از گردشگران خود ندارد.
اما نباید از یک ظرفیت دیگر در این شهر غافل نباشیم و قم بهواسطه وجود مراکز مهم درمانی ازجمله مرکز ناباروری و همچنین مراکز تخصصی و بیمارستانهای مطلوب، هدف گردشگری سلامت یا همان توریسم درمانی است. گردشگرانی که علاوه بر اشتیاق به زیارت و سیاحت در قم به مراکز درمانی و پزشکی این شهر اعتماد دارند و برای درمان به قم سفر میکنند، هرچند متأسفانه با وجود ظرفیتهای مطلوب درمانی در شهری مانند قم، زیرساختی برای استفاده مطلوب از این گردشگران که موجب ورود ارز و درآمد پایدار برای استان و حتی کشور هستند وجود ندارد.
از کمبود مراکز اقامتی و زیرساختهای مطلوب تفریحی و برنامهریزی نامطلوب برای بهرهگیری از صنعت گردشگری اگر بگذریم، برای بهرهگیری درست از صنعت گردشگری شهر قم نیاز به زیرساخت مهم دیگری نیز وجود دارد؛ آنهم «تاکسیهای گردشگری» و در نمای کلی «حملونقل عمومی ویژه گردشگری» که در قم حلقه مفقوده است. این تاکسیها در زمینه ارائه خدمات به گردشگران سلامت نمود بیشتری پیدا میکنند، چراکه امروز قم در زمینه جذب گردشگر سلامت و یا مذهبی چالشی ندارد اما چالش اصلی پای لنگ حملونقل عمومی بهویژه تاکسیهایی است که در ماندگاری گردشگر تأثیرگذار باشند.
حملونقل همیشه اهمیت داشته و اکنون در قرن بیست و یکم، و پس از تولید انبوه کالا نوبت به تولید انبوه خدمات رسیده، بیش از هر زمان دیگری اهمیت خود را نشان میدهد. گردشگری یکی از صنایع مدعی برای تصاحب سهم عظیم بازارهای جهانی در سالیان آینده است، اما برای آنکه بتواند به این هدف دست یابد، نیاز به بهبود زیرساختهای مختلف حملونقل دارد .
در سالهای گذشته طبق تفاهمنامهای که با کشور عراق منعقدشده روادید بین دو کشور برداشتهشده و گردشگران دو کشور میتوانند از ظرفیتهای گردشگری و سیاحتی فیمابین استفاده کنند. با گذشت بیش از ۲۲ ماه از بحران کرونا، این روزها استان قم و کشور بهترین شرایط را برای میزبانی از گردشگران خارجی بهویژه کشورهای همسایه دارد؛ با گشتی در خیابانهای اطراف حرم میتوان فهمید گردشگری قم این روزها نفس دوباره کشیده و آماده پذیرایی از مهمانان خود دارد، اما آیا توانستهایم از این ظرفیت برای درآمدزایی و تولید ارز و اشتغال استفاده کنیم؟
دو سال قم در حسرت ورود حتی گردشگران ایرانی بود اما این روزها جنبوجوشی که در قم میبینیم ما را به یاد خاطرات قبل از بحران کرونا خواهد انداخت، حال باید از مدیران شهری و دستاندرکاران حملونقل عمومی و میراث فرهنگی پرسید از این فرصت استفادهشده است؟ طبعاً خیر چراکه وقتی گردشگر به شهری وارد میشود یعنی پول و درآمد و خلق اشتغال، ولی در شهر قم این شاخصها میلنگد، چراکه وقتی گردشگر وارد قم میشود بهره آن نباید تنها در جیب سودجویان و دلالان باشد، چرا چون برخی هستند که تعریف درستی از گردشگری نداشته و بدون آموزش باعث میشوند سودآوری کنند و خاطره بدی را در ذهن گردشگر از شهر قم و مردم قم ایجاد کنند.
