×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

48 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد در جشن گلریزان آزاد شدندبیش از ۱۰۰۰ استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا حمایت کردندبخت مونوریل قم باز می شودنگهداری شهر قم سالانه هزار میلیارد تومان هزینه داردهفتاد و یکمین اجلاسیه روسای شوراهای اسلامی کشور در قم برگزار می شودنمی‌گذاریم مطابق تئوری‌ها و رفتارهای گذشته برای شهر قم تصمیم‌گیری شودخوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشورتجلیل از 2 دهه تلاش پیشکسوت‌ترین شهردار ایران بررسی وضعیت سیل در بخش خلجستانچهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شدکشف حدود ۸۸ کيلوگرم ترياک در بار هندوانه در قمآب منطقه‌ای چاه‌های آبیاری فضای سبز شهری قم را پلمپ کرد !مرکز مشاوره حضوری بهزیستی قم در خدمت همشهریان سازمان‌های بیمه گر 400 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی قم بدهکارندفشار آب در 3 منطقه قم بهبود یافتطرح بهسازی ابتدای بزرگراه قم- جعفرآبادرونمایی از دستگاه اتوماتیک تعیین گروه خونی در قماجرای طرح انضباط شهری و برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در قمقدردانی فرمانده کل قوا از عملکرد همراه با تدبیر نیروهای مسلح در حوادث اخیرافزایش 41 درصدی پاسخگویی به تماس های مردمی با مرکز مدیریت راههای استان قم
true
آیت الله فاضل لنکرانی درمرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام باتوجه به حوادث دردناک اخیر دنیا و بویژه کشور عزیزمان ایران مطالبی مبسوطی بیان نمودند که در سه مرحله تقدیم شما می شود.
بخش اول سخنان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته پیرامون چونگی مقابله انسان  با بلا و گرفتاری
بسم الله الرحمن الرحیم
باید با حوادث و مشکلات، ایمانمان به خدای تبارک و تعالی قوی تر شود .
ایام رجب را به همه مومنین تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که ازبرکات این ماه به احسن وجه استفاده کنید، در مورد این ویروس کرونا که امروز تقریباً کشورهای زیادی را مورد ابتلا قرار داده و کشور ایران و مردم عزیز ایران را دچار این گرفتاری بزرگ کرده چند نکته را به اختصار عرض خواهم کرد.
قرآن کریم یک قاعده کلی را به بشر تذکر و مکرر این را مورد توجه قرار داده و این قاعده را در سوره مبارکه توبه آیه 50 بیان فرموده«قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» این آیه شریفه دستوری است که خدای تبارک و تعالی به پیامبر اکرم داد، وقتی منافقین می‌دیدند اگر یک خوشی و موفقیتی یا با پیروزی درجنگی غنایمی نصیب پیامبر و یارانش می شد،به پیامبر اکرم (ص) خرده می‌گرفتند و یک جوری برخورد می‌کردند. ویا اگرپیامبر و مسلمان‌ها دچار سختی وگرفتاری می‌شدند به نحو دیگری برخورد می‌کردند إن تصبک حسنةٌ تسئه، اگر خوشی و خیری برای پیامبر و مسلمین بود منافقین ناراحت می‌شدند، اگر گرفتاری و مصیبتی سراغ پیامبر می‌آمد منافقین می‌گفتند یقولوا قد أخذنا امرنا من قبل، ما این مسئله را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و خوشحال بودند که اینها نیامده بودند به میدان تا گرفتار آن مصیبت ظاهری نشوند. خدای تبارک و تعالی به پیامبر دستور داد که«قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا»گرچه این خطاب به پیامبر است ولی دستوری است برای همه افرای که حادثه و مصیبتی یا یک امر خیر و خوشی برایشان به وجود می‌آید، پیامبر فرمود به دستور خدا هیچ چیزی سراغ ما نمی‌آید مگر اینکه خدای تبارک و تعالی قبلاً برای ما مقدّر کرده و در لوح محفوظ برای ما ثبت کرده است.
برادران و خواهران ایمانی ما در مشکلات و خوشی‌ها هم باید این آیه را مورد توجه قرار بدهیم«لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا»هر چه که در زندگی برای هر انسانی چه پیامبر و چه غیر پیامبر، چه مؤمن و چه غیر مؤمن، برای او قرار می‌گیرد خدای تبارک و تعالی قبلاً او را در لوح محفوظ ثبت فرموده. ما باید در این حادثه و مشکل، ایمانمان به خدای تبارک و تعالی زیاد شود، این مولا را برخی از مفسرین به مالک معنا کردند و برخی هم به حافظ و ناصر معنا کردند، ما باید باورمان این باشد که ما ملک و مملوک خدائیم، خدا مالک ماست، این مالک! قبل از اینکه در این عالم ما را بیافریند برای ما این را نعمت‌ها و خوشی‌ها و حوادث راآفرید وهمه امور عالم را در لوح محفوظ برای ما ثبت کرده«هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»پس این یک اصل کلی است. اگر انسان یک کسالتی پیدا کرد، اگر مشکلی در جامعه به وجود آمد، اگر یک نعمت یا خوشی‌ای به وجود آمد انسان همیشه بگوید«لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا»البته در جای خودش کاملاً بیان شده و تحقیق شده که این مستلزم جبر نیست، خدای تبارک و تعالی روی آن علمی که داشته و می‌دانسته که چه حوادث و شرایطی، چه موانعی برای جامعه، برای انسان به وجود می‌آید، تمام حوادثی که به وجود می‌آید قبلاً نوشته شده و این هیچ مستلزم جبر نیست، ما باید ایمان خودمان را به خدا قوی کنیم، این مرض گرچه در ظاهر یک مرض است و شرّ است اما در باطن می‌تواند انسان را به خدا معتقدتر کند، انسان را به خدا نزدیک‌تر کند.
