- 10 خرداد 1400
- کد خبر 11165
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛دبیران کانون های دانش آموختگان مدارس علمیه خواهران سراسر کشور جهت هم اندیشی با رویکرد «اثرگستری و انسجام تشکیلاتی» گرد هم آمدند.
این نشست قرار است که در دو نوبت صبح و عصر دوشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شود که در نوبت صبح خانم معصومه ظهیری، معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران به سخنرانی پرداخت و بر انسجام کار تشکیلاتی جهت اثرگستری بهتر تأکید کرد.
در بخش بعدی نشست، دبیران منتخب کانون های دانش آموختگان پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کردند و خواستار حمایت بیش از پیش حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران از کانون های دانش آموختگان شدند.
سخنران بعدی این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین بهجت بود که شبکه سازی را یکی از نیازهای کانون دانش آموختگان عنوان کرد و افزود: برای این که بتوانید سخن و کلامی در افق ملی بزنید باید شبکه شوید تا قدرت پیدا کرده و تأثیرگذار باشید.
وی ادامه داد: کانون های فعال دانش آموختگان باید بتوانند حوزه های علمیه را به مراکز فرهنگی وصل کنند تا این مراکز با بهره مندی از طلاب و ظرفیت حوزه های علمیه وظایف خود را به درستی انجام دهند.
حجت الاسلام حسن مقدمی شهیدانی، رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز دیگر سخنران این نشست بود که در مورد بازنمایی تجربه تاریخی تبلیغ سیاسی در نهضت امام خمینی(ره) مطالبی را مطرح کرد.
در بخش پایانی این نشت هم اندیشی در نوبت صبح نیز، دبیران کانون های دانش آموختگان با ویژگی ها و امکانات سامانه نجم(نرم افزار جامع معاونت فرهنگی) آشنا شدند.
گفتنی است، در نوبت عصر این نشست که از ساعت ۱۵ تا ۲۰ برگزار خواهد شد، آقای روح الله ثانی مسئول قرارگاه جهادی علی یاوران به تبیین راهبرد طلایی در انتخابات ۱۴۰۰ می پردازد و از سوی مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز ضرورت و راهکارهای هم یاری دانش آموختگان در افزایش پذیرش حوزه های علمیه خواهران مطرح خواهد شد.
در بخش پایانی نشست نیز ضمن اعلام برنامه های پیش رو و راهبردهای افزایش بهره وری کانون های دانش آموختگان، حلقات و گعده های موضوع محور دبیران کانون ها با همکاران اداره کل دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران برپا می شود.
پذیرش بیش از 20 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی در مدارس علمیه خواهران
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران نیز گفت: از سال 89 تاکنون، پذیرش فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی تا دکتری دانشگاههای کشور در مدارس علمیه خواهران، از 9 درصد به بیش از 20 درصد رسیده است. همچنین میانگین نامنویسی داوطلبان دانشگاهی در یک دهه گذشته، بيش از 18 درصد بوده و آمار امیدبخشی از جذب این قشر از جامعه در حوزههای علمیه خواهران است.
خانم صدیقه افشار زرندی در گفت و گویی با بیان این که نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران، در 3 مقطع تحصیلی و 4 سطح تعريف شده است، اظهار داشت: دوره عمومی، نخستين مقطع است كه شامل سطوح 1 و 2 تحصيلي است، بعد دوره عالي كه سطح 3 محسوب ميشود و سپس تخصصي كه سطح 4 است.
وی افزود: نخستین مقطع از نظام تعليم و تربيت حوزههاي علميه خواهران «سطح 2» است و این مقطع ناظر به تامین نیازهای عمومی و اخلاقی، اعتقادی، علمی و مهارتی طلاب و آمادهسازی آنان برای ارتقاء به مقاطع بالاتر و تامین نیازهای عمومی تبلیغ در جامعه بوده و برای دو گروه دارندگان تحصيلات كمتر از ديپلم و دارندگان مدرك ديپلم و بالاتر اجرا میشود.
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در دوره عمومی، دو نوع پذیرش داریم، ادامه داد: دوره عمومی که برای دارندگان گواهی اتمام پایه هشتم مقطع نخست متوسطه و یا سیکل قدیم است و دوره عمومی ویژه که دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر میتوانند در آن پذیرش شوند؛ به فارغالتحصیلان این دوره، دانشنامه سطح 2 یا همان کارشناسی اعطاء میگردد.
وی بیان داشت: در این مقطع، تلاش بر این است که بانوانی فاضل، مؤمن، متعهد، بصیر، انقلابی، اخلاق مدار، آگاه و وظیفهشناس در ایفای نقشهای اجتماعی به ویژه مادری و همسری در جهت پاسداری از تحکیم و تعالی خانواده تربیت شوند.
