- 13 اردیبهشت 1399
- کد خبر 6648
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛عباس ذاکریان در کمیته فنی ترافیک استان قم که در سالن رضوان شهرداری برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجامشده در طرح جامع دوچرخه در شهر قم، اظهار داشت: مطالعات خوبی بهمنظور عبور از کارهای پراکنده و آزمایشی در حوزه استفاده از دوچرخه در شهر قم انجامشده و یک نقشه راه خوبی برای طرح جامع دوچرخه در قم ایجادشده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه امروزه دوچرخه یک ضرورت برای شهرها و امری اجتنابناپذیر در حوزه حملونقل است، ابراز کرد: بعد از گسترش ویروس کرونا استفاده از دوچرخه امری ضروریتر شده است؛ زمانی مردم را به استفاده از حملونقل عمومی تشویق میکردیم ولی امروزه اکثر حملونقلها در استفاده از وسایل نقلیه شخصی خلاصهشده است.
ذاکریان استفاده از دوچرخه را بر اساس پروتکلهای بهداشتی موضوع پایداری دانست و گفت: بستههای خوبی در طرح جامع دوچرخه در قم آمادهشده است و در پرسشنامههایی که از مردم در زمینه استفاده از دوچرخه شده بسیاری از آنان درخواست مسیر ایمن، پارکینگ و دوچرخههای استیجاری را مورد تأکید داشتهاند.
وی با اشاره به پیشبینی بودجه سهمیلیاردی برای ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در فاز نخست اجرای این طرح جامع، تصریح کرد: در فاز نخست معابر خیابانهای بلوارامین، شهید صدوقی و بوعلی برای اجرای طرح ویژه مسیرهای دوچرخه در نظر گرفتهشده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم یکی از مزایای طرح جامع دوچرخه را عدم حذف پارکینگهای حاشیهای ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به حجم خودروهای شخصی و پارکینگهای حاشیهای نمیتوان این پارکینگها را نادیده گرفت که این موضوع در طرح جامع دوچرخه حفظ و بهینهسازی شده است.
ذاکریان با تأکید بر اینکه برخی از معابر و خیابانها برای این طرح محدود و فضاهایی برای مسیر دوچرخه آزادسازی میشود، ادامه داد: برای اجرای فاز دوم این طرح ۱۸۰ کیلومتر مسیر پیشبینیشده است ولی به علت آنکه بخواهیم دچار شکستهای قبلی نشویم باید گامبهگام این طرح اجرا شود تا این موضوع با مطالبه عمومی به دغدغه مسئولان استانی قرار گیرد.
وی عنوان کرد: در افق ۱۴۰۴ سند توسعه حملونقل پاک مصوب شده و در بوستانها مسیرهای ویژهای برای دوچرخه در نظر گرفتهشده است ولی باید استفاده از دوچرخه بعد از مطالبه از مسئولان، فرهنگسازی شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم به پیشبینی چگونگی مسیرهای ویژه دوچرخه برای ایستگاههای تاکسی و اتوبوس اشاره و اظهار داشت: مسیرهای ویژه دوچرخه باید ایمنسازی شود تا در آینده شاهد تصادفات در حوزه دوچرخه نباشیم.
مسیرهای منتهی به حرم حضرت معصومه(س) در اولویت طرح جامع دوچرخه قرار گیان
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه باید مسیرهای منتهی به حرم مطهر در اولویت طرح جامع دوچرخه قرار گیرد، گفت: نخستین بوستان ویژه دوچرخه در قم احداث میشود.
روحالله امراللهی در کمیته فنی ترافیک استان قم که در سالن رضوان شهرداری برگزار شد، شورای اسلامی شهر در سال جاری نگاه ویژهای به موضوع ترویج دوچرخه داشته و امیدواریم در هشت منطقه مسیرهای ویژه دوچرخه هرچه سریعتر اجرایی شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه ترویج استفاده از دوچرخه به معنی کنار گذاشتن مابقی وسایل حملونقلی نیست، ابراز کرد: بخشی از مردم خواهان استفاده از دوچرخه بوده ولی فضاهای مناسبی برای این موضوع پیشبینینشده است که باید مجموعه استان حمایت کرده تا حق دوچرخه و دوچرخهسوار ادا شود.
امراللهی خاطرنشان کرد: با آنکه مقرر شده فاز نخست طرح جامع دوچرخه بهزودی اجرایی شود ولی باید یک حداقلی برای مناطق هشتگانه شهری پیشبینی شود و این موضوع حق شهروندان بوده و باید به آن توجه شود.
وی با تأکید بر اینکه باید مسیرهای منتهی به حرم مطهر در اولویت طرح جامع دوچرخه قرار گیرد، تصریح کرد: خوشبختانه با نگاه مثبت مدیریت شهری پیستهای استاندارد و در سطح بینالمللی در پردیسان احداثشده که در کشور کمنظیر است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه بخشی از مردم جامعه درخواست به حقی در زمینه دوچرخه داشته که باید به آن توجه شود، عنوان کرد: اگر در طول مسیر اجرای طرح جامع دوچرخه حمایتی صورت نگیرد مانند پروژههای قبلی در این زمینه با شکست روبرو خواهیم شد و دیگر مدیریت استان رغبتی به ترویج دوچرخه ندارد.