حادثه‌ای که واقع می‌شود ما نباید نسبت به یک شخص وگروه تفسیر کنیم.
یکی از دستوراتی که خدای تبارک و تعالی به پیامبر اکرم(ص) داده این است که هر حادثه‌ای که برای انسان به وجود می‌آید، انسان بداند قبل از اینکه او خلق شود، قبل از اینکه این عالم به وجود بیاید، این در لوح محفوظ ثبت شده. در سوره مبارکه توبه آیه 50 خدا به پیامبر می‌فرماید در مقابل منافقین بگو «قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا»
مرحوم علامه طباطبائی رضوان الله تعالی علیه می‌فرماید خلاصه این آیه این است که ولایت امور ما إنما هی لله سبحانه فحسب، یعنی بشر بداند تنها موجودی که بر او ولایت دارد، ولایت تامه و کامه و مطلقه دارد و همه کاره انسان است خدای تبارک و تعالی است، بشرمالک خودش نیست، دیگری مالک انسان نیست، هیچ موجودی نمی‌تواند در عالم به بشر بگوید من تو را و زندگی تو را آنچنان تنظیم می‌کنم که تو بتوانی به آنچه که می‌خواهی برسی و ابدا هیچ چیزی نتواند این روند را تغییر بدهد ، این آیه شریفه پیام بزرگی دارد،که نه انسان مالک و ولی خودش است و نه موجودات دیگر عالم، انسان یک مالک علی الاطلاق دارد و آن خدای تبارک و تعالی است. ما با این آیه باید توحید افعالی خودمان را قوی کنیم. توحید افعالی هر آنچه که در این عالم واقع می‌شود با اراده خدای تبارک و تعالی است، اگر خوشی و مرض است با اراده خدای تبارک و تعالی است، ما همه اینها را باید با این دیدگاه و با این نگاه بسنجیم، ایمان خودمان را ترقی بدهیم، هر بلایی که برای انسان به وجود می‌آید برای ارتقای درجه است.امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود« إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة»
یک حادثه‌ای که واقع می‌شود ما نباید نسبت به یک شخص وگروه تفسیر کنیم، باید به صورت کلان و کلی در مجموعه هستی آن را ملاحظه کنیم، یک بلایی که می‌آید نسبت به ظالم ادب است، نسبت به گناهکار عقوبت است، اما نسبت به انسان مؤمن صالح و عادل امتحان است. ببیند مقدار این امتحان چیست؟ آیا با یک بلا انسان همه اعتقادات خودش را کنار می‌گذارد؟ آیا در بلا باورش هست که اگر خدا بخواهد این بلا را برمی‌دارد و اگر نخواهد این بلا باقی می‌ماند؟ ایمان خودمان را محک بزنیم، گرچه برای این مصیبتی که برای مردم عزیزمان ایجاد شده همه ما متأثریم امروز افراد زیادی در بیمارستان‌ها هستند و همه ما امروز در غم مصیبت این عزیزان شریک هستیم اما بدانیم از یک نگاه سبب رفعت انسان می‌شود، سبب ارتقای درجه انسان می‌شود، برای خود انبیاء بلا درجه است، برای اولیاء مقام است، کرامت است، این قاعده«لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا»این دستوری است که ممکن است برای همگان حادثه و اتفاقی بیفتد، یک کسی مالی داشته باشد که از بین برود، کسب و کارش تعطیل شود، این روزها همه می‌دانید درس و دانشگاه تعطیل است، ما باید بگوئیم«لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا»
امیدوارم ان شاء الله خدای تبارک و تعالی ما را از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاورند و درجات و مراتب ایمان ما را ارتقا بدهد ان شاء‌الله. والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته
بخش دوم : نقش توسل و دعا و دارو در حوادث و بلایا
سخنان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته پیرامون نقش توسل و دعا و دارو در حوادث و بلایا
همان طوری که دارو و پزشک را جزء علل برای صحت یک انسان می‌دانیم در کنار اینها امر معنوی دعا و تضرع را هم مؤثرتر می‌دانیم.
بسم الله الرحمن الرحیم،
یکی از سؤالاتی که این روزها برای ملت عزیز ما مطرح می‌شود این است که آیا تقابلی میان احکام شرعی و دستورات بهداشتی وجود دارد یا خیر؟ متأسفانه یک گروه اینجا جانب افراط را طی می‌کنند و همه افکار و اندیشه‌ها را متوجه عوامل ظاهری این عالم می‌کنند و یک گروه هم جنبه تفریط را طی می‌کنند و فقط مسئله دعا و تضرع و استمداد از خدای تبارک و تعالی را مطرح می‌کنند.
