- 4 فروردین 1399
- کد خبر 5998
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛ عباس جعفری در جمع خبرنگاران با اشاره به آمادهباش و تلاش نیروهای آتشنشانی برای مقابله با آبگرفتگی در شهر قم اظهار داشت: از روز گذشته بارندگیهای شدیدی در کل سطح شهر داشتیم و آبگرفتگیهای وسیعی در سطح شهر رخ داد.
وی با بیان اینکه در ساعت 1:19 بامداد نشست زمینی در میدان کشاورز رخ داد و دو خودرو به داخل آن سقوط کردند ابراز داشت: ماشینهای آتشنشانی از ایستگاه شماره سه که نزدیکترین مکان به محل حادثه بود در 1:20 اعزام شدند که با درخواست نیرو و تجهیزات کمکی از ایستگاههای دیگر نیز ماشینآلات و پرسنل اعزام شدند.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خاطرنشان کرد: عمق این گودال حدود 7 متر و با گستره 10 بود که حدود 50 آتشنشان به محل اعزام شدند و در نخستین گام خودروی اول با دو سرنشین را بیرون کشیدند.
وی با تأکید بر اینکه خودروی دوم با توجه به حجم بالای بارندگی و ورود آب روانها در گلولای فرورفته بود، اضافه کرد: متأسفانه در این خودرو سه نفر اعضای خانواده بودند که فوت کردند.
در همین حال عباس حلواییزاده در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به وقوع حادثه نشست زمین در میدان کشاورز اظهار داشت: این حادثه بامداد امروز به علت بارشهای شدید اتفاق افتاده و متأسفانه منجر به سقوط دو خودرو و فوت سه نفر شده است.
وی با انتقاد از گمانهزنیها درباره علت نشست زمین در میدان کشاورز گفت: این نشست ربطی به تونل مترو ندارد و در حال بررسی علت وقوع حادثه هستیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: آنچه از قرائن حادثه برداشت میشود پوسیدگی لولههای آب و ترکیدگی آن سبب وقوع حادثه شده است.
وی با بیان اینکه تونل مترو با استانداردهای بینالمللی ساختهشده و دارای استحکام بالایی است، ابراز کرد: تونل مترو طوری طراحیشده که خدایناکرده تا وقوع 9 ریشتر زلزله هم مقاوم است.
سخنان دوگانه درباره علت حادثهای که سه شهروند قمی را قربانی کرد
بعد از فرونشست زمین در یکی از میدانهای قم که منجر به مرگ ۳ شهروند قمی و مصدومیت ۲ تن دیگر شد، اظهارات ضدونقیضی از سوی متولیان و دستگاههای مسوول در خصوص علت این فرونشست انجام شده است.
سقوط یک دستگاه خودرو در گودال ناشی از نشست زمین همزمان با بارش شدید باران در قم، جان باختن سه سرنشین خودرو را در پی داشت، این حادثه بامداد امروز در میدان کشاورز قم رخ داد که براثر آن سه سرنشین خودرو ۲۰۶ جان خود را از دست دادند.
دو خودرو در گودالی که به دلیل نشست زمین در این منطقه به وجود آمد سقوط کرد که با تلاش نیروهای آتشنشان دو سرنشین خودرو اول نجات پیدا کردند، ولی متأسفانه سه سرنشین خودرو دوم جان خود را از دست دادند .علت به وجود آمدن این گودال هفت متری که موجب این حادثه دلخراش شد توسط کارشناسان در دست بررسی است.
مطالب بالا مشروح سخنان سخنگوی سازمان آتشنشانی قم در رابطه با حادثه تلخی است که بامداد امروز در قم رخ داد اما پسازاین اتفاق و مرگ سه شهروند قمی، مسوولان عملا با اظهارات ضدونقیض علت اصلی بروز این اتفاق تلخ را در هالهای از ابهام قرار دادهاند.
ریزش تونل مترو ۵ کشته و مجروح برجای گذاشت
در همین ارتباط معاون فنی و عملیاتی اورژانس ۱۱۵ قم ریزش بخشی از دیواره تونل مترو در محدوده میدان کشاورز میداند و علت این حادثه ارزیابی کرده و علت ایجاد گودال ۷ متری را حفاریهای شهرداری قم میداند.
مهدی فراهانی ادامه داد: بامداد امروز چهارم فروردین ۹۹ به دنبال تماسهای مردمی مبنی بر ریزش تونل مترو دو خودرو در آن سقوط نموده که سرنشینان یک خودرو در دم جان باختند و سرنشینان خودروی دیگر باحال عمومی نسبتاً مناسب به مرکز درمانی منتقل شدند.