خانم افشار خاطرنشان کرد: داوطلبان دوره عمومی با داشتن حداکثر 17 سال سن و معدل حداقل 15 سال میتوانند برای ورود به چرخه گزینش ثبتنام کنند.
وی با اشاره به گسترش مقطع عمومی سطح 2 در سطح کشور، گفت: تقریبا کمتر شهرستانی است که حداقل یک مدرسه علمیه برای خواهران نداشته باشد، در بعضی شهرستانها 2 و حتی 3 مدرسه علمیه در حال فعالیت هستند، بعضی از آنان طلاب را از مقطع سیکل و یا پایان دوره متوسطه مقطع نخست میپذیرند؛ اما اغلب مدارس از مقطع دیپلم و بالاتر از آن، پذیرش طلبه دارند.
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران افزود: هر یک از مدارس، در شهر محل استقرار خود، مرجعی امن برای بانوانی به شمار میروند که یا طالب علم هستند یا نیاز به مشاوره دینی دارند یا در جست و جوی پاسخ به سؤالات خود در حوزه دین هستند و بیشتر مدارس در زمینه فعالیتهای خیرخواهانه و مردمی، پیشتازند.
وی با بیان این که در 10 سال گذشته، تعداد حوزههای علمیه خواهران از 250 مدرسه علمیه مقطع عمومی، به حدود420 مدرسه علمیه در سراسر کشور ـ به جز استانهای خراسان که مستقل هستند ـ گسترش یافته و این توسعه با رویکرد تسهیل در تحصیل بانوان صورت پذیرفته است، ادامه داد: از جهت آمار، خوب طبیعی است که توسعه واحدهای آموزش عالی موازی وکاهش جمعیت جوان کشور، بر پذیرش تأثیر گذاشته است. به خصوص که حوزه علمیه خواهران برای پذیرش، شرایط سنی هم دارد.
خانم افشار به تعداد طلاب سطح 2 در حال تحصیل و فارغ التحصیل اشاره کرد و گفت: بدون لحاظ استانهای خراسان و جامعه الزهرا(س) قم، بیش از 42 هزار طلبه در نقاط مختلف کشور داریم که در حال تحصیل هستند و بیش از 55 هزار فارغ التحصیل در این سطح داریم.
وی با اشاره به اهمیت مقطع سطح 2، تصریح کرد: اهمیت این مقطع از این روست که دروازه ورود به حوزه علمیه است و تربیت شدگان این سطح، اگر قوّت علمی مناسب داشته باشند؛ میتوان امیدوار بود خروجی مورد انتظار از مقاطع عالی و تخصصی به دست آید؛ از این رو تعمیق و تقویت این سطح، جزو اولویتهای برنامه پنج ساله مرکز مدیریت است.
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که طبق پیمایش انجام شده حدود 70 درصد از طلاب، وقتی ایفای نقشهای جنسیتی با تحصیل آنان در تعارض قرار میگیرد؛ ترجیح میدهند به منظور حفظ و تحکیم پیوندهای خانوادگی، تحصیل را به صورت موقت و تا رفع موانع، در اولویت قرار ندهند، اظهار داشت: در این راستا باید کارهایی انجام دهیم تا تابآوری طلاب را در برابر مشکلات بالا ببریم و البته حتما به حل ریشهای مسئله هم بپردازیم. طلاب توقع بالایی ندارند؛ اما حق آنان است وقتی سرکلاس درس نشستهاند؛ نگرانی بابت نوزاد و کودک خود نداشته باشند.
وی ادامه داد: باید فضاهای مکمل مانند شیرخوارگاه و مهدکودک در همه مدارس داشته باشیم، بیش از 60 درصد طلاب ما در دوره عمومی متأهل هستند و به هر دلیل نمیخواهند یا نمیتوانند از مهدکودک های عمومی و آزاد استفاده کنند، باید زمینه نگهداری بچهها در نزدیکترین مکان به مادر و با هزینهای که یک طلبه خواهر میتواند تأمین کند، فراهم شود.
خانم افشار تصریح کرد: اخیرا معاونت آموزش برنامهای را برای طلاب متاهل، دارای فرزند و احیانا مراقبتگر تهیه کرده که در نظر است از ابتدای سال تحصیلی به صورت آزمایشی در بعضی مدارس اجرا شود؛ در این برنامه که به صورت تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی طراحی شده؛ انعطاف کافی برای جمع بین تحصیل و نقشهای خانوادگی در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که تعداد داوطلبان دانشگاهی متمایل به تحصیل در حوزه چه مقدار است؟ بیان داشت: از سال 89 تاکنون، پذیرش فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی تا دکتری دانشگاههای کشور در مدارس علمیه خواهران، از 9 درصد به بیش از 20 درصد رسیده است.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.