ما همه این عواملی که در عالم هست را تحت اراده خدا می‌دانیم، اگر بنا باشد یک قرص انسان مریضی را شفا بدهد تا خدا اراده نکند او نمی‌تواند تأثیری داشته باشد. اگر یک انسانی معتقد باشد که به اراده خودش و فقط با علم پزشکی می‌تواند به نتیجه برسد این اشتباه محض است! از آن طرف اگر یک کسی معتقد باشد که فقط باید با تضرع و دعا به نتیجه برسیم این هم یک اشتباهی است که او می‌کند. اساساً این نکته را می‌خواهم مورد توجه قرار بدهم که اگر ما اسباب این عالم را از هم جدا کنیم این خودش یک نوع شرک است، ما همان طوری که دارو و پزشک را جزء علل برای صحت یک انسان می‌دانیم در کنار اینها امر معنوی دعا و تضرع را هم مؤثر می‌دانیم. البته نمی‌خواهیم انکار کنیم و نباید از این غفلت کرد که در میان این عوامل دعا به مراتب قوی‌تر است و گاهی اوقات هم این اتفاق افتاده که به صورت غیر طبیعی یک انسان با دعا معالجه شده اما ما در روایات داریم که یک پیامبری از انبیاء الهی مریض شده بود و به او گفتند چرا معالجه نمی‌کنی؟ گفت آن کسی که مرا مریض کرده باید مرا شفا بدهد، از جانب خدای تبارک و تعالی وحی آمد ، تا خودت را مداوا نکنی تو را شفا نمی‌دهم!
بنابراین اشتباه این است که ما بین این علل تفکیک می‌کنیم؛ ما به حسب ظاهر یک علل ظاهری مادی داریم، یک علل معنوی داریم. هم باید از این علل مادی استفاده کرد« «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْاُمور إِلَّا بِالْأَسْبَابِها»این سنت خدای تبارک و تعالی است، اگر یک کسی گرسنه است بگوید من بدون اینکه غذا بخورم می‌خواهم با دعا خودم را سیر کنم، این بر خلاف سنت خدای تبارک و تعالی است، خدای تبارک و تعالی جسم انسان را طوری قرار داده که برای سیر شدن نیاز به غذا دارد و بدون این غذای مادی سیر نمی‌شود! حالا یک کسی بگوید من گرسنه‌ام، تشنه‌ام، من بدون اینکه آب بخورم، سیراب می‌شود. ما باید اسباب ظاهری این عالم را مأموران الهی بدانیم یعنی این قرص خودش مأمور خدا برای سلامتی انسان است، این آب مأمور خداست برای اینکه این انسان را از تشنگی نجات بدهد، این غذا مأمور خداست برای اینکه انسان را از گرسنگی نجات بدهد. تا خدا اراده نکند به این نتیجه نخواهد رسید و دعا و تضرع هم همینطور است.
این عالم یک عالم علت و معلول است، عالم حرج و مرج نیست/ باید از راه‌های علمی و پزشکی جلو برویم .
خدای تبارک و تعالی سنّتش بر این است که بشر همان طوری که عوامل ظاهری را مورد توجه قرار می‌دهد، یک کسی می‌خواهد عالم بشود، می‌خواهد به مرتبه اجتهاد برسد یا پزشک بشود، اگر در خانه بنشیند من دعا می‌کنم خدا یک شبه من را مجتهد و پزشک کند این برخلاف سنت الهی است« لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» سنت الهی اینست حتی در رزق باید تلاش و کوشش کند. ما در روایات داریم که به بعضی از ائمه ما عرض می‌کردند فلان شخص در خانه خودش نشسته و می‌گوید من دعا می‌کنم خدا رزقم را به من برساند، فرمودند این کار اشتباهی است، خدا وعده داده رزق هر انسانی را به او بدهد ولی به شرطی که او تلاش کند، فعالیت خودش را کند، یعنی خدا می‌خواهد انسان هم متوجه عوامل ظاهری این عالم باشد، این عالم یک عالم علت و معلول است، یک عالمی است که سراپا نظم و قانون در این عالم تکوین وجود دارد، یک عالم هرج و مرج نیست که همینطوری هر چیزی هر نتیجه‌ای برای هر کسی بخواهد باید با راه خودش تحقق پیدا کند، ، اگر کسی مریض شد، وظیفه‌ی شرعی‌اش هست به عنوان یک واجب خودش را معالجه کند، هیچ انسانی حق ندارد بگوید من مالک خودم، من مریض شدم و می‌خواهم بمیرم، این حرف غلط و مخالف با دین و فقه ماست، فقه می‌گوید اگر مریض شدی بر تو معالجه‌ی خودت واجب است، مگر یک مرضی باشد که با صبر و حوصله خود به خود بدن او را حل کند و نیازی به مراجعه به طبیب نداشته باشد. اگر این روزها افرادی مریض هستند مبادا این را کتمان کنند، به طبیب مراجعه کنند و با او ارتباط برقرار کنند حفظ نفس واجب است. اما در کنارش خدا می‌فرماید بدان که طبیب وسیله است، قرص دارو است اما شفا دست خدای تبارک و تعالی است و بشر باید به عوامل ظاهری و باطنی توجه داشته باشد. عوامل ظاهری موجب رشد علم می‌شود و عوامل باطنی موجب ارتقای روحی و ایمان می‌شود.