امراللهی یکی از الزامات طرح جامع دوچرخه در قم را افزایش دوچرخههای استیجاری دانست و افزود: باید فضاهایی برای استفاده از دوچرخه در بوستانها و پارکهایی که امکان این مهم وجود داشته احداث شود تا مردم بتوانند از دوچرخه نهایت استفاده را ببرند.
وی ادامه داد: متأسفانه عدم تحرک در اقشار مختلف جامعه سبب بروز بسیاری از بیماریها شده که دوچرخه میتواند گام مهمی برای ترویج نشاط اجتماعی در شهرها باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: باید مکانهای ویژهای برای استفاده بانوان از دوچرخه پیشبینی شود.
طرح جامع دوچرخه برای نخستین بار بهصورت علمی و مطالعاتی انجامشده است
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: برای نخستین بار طرح جامع دوچرخه بهصورت علمی و با مطالعه و اقدامات میدانی صورت گرفته است.
علی نیک در کمیته فنی ترافیک استان قم که در سالن رضوان شهرداری برگزار شد، با اشاره به طرح مطالعاتی استفاده از دوچرخه در شهر قم، اظهار داشت: برای نخستین بار طرح جامع دوچرخه بهصورت علمی و با مطالعه و اقدامات میدانی صورت گرفته تا ضریب اجرایی شدن افزایش و کاهش شکستها در اجرای طرح اتفاق بیافتد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تاکنون چهار میلیارد تومان بابت استفاده و ترویج دوچرخه در شهر قم هزینه شده است، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از این طرحها بدون مطالعات جامع بوده که منجر به عدم خروجی مناسب شده است.
نیک ادامه داد: امروزه دوچرخه وسیلهای ضروری در حملونقل شهری بوده و باید این موضوع هرچه سریعتر آغاز شود تا مردم بتوانند از دوچرخه استفاده بیشتری شود.
وی با تأکید بر لزوم ایمنسازی مسیرهای دوچرخه، یادآور شد: بسیاری از پلهای کنار خیابان غیرمجاز بوده که این پلها سبب قطع مسیرهای پیشبینی دوچرخه میشود که باید این ملاحظات در اجرای طرح جامع دوچرخه در نظر گرفته شود.
نخستین بوستان اختصاصی دوچرخه در قم بهزودی افتتاح میشود
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قم نیز گفت: دوچرخه یکی از مواردی بوده که سبب شورونشاط در بوستانها میشود و نخستین بوستان دوچرخه شهر قم بهزودی افتتاح میشود.
پیام جوادیان در کمیته فنی ترافیک استان قم که در سالن رضوان شهرداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت ایجاد مانع برای موتورسواران در مسیرهای ویژه دوچرخه، اظهار داشت: یکی از مخاطرات دوچرخهسواران تلاقی با موتورسیکلتها بوده که باید پیشبینیهای لازم برای این موضوع صورت پذیرد.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه عدم توجه به موتورسواران میتواند یکی از دلایل شکست طرح جامع دوچرخه در شهر قم شود، ابراز کرد: میتوان موانعی برای عبور موتورسواران در فواصل مختلف ایجاد کرد تا موتورسواران تمایلی به استفاده از این مسیرها نداشته باشند. جوادیان خاطرنشان کرد: مدلی علمی در بوستانهای بالای پنج هزار متر برای دوچرخه پیشبینیشده است و در بسیاری از بوستانها، این مسیرها در کنار زمینهای روباز در نظر گرفتهشده است.
وی به بازطراحی بوستان خبرنگار و از پیشبینی دو لاین دوچرخهسواری در این بوستان خبر داد و گفت: دوچرخه یکی از مواردی بوده که سبب شورونشاط در بوستانها میشود و نخستین بوستان دوچرخه شهر قم بهزودی افتتاح میشود.
لزوم پیشبینی موانع برای ورود موتورسیکلتها در مسیر ویژه دوچرخه در قم
فرمانده پلیس راهور شهرستان قم نیز گفت: باید مانع ورود هرگونه موتورسیکلتی به مسیرهای دوچرخه شد تا دوچرخهسواران در این مسیر احساس آرامش داشته باشند.
حمید عرب در کمیته فنی ترافیک استان قم که در سالن رضوان شهرداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به حملونقل پاک بهویژه دوچرخه، اظهار داشت: در بهرهگیری از دوچرخه باید تجربههای دیگر کشورها استفاده شود تا امکان شکست این طرح را کاهش داد.
فرمانده پلیس راهور شهرستان قم با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات حملونقلی قم حجم بالای موتورسیکلتها بوده که این موضوع سبب صرف نیروی انسانی ویژهای شده است، تصریح کرد: باید مانع ورود هرگونه موتورسیکلتی به مسیرهای دوچرخه شد تا دوچرخهسواران در این مسیر احساس آرامش داشته باشند.
عرب با اشاره به وجود موانعی در برخی معابر شهر قم برای احداث مسیرهای ویژه دوچرخه، عنوان کرد: باید جانماییهای درستی برای ایستگاههای اتوبوس و تاکسی در زمان اجرای طرح جامع دوچرخه پیشبینی شود.
وی اجرای فاز نخست طرح جامع حملونقل را موردتوجه قرار داد و افزود: در مسیر میدان صدوق تا بوعلی توقفهایی وجود داشته که چگونگی اجرای این طرح در این معبر باید با ملاحظاتی انجامشده و باید مسیرها بهدرستی پیشبینی شود.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.