برای بررسی وضعیت ناوگان حملونقل عمومی بهویژه تاکسیهای شهر قم مصاحبههای میدانی را با چندین گردشگر خارجی و ایرانی و خود شهروندان قمی انجام تا این وضعیت را به گوش مدیران شهری برسانیم.
تاکسیهایی که جز سودآوری تعریفی از گردشگری ندارند
احمد تمیمی که به همراه خانواده ۴ نفره خود از طریق هوایی از کشور عراق وارد قم شده است در گفتوگویی میگوید: من با هدف زیارت و ارادت به کریمه اهلبیت حضرت معصومه سلاماللهعلیها به شهر قم سفر کردهام. قبلاً یکبار توفیق زیارت داشتم و این بار خانوادهام هم همراهی کردهاند؛ همچنین شنیدهام در این شهر پزشکان مجرب خوبی وجود دارد که من و همسرم نیاز به جراحی چشم داریم و به ما اطلاع دادند مرکز جوادالائمه علیهالسلام از مراکز تخصصی این شهر است.
این گردشگر ۴۵ ساله عراقی که استادیار دانشگاه است میافزاید: دیروز برای اینکه به این مرکز بروم یک تاکسی بهطور دربستی گرفتم اما راننده آدرس این مرکز را اطلاع نداشت و بعد از چرخی طولانی مرکز تخصصی را پیدا کردیم و نرخ کرایهای که از ما گرفت بسیار بالا بود و وقتی گلایه کردم گفت شما گردشگر خارجی هستید و باید کرایه شما بیشتر از این هم باشد.
یک شهروند قمی در ارتباط با برخی تاکسیها و نرخ نامتعادل کرایه بیان میکند: نمیدانم چرا نظارتی بر نرخ کرایهها نمیشود، مگر نرخ نامه وجود ندارد از سهراه بازار به سمت صفائیه و یا بلوار امین برخی ۳ هزار و ۵۰۰ میگیرند و برخی هم ۳ هزار و یا برخی که دیگر قانون را هم دور میزنند تا ۴ هزار تومان هم دریافت میکنند، وقتی هم اعتراض کنیم شروع به گلایه از قیمت تجهیزات خودرو و غیره میکنند.
به گفته آمنه بیطرفان، برخی هم تنها بهصورت دربست مسافر جابهجا میکنند و یک مسافت حتی کوتاهی را کمتر از ۲۰ هزار تومان قبول نمیکنند. قبول داریم تورم بر رانندگان تاکسیها فشار وارد میکند ولی انصاف و نظارت هم مطلوب است،
ارز گردشگران سلامت قم در جیب دلالان
یک گردشگر عراقی که برای درمان به قم آمده میگوید: برای درمان دخترم که نیاز به جراحی دارد به شهر قم آمدم. این ظرفیت برای من وجود داشت که به هند و یا ترکیه بروم ولی من به پزشکان کشور همسایهام ایران و شهر قم بیشتر اعتماد دارم ولی سؤالم این بوده که چرا برخی تاکسیها با ما که فارسی نمیدانیم و مهمان شما هستیم رفتار خوبی ندارند.
از رضا کاظمی که از نجف به قم آمده درباره اینکه از چه رفتاری ناراحت شده میپرسم و میگوید: در کنار آزمایشگاه دانش برای تاکسی ایستاده بودم، یک راننده من را سوار کرد درحالیکه آدرس یک متخصص را میخواستم در ابتدا گفت راهنماییت میکنم و در ازای مبلغی تفاهم کردیم اما بعد از مسافتی مرا پیاده و مبلغی هنگفتی گرفت، درحالیکه نه این مکان را میشناختم و نه زبان فارسی هم بلد بودم.
وی در ادامه میافزاید: برخی هم که راهنمای ما میشوند درست ما را راهنمایی نمیکنند که باید در این میان افرادی که آموزشدیده باشند حضورداشته باشند. من خیلی تعریف مراکز درمانی قم را شنیدهام شاید با این اندک مشکلات برخی دیگر علاقه نداشته باشند برای درمان به قم آمده و ما دو کشور همسایه هستیم گردشگری میتواند فرهنگ دو کشور را به هم نزدیک و برای هر دو کشور درآمدزا باشد.