بنابراین اسلام نسبت به حفظ جان بسیار تأکید دارد، باید از راه‌های علمی و پزشکی جلو برویم . ازهمین جا باید از مسئولین پزشکی قدردانی کنم که دارند بانهایت تلاش و ایثار جهاد می‌کنند، ان شاء الله این مشکل را حل کنند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بخش سوم:سخنان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته پیرامون نگاه دین به بیماران و پرستاران 
پزشکان و پرستارانی که این روزها از بیماران مراقبت می‌کنند قطعاً ثواب جهاد در راه خدا را دارند.
بسم الله الرحمن الرحیم
برای بیماران عزیزی که امروز در اثر این ویروس کرونا گرفتار شدند و در بیمارستان‌ها هستند یا در منازل قرنطینه هستند، نکات بسیار مهمی را باید توجه داشته باشند.
یکی از نکات توجه به این روایت شریفه است، پیامبر اکرم (ص) به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند« یَا عَلِیُّ أَنِینُ المُومِن الْمَرِیضِ تَسْبِیحٌ»ناله یک مؤمن مریض تسبیح خداست، خیلی حرف عجیبی است. اگر یک مؤمنی در اثر تب، در اثر تنگی نفس، در اثر این بیماری ناله می‌کند، ناله‌اش را خدا ثواب تسبیح خودش قرار داده، می‌گوید تسبیح من چقدر ثواب دارد، نه اینکه بگوید سبحان الله، همین ناله‌ای که این مؤمن می‌کند. و صیاقه تهلیل وقتی که از درد فریاد می‌زند خدا این فریاد را به منزله لا اله الا الله قرار می‌دهد« وَ نَوْمُهُ عَلَى الْفِرَاشِ عِبَادَةٌ» وقتی این مریض خواب است خوابش عبادت است، عجیب است ما این تعابیر را در ماه مبارک رمضان داریم و خدای تبارک و تعالی همین تعابیر را برای انسان مریض قرار داده« وَ تَقَلُّبُهُ جَنْباً إِلَى جَنْبٍ فَكَأَنَّمَا یجَاهِدُ عَدُوَّ اللَّهِ» این مریض وقتی از این پهلو به آن پهلو می‌شود خدای تبارک و تعالی می‌گوید من همین حرکت کوچک یک مریض را به اندازه جهاد در راه خدا برای او ثواب قرار می‌دهم، فإن اوفیَ اگر از کسالت سلامت بیرون آمد«وَیمْشِی فِی النَّاسِ وَ مَا عَلَیهِ ذَنْبٌ» تمام گناهان او را می‌بخشیم، مثل اینکه انسانی که از ماه رمضان بیرون می‌آید خدا همه گناهانش را می‌بخشد یک مریض این چنین است.
ناله مریض تسبیح و مجاهدت پزشک و پرستار جهاد فی سبیل الله است.
این روایت یک بشارت بزرگی است برای کسانی که گرفتار هر مرضی هستند، اگر کسی در خانه‌اش هم مریض است و کسالت دیگری دارد بداند که خدای تبارک و تعالی چه معامله‌ای با او می‌کند. کسانی که مراقبت از این مریض می‌کنند، کسانی که پرستاری از این مریض می‌کنند در اسلام بسیار ثواب دارد.که در میان اولیاء و ائمه ما بوده، امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت زهرا سلام اله علیها را پرستاری می‌کرد.
ناله مریض تسبیح است، این پرستاری که این مریض را مراقبت می‌کند، این اجر بسیار زیادی دارد که قابل حدّ و اندازه نیست« وَ مَنْ أَحْیَا نَفساً فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا »اگر کسی یک نفر را احیا کند گویا همه بشر را احیا کرده.
بارعایت ودستورات کادر پزشکی، پرستاران و خدمتگزاران وزارت بهداشت تشکر کنیم.
من به پزشکان، پرستاران، مسئولین بهداشت، خدمتگزاران به بهداشت این مردم که در این شرایط که دارند جهاد فی سبیل الله می‌کنند، اگر خود مریض از این پهلو به آن پهلو بشود این جهاد در راه خداست، آن کسی که در کنار این مریض ایستاده مراقبت از او می‌کند او هم قطعاً جهاد در راه خدا دارد، اینها شعار نیست، اینها یک واقعیت است، ما باید قدر برادران و خواهران پزشک و کادر پزشکی، پرستاری، خدمتگزاران وزارت بهداشت، همه مسئولینی که امروز برای حل این مشکل تلاش می‌کنند را بدانیم و از همه تشکر کنیم، من همین جا به مردم عزیز عرض می‌کنم تخلف از دستور مسئولین در این شرایط بحرانی ممکن است حرام باشد اگر مسئولین می‌گویند امور بهداشتی را مراقبت کنید و یک کسی بی‌اعتنایی کند این خودش کار حرامی انجام می‌دهد، اگر در اثر سهل‌انگاری سبب شود عده دیگری گرفتار این مریضی بشوند، یک کسی اگر مریض است باید مراقبت کند، نمی‌کند، عمداً با دیگران ارتباط برقرار می‌کند و می‌داند در اثر این ارتباط دیگران هم گرفتار این مرض می‌شوند این علاوه بر اینکه کار حرامی انجام می‌دهد ضامن این مسئله است. مردم عزیز ما مراقبت کنند،ممکن است دیه آن انسانی که گرفتار این مرض می‌شود و از دنیا می‌رود به عهده‌اش باشد.
