- 24 فروردین 1400
- کد خبر 10768
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛منصور درویشی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند اجرای پروژه قطار شهری قم در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: خبرنگاران نقش مؤثر و بسزایی در انعکاس فعالیتهای مترو دارند و درخواست ما این است که بیشازپیش فعالیتهای زیرزمینی این طرح بزرگ و تأثیرگذار شهری را رسانهای کرده و به مردم اطلاعرسانی کنند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه امروز مردم باید بدانند که چه اتفاقی در زیرزمین و در عمق ۲۲ متری زمین صورت میگیرد، افزود: اجرای طرح عمرانی در این عمق زمین کار دشواری است و باید به تمام کارگران و مهندسان عزیز و زحمتکش نیز خدا قوت عرض کنیم.
درویشی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ اجرای متروی قم آغازشده و در حال حاضر نیز با قدرت در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این طرح مشکل مالی نداریم و مشکلات موجود مشکلات قراردادی است که در حال برطرف شدن است.
وی ابراز کرد: با توجه به وعده دادهشده خردادماه ۱۴۰۰ تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم را انجام دهیم و پس از انجام تستهای آزمایشی حرکت قطار که بهطورمعمول بین سه تا شش ماه است، شهروندان و زائران شهر کریمه اهلبیت(س) میتوانند سوار مترو شوند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح مشخصات خط یک قطار شهری قم بیان کرد: این طرح بزرگ عمرانی شهری با دارا بودن ۱۴ ایستگاه دارای ۱۴.۸ کیلومتر طول است که با برنامهریزی صورت گرفته قرار است مرحله نخست این خط حدفاصل دو ایستگاه ۹ و ۱۴ به طول شش کیلومتر تا پایان خردادماه امسال به بهرهبرداری برسد.
درویشی یادآور شد: طول متوسط هر ایستگاه ۱۱۰ متر بوده و فاصله بین ایستگاهها بین ۶۶۰ تا یک هزار و ۹۸۰ متر و بهطور متوسط حدود یک کیلومتر است که ظرفیت حمل مسافر برای خط یک متروی قم ۲۳ هزار و ۲۵۰ نفر در ساعت پیشبینیشده و فاصله زمانی اعزام قطارها نیز ۱۵۰ ثانیه است.
وی اظهار داشت: تعداد قطارهایی که قرار است در این مسیر کامل مورد بهرهبرداری قرار گیرد ۲۶ رام و هر رام نیز شامل ۵ واگن است.
قرارگاه خاتمالانبیاء توجه ویژهای به ساخت مترو قم دارد/ انعقاد قراردادهای تجهیزاتی
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء نیزبا بیان اینکه قرارگاه خاتم توجه ویژهای به ساخت مترو قم داشته و دارد، گفت: نمودارها نشان میدهد این پروژه از روند مناسبی برخوردار است.
اسدالله حاجیزمانی در نشست بررسی آخرین وضعیت مترو قم، اظهار داشت: در حال حاضر برای گرم شدن خط که درواقع برق دارشدن آن است، قراردادهای تجهیزاتی موردنیاز منعقدشده است.
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء با بیان اینکه تجهیزات وارد پروژه شده و مشکل خاصی برای حرکت واگن و گرم شدن خط وجود ندارد، افزود: به دنبال این هستیم اجرای مترو قم به زمانبندی برسد و این مهم را با اضافه کردن مجموعههای مهندسی دنبال میکنیم.
حاجی زمانی با تأکید بر اینکه منابع مالی باید در دو ماه باقیمانده برای بهرهبرداری از فاز نخست خط یک مترو قم بهطور ویژه اختصاص یابد، افزود: این موضوع در روند تسریع طرح کمک میکند.
لزوم افزایش جبهه کاریها در پروژه مترو قم/فعالیتها در مترو سه شیفت شود
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیزخواستار افزایش جبهههای کاری در پروژه مترو قم شد و گفت: فعالیتها در مترو سه شیفت کاری شود.
عبدالله جلالی در نشست بررسی آخرین وضعیت مترو قم خواستار توسعه جبهههای کاری مختلف قطار شهری برای تسریع در روند اجرای آن و بهرهبرداری فاز نخست در خردادماه ۱۴۰۰ شد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بستر لازم برای کار در مترو قم فراهم است و میتوان جبهههای کاری را توسعه داد.
جلالی با تأکید بر اینکه با توجه به نگاهی که مدیران استان قم به این طرح داشتند پیشبینی خوبی برای حمایت مالی صورت گرفته و به لحاظ منابع مالی مشکل خاصی ندارد، تصریح کرد: هم شورا، شهرداری و نمایندگان مجلس منابع مالی را تأمین کردند و معتقدیم باید جبهههای کاری توسعه یابد و اگر قرار است کار در یک فاصله زمانی مشخص تمام شود و باید پشتیبانی مالی نیز صورت گیرد.
وی تصریح کرد: در موضوع املاک در جلسههای شورا و شهرداری تاکیدهای لازم انجام و مقررشده است، املاکی که مشکل ندارد را در اختیار پیمانکار قرار دهیم، اما درخواست ما این است جبهههای کاری توسعه و حتی سه شیفت شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مردم تسریع در افتتاح مترو است، ابراز کرد: شورای اسلامی شهر آماده هرگونه همکاری است و در جاهایی که نیاز به حمایت است هماهنگی میکند.
بازدید استاندار و اصحاب رسانه از پروژه مترو قم
استاندار قم به همراه رئیس شورای اسلامی شهر، مسئولان قرارگاه خاتمالانبیاء و جمعی از اصحاب رسانه از پروژه مترو قم بازدید کردند.
بهرام سرمست استاندار قم، اسدالله حاجی زمانی مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی مؤسسه حراء قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم، محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم، درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، روحالله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه جمعی از اصحاب رسانه استان از پروژه مترو قم بازدید کردند.
در این بازدید از روند پروژه و مراحل اجرای ایستگاهها و ریلگذاری خطوط بازدید به عمل آمد.
جلسه سازمان قطار شهری قم نیز در ادامه این بازدید در سالن جلسات کارگاه مترو قم برگزار و بر افزایش سرعت برای اتمام این پروژه و افتتاح تا پایان خردادماه تأکید شد.
خط یک قطار شهری قم با دارا بودن ۱۴ ایستگاه دارای ۱۴.۸ کیلومتر طول است که با برنامهریزی صورت گرفته قرار است مرحله نخست این خط با دو ایستگاه ۹ و ۱۴ به طول حدود شش کیلومتر تا پایان خردادماه امسال به بهرهبرداری برسد.
طول متوسط هر ایستگاه ۱۱۰ متر بوده و فاصله بین ایستگاهها بین ۶۶۰ تا یک هزار و ۹۸۰ متر و بهطور متوسط حدود یک کیلومتر است. ظرفیت حمل مسافر برای خط یک متروی قم ۲۳ هزار و ۲۵۰ نفر در ساعت پیشبینیشده و فاصله زمانی اعزام قطارها نیز ۱۵۰ ثانیه است.
تعداد قطارهایی که قرار است در این مسیر مورد بهرهبرداری قرار گیرد ۲ رام و هر رام نیز شامل ۵ واگن است.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.