×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

مرحله نخست نیروگاه خورشیدی ۲۸۰ کیلوواتی استان قم افتتاح شدیادواره شهدای جامعه اطلاعاتی قم باحضور وزیر اطلاعات برگزارشدآزاد راه امیرکبیر قم-کاشان بهسازی و رفع نقص شددولت ساعات فعالیت ادارات در روز شنبه را 6 تا 10 صبح اعلام کرددستگیری ۱۱ دلال ارزی در قمکشف ۱۰ دستگاه ماینر در قم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاههای اندونزی همکاری می کندبرگزاری دوره تخصصی امدادرسانی در تجمعات مذهبی ویژه امدادگران و نجات گران هلال‌احمر قمواژگونی یک دستگاه خودرو سمند 2 مصدم بد حال برجا گذاشتباند چهار نفره سارقان احشام در قم منهدم شدمدیر حوزه‌های علمیه با نایب رئیس دومای روسیه دیدار کردبرنامه جامع مقابله با گردو غبار قم به تصویب رسیدماموران قلابی متهم به ۱۵ فقره سرقت از اتباع دستگیر شدندجریمه نقدی سوهان فروش متخلف و ضبط موادغذایی غیربهداشتی در قم آغاز دومین دوره مسابقات مهارتی ویژه سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح قممدرسه ای در قم به نام شهید جمهور کلنگ زنی می شود کلنگ احداث بوستان شهید رییسی شهر دستجرد به زمین زده شدکلنگ احداث اولین مرکز توانبخشی دستجرد به زمین زده شدمرکز توانبخشی و آموزشی نیک اندیشان افتتاح شداستان قم روز چهارشنبه وپنج شنبه سوم و چهارم مرداد تعطیل شد
true
جناب آقای سرمست؛قم مخزن نيروی انسانی است
چند سالي است مرسوم شده جمله اي خطاب به مديرانيكه از بيرون استان مسووليت مي گيرند گفته مي شود ؛ "اينجا قم است". آخرين مورد آن در هنگام مراسم توديع و معارفه استاندار جديد بود كه خطاب به ايشان گفته شد.

البته پشت اين جمله صدها معني و مفهوم قرار گرفته و هر كس از زعم خود تفسيري از آن مي كند ليكن بيشترين برداشت ها حاكي از نگاه منفي به موضوع و سختي شرايط كار در استان قم است. هر چند كه تجربه نشان داده مديريت در قم نه تنها مشكل نيست بلكه پلكاني براي ترقي مديران و تهيه رزومه اي تصويري براي چهره شدن در سطح ملي است. موضوع اين وجيزه نقد و بررسي جمله اينجا قم است نيست چراكه تحليل و تفسير آن نياز به فرصتي ديگر دارد ليكن برداشتي كه شخص اول اجرايي استان از آن داشته باعث شد تا نكاتي بررسي گردد. معمولاً مديراني كه از خارج استان به قم مي آيند به دليل اينكه اطلاعاتي دقيق از فضاي استان و دستگاه تحت مديريت خود ندارند بر اين باورند كه هيچ كاري انجام نشده و ويرانه اي را تحويل گرفته اند كه بايد در نقش ناجي تحولي شگرف را ايجاد نمايند!!! اگر چه پس از مدت زماني متوجه اشتباه خود مي گردند ليكن هزينه سنگين اين فرصت از دست رفته را استان خواهد داد. اين نگاه غلط باعث مي گردد كه ظرفيتهاي موجود استان خصوصاً در حوزه نيروي انساني ناديده گرفته شده و با انتصاب يك مدير شاهد ورود تعدادي نيروي ديگر از خارج استان باشيم. {البته این مطلب به هیچ وجه به معنی نادیده گرفتن زحمات،کارایی،درایت وتوانمندی نیروهای وارده از خارج استان به قم نیست}. افزايش هزينه هاي جاري دستگاه ، كاهش انگيزه نيروي انساني موجود، فرصت و هزينه آشنايي نيروي جديد با وضعيت موجود، عدم توجه به تجارب گذشته و تكرار اشتباهات ، احتمال كاهش همكاري كاركنان با نيروي خارجي و ... گوشه اي از معايب و هزينه هايي است كه اين موضوع بدنبال داشته است. اخيراً با انتصاب استاندار جديد مجدداً شاهد اين نوع نگاه به خارج و عدم درك صحيح از ظرفيتهاي داخل استان در حوزه نيروي انساني هستيم. در همين فاصله دو ماهه چند مدير منصوب شده از خارج استان بوده و گزينه هاي احتمالي براي ساير پستهاي مديريتي نيز همگي از بيرون استان هستند. در مجموعه تحت مديريت استاندار نيز تاكنون تعداد زيادي اضافه گرديده و تعدادي نيز در راهند! آنهم در شرايطي كه فرصت باقيمانده از دولت دوازدهم به نحوي نيست كه بتوانند كار ريشه اي و زيرساختي در حوزه فعاليت خود صورت دهند و قطعاً با تغييرات مديريت كلان اين نيروها نيز مجبور به ترك استان خواهند شد و فقط هزينه اي را تحميل خواهند نمود. اين در حاليست كه بسياري از مديران ارشد كشور در قم پرورش يافته و بنوعي مي توان يكي از صادرات استان را نيروي انساني توانمند دانست. لازم است استاندار محترم كه از چهره هاي دانشگاهي و متخصص در حوزه مديريت هستند به اين نكته توجه داشته باشند كه استان قم فارغ از مباحث حاشيه اي داراي ظرفيتي عظيم از منابع انساني و پايگاه حوزه علوم انساني كشور است و بر اين اساس استفاده از ذخاير انساني موجود در استان كه بعضاً نيز ناشناخته مي باشند بايد جزو اولويت هاي شخص اول اجرايي استان قرار گرفته و از جمله "اينجا قم است" وجه مثبت آنرا دريافت دارند كه اينجا مخزني سرشار از منابع انساني است.

true

true
false
true