مسلمین در رعایت مسائل بهداشتی باید بر کفار مقدم باشند، برای ما خیلی سخت است که امروز بگویند مردم چین کاملاً به دستورات مسئولین توجه دارند ولی در ایران ما مسئولین می‌گویند سفر نکنید باز ملاحظه می‌کنیم سفرها گسترش پیدا می‌کند.
برادران و خواهران امروز آنهایی که سالم هستند باید با آنهایی که مریض هستند هم دردی کنند، آنهایی که سالم هستند رعایت دستورات را بکنند که مبادا خدای ناکرده این ویروس گسترش پیدا کند همه باید همکاری کنیم این یک وظیفه شرعی همه ماست که همه همکاری کنیم تا این مشکل ازکشور قلع و قمع بشود ان شاء‌الله.والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بخش چهارم:پاسخ حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به سوال جمعی از مومنین پیرامون تقارن عید نوروز سال 1399 با شهادت امام کاظم علیه السلام
محضر فقیه عالیقدر حضرت آیت الله محمدجواد لنکرانی(حفظه الله)
سلام علکیم
سؤال اوّل: چگونه خانه های خود را محل عبادت کنیم؟
احتراماً با توجه به محدودیت حضور در مساجد و اماکن زیارتی و شعار هر خانه یک مسجد؛ برای اینکه از دعا و برنامه های معنوی محروم نباشیم چگونه منازل خود را عبادتگاه کنیم و به چه طریقی برنامه عبادی دست جمعی به همراه اهل خانه و خانواده در منزل به جا بیاوریم که هر خانه یک منبع نورانی و معنوی شود؟
سؤال دوم: لحظه سال تحویل و همزمانی با سالروز شهادت امام کاظم علیه السلام
از آنجایی که لحظه سال تحویل همزمان با سالروز شهادت امام کاظم(علیه السلام) است برای حفظ حرمت قائل شدن این روز و پرهیز از هر گونه جشن و شادی نوروزی چه توصیه ای به عموم دارید؟ و با توجه به مشکلات اخیر و بیماری کرونا و مقام باب الحوائج بودن امام هفتم علیه السلام خصوصاً در بحث توسل جهت شفا از امراض در این زمینه چه توصیه ای دارید که در آغاز سال جدید که مقارن به شهادت این امام عزیز است - که دو فرزند بزرگوارش در ایران مدفون و مایه برکت کشور هستند - مردم همگی به حضرتش متوسل شده و از چه ذکر و دعایی برای توسل به این امام عزیز استفاده کنند به نحوی که به یک دعای دسته جمعی تبدیل شود و با عنایت الهی و صاحبمان مولا امام زمان(عج) این مریضی دفع شود؟
جمعی از مومنین
بسم الله الرحمن الرحیم
جواب 1- در این شرایط بیماری کرونا که برطبق ضوابط علمی و دینی و فقهی محروم از حضور درمساجد، حسینه ،حرم ائمه معصومین علیهم السلام یا سائر اماکن زیارتی هستیم، توصیه می شود.
اولاً: در منازل ، اهل خانه، نمازهای پنجگانه را در اول وقت و به صورت جماعت برگزار نمایند، نماز که خود معراج مومن است بهترین وسیله برای حل مشکلات است و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» تاکید شدید متون دینی بر نماز اول وقت است که آثار فراوان دنیوی و اخروی دارد.کسانی که نماز اول وقت برجای نمی آورند، مرتکب تضییع آن می شوند و از ضایع کنندگان آن محسوب میشوند.
ثانیاً : سعی نمائیم که موفق به قرائت قرآن کریم شویم، تلاوت کتاب الهی درمنزل نورانیت و حضور ملائکه الهی را موجب می شود و بسیاری از بلا ها و گرفتاری ها و نزاها را برطرف می سازد. برنامه داشته باشیم که هر یک از اعضای خانواده در لااقل در هر روز پنجاه ایه از آیات قرآن کریم را با توجه و تدبر تلاوت نماید.
ثالثاً : نسبت به اعمال و ادعیه ای که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است ،مراقبت نمائیم .
رابعا : مراقبت بر حسن رفتار و گفتار داشته باشیم ، سعی نمائیم فضائل اخلاقی را در درون خود تقویت کنیم .همه در خانه به یکدیگر کمک کنیم و از این امر غافل نباشیم.