وی افزود: این حادثه که در ساعت ۰۱:۱۸ دقیقه در میدان کشاورز رخداده است سه دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شدند.
فراهانی بیان کرد: فوتیهای این حادثه که همگی از سرنشینان یک خودرو بودند آقا حدودا ۳۳ ساله ، خانم حدودا ۲۵ ساله و کودک حدودا ۶ ماهه در دم جان باختند.
نشست زمین در میدان کشاورز ربطی به تونل مترو قم ندارد
اما از سوی دیگر مدیران شهرداری قم بهشدت در برابر این قبیل اظهارات جبههگیری کرده و هرگونه ارتباطی بین ایجاد این گودال ۷ متری با حفاریهای خط نخست متروی قم را انکار میکنند و علت حادثه را بارندگیهای شدید باران طی دو روز گذشته و پوسیدگی لولههای آب و ترکیدن آن میدانند.
معاون شهردار قم در همین رابطه با انتقاد از گمانهزنیها درباره علت نشست زمین در میدان کشاورز گفت: این نشست ربطی به تونل مترو ندارد.
عباس حلوایی با انتقاد از گمانهزنیها درباره علت نشست زمین در میدان کشاورز گفت: این نشست ربطی به تونل مترو ندارد و در حال بررسی علت وقوع حادثه هستیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: آنچه از قرائن حادثه برداشت میشود پوسیدگی لولههای آب و ترکیدگی آن سبب وقوع حادثه شده است.
وی با بیان اینکه تونل مترو با استانداردهای بینالمللی ساختهشده و دارای استحکام بالایی است، ابراز کرد: تونل مترو طوری طراحیشده که خدایناکرده تا وقوع ۹ ریشتر زلزله هم مقاوم است.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم:جمعآوری آبهای سطحی وظیفه آب و فاضلاب نیست
معاون شرکت آب و فاضلاب قم گفت: جمعشدن آب باران و عدم وجود تأسیسات لازم شهری برای تخلیه آن، منجر ورود این آبها به شبکه فاضلاب در زیرگذر غدیر شد.
مجتبی وزین افضل با بیان اینکه جمعآوری آبهای سطحی جزو وظایف شرکت آب و فاضلاب نیست، اظهار داشت: نباید روان آبهای سطحی از جمله آب باران به شبکه فاضلاب هدایت شود.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به پسزدگی فاضلاب در برخی از مناطق شهر در هنگام بارندگیهای طولانی و شدید خاطرنشان کرد: علت اصلی آن هدایت آبهای سطحی به منهولهای فاضلاب به منظور کاهش آب گرفتگی معابر است.
وی تصریح کرد: در زیرگذر غدیر هم جمعشدن آب باران و عدم وجود تأسیسات لازم شهری برای تخلیه آن، منجر ورود این آبها به شبکه فاضلاب شد و مشکلاتی را به وجود آورد.
اختلال در شبکه فاضلاب شهر با ورود آبهای سطحی
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان نیز تأکید کرد: بر اساس مبانی و ضوابط طراحی شبکههای فاضلاب و آبهای سطحی و همچنین مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، اولویت شبکه فاضلاب برای ایران شبکه مجزا است و شبکه فاضلاب شهر قم هم بر این مبنا طراحی و اجرا شده است.
مهدی نظرزاده خاطرنشان کرد: ورود هرگونه آبهای سطحی باعث اختلال در کارکرد شبکه فاضلاب میشود و میتواند موجب پسزدگی و همچنین موجب ایجاد خسارت غیر قابل جبرانی به شبکه فاضلاب شهر و تأسیسات تصفیه خانه فاضلاب شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در بیش از ۵۰ درصد شهر شبکه فاضلاب اجرا شده است، تصریح کرد: شبکه فاضلاب بر اساس استانداردهای معتبر ملی و بین المللی طراحی و اجرا شده است و در شرایط بهره برداری عادی هیچ مشکلی را ندارد.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم در پایان با اشاره به دستورالعمل نصب انشعابات فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان قم و مبحث ۱۶ نظام مهندسی ساختمان مبنی بر جداسازی آب باران از شبکه فاضلاب و حفر چاه جذبی برای آب باران، گفت: باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گیرد و به ساختمانهای جدید که فاقد چاه جذبی برای آب باران، پایان کار داده نشود.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.