چند شهروند قمی هم از نبود آراستگی ظاهری، اخلاق مناسب و رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی از سوی برخی رانندگان گلایه و خواستار رسیدگی شدند و آنها معتقد بودند ظاهر آراسته و تمیزی خودرو میتواند ذهنیت خوبی برای زائران و گردشگران داشته باشد و باید برای گردشگران حملونقل ویژه و خاص وجود داشته و نباید گردشگر از همان تاکسی فرسوده استفاده کند.
نوسازی تاکسیهای قم نیاز به اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی دارد
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم با اشاره به نوسازی تاکسیهای قم میگوید: در تلاشیم بتوانیم از منابع داخلی استان و شهرداری پولی نزد بانکها مسدود کرده و نوسازی را شروع کنیم که این اقدام نیز به مبلغ بالایی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز داشته که امیدواریم با رقم کمتری این اقدام شروع شود.
علی نیک میافزاید: اوایل دهه ۹۰ شهر قم جزو نوسازترین ناوگان تاکسیرانی کشور بود و در آن زمانهمه تاکسیها با ۵ سال مدل ساخت در شهر تردد میکردند در سالهای گذشته به علت عدمحمایت دولتی و نبود تسهیلات لازم، نتوانستیم اقدامات نوسازی و تبدیل تاکسیهای فرسوده را انجام داده و مجبور شدیم توقف نوسازی را داشته باشیم، افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تاکسیهای قم نیاز به نوسازی و تبدیل داشته که علیرغم مکاتبات زیادی که با تهران داشتیم متأسفانه هنوز اتفاقی در این زمینه انجامنشده است.
به گفته وی، سن فرسودگی تاکسی ۱۲ سال است در سال جاری ۷۲ فقره وام برای نوسازی تعلق گرفت که تا قبل از مدل ۸۴ سهمیه تمام شد که پیگیر هستیم در ماههای آینده سهمیه دیگری اختصاص یابد؛ در سالهای گذشته به علت عدمحمایت دولتی و نبود تسهیلات لازم، نتوانستیم اقدامات نوسازی و تبدیل تاکسیهای فرسوده را انجام داده و مجبور شدیم توقف نوسازی را داشته باشیم.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم ادامه میدهد: افزایش قیمت خودرو یکی از دلایل عدمحمایتها است، متأسفانه افزایش چند برابری قیمت خودرو سبب شده که رانندگان و مجموعه تاکسیرانی توان نوسازی بدون حمایتها را نداشته باشند.
حال از وضعیت و حالوروز روند نوسازی تاکسیهای سطح شهر قم مطلع شدیم. شهری که دومین شهر مذهبی کشور را یدک میکشد و میتوانست با بهرهگیری درست از ورود گردشگران خود درآمدزایی بیشتری داشته باشد تا از همین منبع درآمد بتواند در زمینه نوسازی تاکسیهای خود اقدام کند.
شهرداری به سمت راهاندازی تاکسیهای گردشگری قدم برمیدارد
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم در گفتوگویی در ارتباط با نبود تاکسی گردشگری در قم میگوید: با اجرای تاکسی مارکت، تاکسی گردشگری و طب تاکسی در قم به دنبال افزایش درآمد و نوسازی ناوگان تاکسیرانی هستیم، شهرداری قم بر اساس برنامهای میخواهد تسهیلات لازم را در اختیار تاکسیداران قرار داده و امیدواریم با راهاندازی سیستم حملونقل نوین به درآمدزایی آنها کمک کنیم.
مسعود طیبی اظهار داشت: امروز ناوگان تاکسیرانی ما از فرسودهترین ناوگان تاکسیرانی در کشور بوده و بیش از ۳ هزار تاکسی فرسوده در شهر تردد میکند که باعث شده درآمد این قشر از جامعه کم و عملکرد آنها سنتی باشد که باید در کمترین زمان بهروزرسانی شود.