توجه به دعا در این شرایط بسیارمهم است . امام صادق علیه السلام فرمود: چنانچه بلائی نازل شود اگر مردم توجه به دعا وتضرع شوند آن بلا بسیار زود از آن جامعه دور می شود و اگر به دعا توجه نشود و آن بلا در مدت طولانی در میان جامعه باقی می ماند.
جواب2 – در روز عید امسال(1399) چون مقارن با شهادت موس بن جعفر علیهماالسلام پدر امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها است، باید در کنار شادی و تبریک نسبت به تغییر سال و حلول سال جدید، نسبت به ساحت مقدس آن حضرت نیز کمال احترام را داشته باشیم و این دو هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.توجه به ساحت امام کاظم باب الحوائج سبب میشود گره ها گشوده و مشکلات بر طرف شود. باید آن حضرت را واسطه قرار دهیم و از خداوند متعال تضرعا وملتمسانه و عاجزانه درخواست نمائیم  تا خداوند این بلا را هرچه زودتر از کشور اسلامی ایران و از همه مسلمین و بلکه از همه بشریت دور فرماید.حقیر ذکری را که رجب آنچه در روایاتوارد شده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم موجب رفع بلاهای ناگوار مانند آتش سوزی ، زیر آوار رفتن ، مرگ و بدبختی و بلاهای اسمانی را متذکر می شوم.
پیامبر فرمود: يَقُولُ أَحَدُكُمْ إِذَا فَرَغَ مِنْ صَلاَتِهِ سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ ثَلاَثِينَ مَرَّةً
پیامبر فرمود بعد از هرنماز واجب سی مرتبه این ذکر که همان تسبیحات اربعه است را بگوئید که ان شاء الله سبب نجات از مرگ های بسیار بد و بلاهای ناگوار می شود
در حدیث دیگری پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله  دستور به گفتن زیاد این ذکر داده اند و فرموده اند: أَكْثِرُوا مِنْ سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ فَإِنَّهُنَّ يَأْتِينَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ لَهُنَّ مُقَدِّمَاتٌ وَ مُؤَخِّرَاتٌ وَ مُعَقِّبَاتٌ وَ هُنَّ اَلْباقِياتُ اَلصّالِحاتُ .
ان شاء الله خداوند متعال به حق امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این بعد را هرچه زودترریشه کن فرماید بحق محمدوآله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین.
محمد جواد فاضل لنکرانی
بخش پنجم:در راستای همدردی و تزریق آرامش به روح و روان احاد جامعه و حضور معنوی در کنارمردم شریف ایران اسلامی آیت الله فاضل لنکرانی مطالبی را بیان نمودند.
سخنان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی پیرامون در امتحانات الهی چگونه برخورد کنیم؟
بسم الله الرحمن الرحیم
امتحان برای تربیت و رشد انسان است/ در بلا و گرفتاری، ازانبیاء و ائمه هدی علیهم اسلام را الگو برداری کنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از سنت‌های بزرگ خدای تبارک و تعالی که از اول خلقت بشر بوده و تا قیامت هم خواهد بود مسئله سنّت امتحان و ابتلا است، در همه اقوام و امت‌های گذشته بوده، الآن هم هست و تا قیامت این سنت الهی وجود دارد«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»مردم فکر می‌کنند همین که بگویند ما ایمان آوردیم اینها را ما امتحان نمی‌کنیم؟ «وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»دیگران را ما امتحان کردیم«فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»ما با امتحان مشخص می‌کنیم که چه کسی در ایمان صادق است و چه کسی در ایمان کاذب است.
مسئله امتحان در همه ملت‌ها و امت‌ها سنت بوده است. ما پیامبری نداشتیم که مورد امتحان قرار نگرفته باشد، جریان حضرت ابراهیم در قرآن هست و اذ ابتلی ابراهیم ربه، جریان حضرت سلیمان هست که وقتی خدای تبارک و تعالی آن تخت بلقیس را در کمتر از چشم بهم زدن توسط آن شخص حاضر شد، حضرت سلیمان« فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُ قَالَ هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّي»بعد این جمله را فرمود« لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ»خدا من را امتحان می‌کند که آیا من شکر می‌کنم یا اینکه کفران می‌ورزم! پس انبیاء هم مورد امتحان هستند.
هدف از این امتحان رشد انسان است، هر پیامبری با امتحان یک رشد بیشتری پیدا می‌کرد، حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام وقتی که در امتحان‌ها موفق شد خدا او را به مقام امامت رساند و ما باید از امتحان‌های الهی استقبال کنیم،قرآن در این مورد که خود مریض شدن از امتحان‌های الهی است می‌فرماید« كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً»مردم ما شما را امتحان می‌کنیم، امتحان ما دو جور است هم امتحان با شر است و هم امتحان با خیر است، هم با بدی‌ها و مصیبت‌ها، با فقدان‌ها و از دست دادن نزدیکان، با مریضی‌ها، با جنگ‌ها، با ترس‌ها، با گرسنگی‌، یک وقتی یک انسان را در حال گرسنه قرار می‌دهیم ببینیم از این امتحان الهی چطور بیرون می‌آید؟ پس هم با بدیها هم با خوبی‌ها، با ثروت، با علم، با ثروت امتحان می‌کنیم، به یک کسی مال می‌دهیم ببینیم مالش را در راه خدا انفاق می‌کند یا نه؟ این مالش را در گرفتاری‌های جامعه، در بحران‌های جامعه ایثار می‌کند یا نه؟ با همه اینها امتحان می‌کنیم.
امیرالمؤمنین علیه السلام در بستر بیماری بودند عده‌ای از شیعیان به عیادت ایشان آمدند و به حضرت عرض کردند کیف نجدک یا امیرالمؤمنین؟‌حضرت فرمود بالشر به حضرت عرض کردند در چه حالی هستی؟ فرمودند دارم با شر امتحان می‌شوم، آنها عرض کردند که این کلام شأن شما نیست و شما نگوئید به شر، ما هذا کلام مثلک؟ فرمود« یَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فَالخَیر الصَّحة وَ الغِناء»انسان سالم با سلامتش مورد ابتلاست.
در هر حالی همه بشر در حال امتحان الهی قرار دارند.
ای برادران و خواهرانی که در بیمارستان‌ها هستید بدانید همان‌هایی که در منزل‌ و سالم هستند در یک امتحان شدیدتری نسبت به شما قرار دارند، شما در یک امتحانی هستید که فریادتان، تضرّع‌تان نسبت به خدا خیلی راحت است، شما در یک شرایطی هستید که به راحتی با خدا ارتباط برقرار می‌کنید ولی انسانی که سالم و در منزل هست، ممکن است از این مسئله غافل باشد، همه آنهایی که سالم و مریض هستند در حال امتحان هستند، فقیر و غنی در حال امتحان است،در هر حالی در امتحان هستیم، خدای تبارک و تعالی در سوره مُلک می‌فرماید« الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ»من تقاضا می‌کنم، همه این آیه شریفه را دقت کنند، خدا فرمود« الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ»درست است زنده کردن و میراندن کار خداست، خدا می‌فرماید من موت و حیات را به وجود آوردم برای اینکه شما را امتحان کنم ولی این موت و حیات کنایه از همه‌ی امور عالم است،ولی چون انسان یک مرحله‌اش مرحله به دنیا آمدن است و یک مرحله هم از دنیا رفتن است و مرحله ابتدا و انتهای ا نسان است، بعد این ابتدا و انتها خودش و هر آنچه که بین این ابتدا و انتها هست تمامش برای امتحان انسان است، خواب و بیداری انسان برای امتحان است، هوش و فطر و عقل و مال و سلامت و مریض و مقام و ... همه چیز برای امتحان است، اصلاً عالم محضر امتحان است. نشستن وبرخواستن در یک جا امتحان است.
در بعضی از اوقات خدای تبارک و تعالی بشر را مورد امتحان قرار می‌دهد، البته امتحان‌ها درجات و مراتب دارد، بعضی از مراتبش خیلی سنگین است، بعضی از مراتبش سبک‌تر است ولی انسان در همه حالات برای امتحان است. این امتحان برای تربیت و رشد انسان است.
مصائب انسان را تطهیر می کند.
امام حسن مجتبی علیه السلام در یک روایتی فرمود المصائب مفاتیح الاجر، مصیبت‌هاکلید پاداش است، یعنی ای بشر خدا می‌خواهد به تو اجر بدهد، ای انسانی که امروز به خاطر این ویروس روی تخت بیمارستان هستی مبادا شکوه کنی و فکر کنی خسارت می‌بینی، مبادا فکر کنی که ضرر می‌بینی،وآنهایی که بیرون از این مرض جسته و گریخته و راحت هستند آنها زرنگ هستند و بردند، اما تو گرفتار شدی! خیر، خدا به تو اجر فراوانی می‌دهد. خدا به دنبال این است که به بنده خودش اجر بدهد.
مصائب کفاره ذنوب انسان است، انسان بالأخره در عمرش گناهانی را انجام می‌دهد خدا می‌خواهد این انسان را تطهیر کند، حتی در بعضی روایات داریم یک انسانی که گناه نکرده اما خدا برای اینکه به او اجر بدهد او را مبتلای به حزن و غم می‌کند، پس با این نگاه ببینید. شفا دهنده اصلی خداست، بخواهد انسان را شفا می‌دهد، اراده کند انسان اجلش خواهد آمد و از دنیا خواهد رفت ولی ما مراقب باشیم مبادا شکوه کنیم، اینها برای اینست که انسان دائماً غربالگری بشود و توجهش به خدای تبارک و تعالی زیاد بشود. امیدوارم که به برکت این ماه و به دعای مؤمنین و اولیاء الله،  خدای تبارک و تعالی این گرفتاری  را هر چه زودتر از ملت ایران و از همه بشر دور بفرماید ان شاء الله. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بخش ششم بیانات حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی  پیرامون توجه به حجّت خدا،حضرت امام زمان (عج) در بلا و گرفتاری
باید این حوادث و امراض قلوب همه مؤمنین و جامعه را به صورت متحد متوجه امام زمان کند.