وی در تعریف تاکسی گردشگری عنوان میکند: با فراهم ساختن نمادهایی در جاذبههای تاریخی و اماکن مهمی که هدف گردشگری هستند و حتی در مراکز اقامتی تاکسیهای گردشگری راهاندازی و رانندگان این تاکسیها بعد با همکاری امور تاکسیرانی و میراث فرهنگی بعد از آموزشهایی که داده میشود میتوانند برای گردشگران و زائران ارائه خدمت کنند.
به گفته معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم، تاکسیرانان جدای از خدمت در زمینه ایاب و ذهاب و تردد گردشگران میتوانند با آموزش، گردشگران را راهنمایی کنند و از طریق نرمافزار آنها را با اطمینان به مقصد موردنیاز هدایت کنند. تعریف تاکسی مارکت، طب تاکسی و تاکسی گردشگری سه لاینی است که شهرداری در حال انجام اقدامات ابتدایی آن بوده و تا ایام نوروز تاکسی گردشگری و تاکسی مارکت راهاندازی میشود.
طب تاکسی در خدمت سالمندان قمی و گردشگران سلامت
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود با اشاره به راهاندازی طب تاکسی میگوید: با توجه به اینکه قم مانند سایر استانهای کشور به سمت سالمندی میرود و در هر خانهای میتوان یک یا دو سالمند یافت که نیاز به کنترل و مراقبتهای پزشکی دارند، میتوان برای ارائه خدمات ایاب و ذهاب این سالمندان برای رفتن به مراکز تخصصی و پزشکی موردنیاز یک سری تاکسیهای ویژه به نام تاکسی طب تعریف کرد که این نوع تاکسیها میتوانند حتی برای مادران باردار هم خدمات ارائه دهند.
طبیبی ادامه میدهد: با آموزش رانندگان این نوع تاکسیها، جدای از درآمدزایی برای خود رانندگان نوعی حملونقل نوین در قم راهاندازی میشود که علاوه بر ایاب و ذهاب به مراکز درمانی حتی در بین راه رانندگان با آموزش و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تغذیه مناسب و خدمات ویژهای در حین سفر برای گروههای هدف خود اختصاص دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که برخی رانندگان در زمینه خدمت به گردشگران سلامت مطلوب ورود نکردهاند و گلایههایی وجود دارد عنوان میکند: برای گردشگران سلامت هم میتوان از تاکسی طب استفاده کرد؛ آنها آموزش زبان دیده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همه مراکز درمانی و مطبهای تخصصی پزشکانی که برای گردشگران سلامت خدمت ارائه میدهند را معرفی تا برای گردشگران سلامت خدمت مطلوبی ارائه دهند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم میافزاید: این نوع تاکسیها بهمحض فراهم شدن زیرساخت آن وارد ناوگان حملونقل عمومی میشوند که فعلاً در حال رایزنی با امور تاکسیرانی و میراث فرهنگی هستیم تا در شناسایی رانندگانی که برای این خدمات مطلوب هستند وارد عمل شویم؛ در حال شناسایی رانندگانی هستیم که کمترین تخلفات رانندگی را داشته تا بتوانیم در سرویس طب تاکسی علاوه بر ایجاد سیستم حملونقلی مطمئن همراه خوبی برای بیمار تعریف کنیم.
وی در پایان در پاسخ به گلایه شهروندان از ناآراستگی رانندگان قمی نیز بیان میکند: با توجه به شرایط کرونا و تأثیر آن بر کاهش استفاده از ناوگان حملونقل عمومی شهر از یکسو و تأثیر تمیزی و آراسته بودن وسایل و رانندگان فعال در عرصه حملونقل عمومی، برنامهریزی مدونی را برای افزایش سطح آراستگی ناوگان و همچنین شاغلین این بخش بهویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی انجام شود.
منبع: پردیسان آنلاین**
پایان پیام