بسم الله الرحمن الرحیم
خدای تبارک و تعالی در آیه 155 سوره بقره بعد از اینکه می‌فرماید ما مردم را با ترس، با گرسنگی، با از دست دادن اموال، با فقدان احبّه امتحان می‌کنیم می‌فرماید و بشر الصابرین، یعنی بشر باید در امتحانات الهی صبور و صابر باشد، اگر صابر باشیم این بلا رفع خواهد شد و ما به نتایجی که خداوند می‌خواهد برسد خواهیم رسید ولی دنباله‌اش می‌فرماید« وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّه»وقتی مصیبتی می‌آید ما ملک و عبد خدائیم« وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»وبازگشتمان به سوی خداست، خدا می‌فرماید« اُولئِکَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ»اینها که در مقابل بلاها صبور هستند، صلوات خدا بر اینهاست، یعنی خدا بر اینها درود می‌فرستد، حالا درود خدا چه معنایی برای انسان دارد و چقدر به مقام انسان اضافه می‌کند«صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»ازآیه شریفه استفاده می‌کنم که اگر جامعه ما در اثر این مریضی‌ها متوجه به خدای تبارک و تعالی بشود و برای توجه به خدا بایدتوجه به حجّت خدا،حضرت امام زمان (عج) بشویم، مولای ما و حجّت فعلی بین ما و خدا حضرت حجّت امام زمان (عج) است، باید این مرض، قلوب همه مؤمنین و جامعه را به صورت متحد متوجه امام زمان کنند، آن وقت می‌شود همان رحمتی که خدا فرموده « اُولئِکَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ»یعنی یکی از مصادیق رحمت این است که به امام زمان توجه کنیم، بدانیم مولا وسرپرست و آقا داریم و بی‌کس نیستیم.
یکی از سنت‌های الهی فرج بعد از شدت است.
 بدانیم او اگر هر اراده‌ای کند به اذن خدای تبارک و تعالی محقق می‌شود، قلب ودست او مجرای اراده خداست، بعد اگر چنین شد قطعاً‌جامعه ما به ظهور نزدیکترو قطعاً قدم‌های بزرگی برای ظهور برداشته خواهد شد. اساساً یکی از سنت‌های الهی فرج بعد از شدت است، این در تعابیری که در کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه آمده،« عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ تَكُونُ الْفَرْجَةُ» وقتی شدّت زیاد می‌شود مردم امیدوار باشند، این سنّت الهی هست که إن مع العسر یسری، بدانند این بلا همیشه نمی‌ماند و می‌رود، آن زمانی که خدا اراده کرده و خواهد رفت« عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ تَكُونُ الْفَرْجَةُ، وَعِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلاَءِ»وقتی حلقه‌های بلا، اینقدر انسان و جامعه را در فضای قرار می‌دهد یکون رخا آن امید محقق می‌شود.
ان شاء الله ما اینها را به فال نیک بگیریم و امیدوار باشیم به اینکه خداوند ظهور موفور السرور آن حضرت را هر چه زودتر مقرر بفرماید ان شاء الله. و خدا همه ما را اعوان و انصار و مستشهدین بین یدیه قرار بدهد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
پیام تسلیت حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) به مناسبت ارتحال استاد گرانقدر؛ حضرت حجة الاسلام و المسلمین آقای ترابی شهرضائی 
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم ربانی، استاد وارسته و متخلق؛ حضرت مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ اکبر ترابی(رضوان الله تعالی علیه) موجب تأسف و تأثر گردید.
ایشان از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و یکی از مدرسان بسیار موفق در مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) بودند که طلاب و فضلای بسیاری را تربیت نمودند.
آثار علمی بسیار جامع و مفیدی از قبیل «موسوعة الرجالیة المیسرة» را از خود به جای گذاشتند.
حسن خلق و تعهد و تواضع از ویژگیهای بارز ایشان بود.
این افتخار را به همراه داشت که در دفاع مقدس حضور جدی داشت و از جانبازان عزیز محسوب گردید.
این مصیبت که ثلمه‌‌ای سنگین بر حوزه‌‌های علمیه است را به محضر مبارک امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مراجع عظام خصوصا رهبری معظم انقلاب و همه شاگرادن و بازماندگان، خصوصا خانواده محترم و فرزندان گرامی تسلیت عرض می‌‌نمایم.
از خداوند متعال رحمت واسعه برای آن مرحوم و صبر و اجر جهت داغدیدگان مسئلت می‌‌نمایم.
محمد جواد فاضل لنکرانی
پایان یپام
true
true

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

true

true

false
true
اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش 3 برابر خواهد شدانقلاب و مقاومت کمر دشمنان را در منطقه شکسته استدیدار با 800 خانواده معظم شهید در قم37 پایگاه کمیته امداد آماده دریافت کمک‌های مردم هستندسرمایه‌گذار قدرتمندی برای راه‌اندازی منوریل قم اعلام آمادگی کردجاعلان مهر و آرم رياست جمهوري در قم دستگیر شدندهمایش پیاده‌روی خانوادگی در قم برگزار می‌شودامروز جهان تشنه عدالت امیرالمؤمنین علیه الاسلام استپیشنهادهای معاون سابق وزیر نیرو برای بهبود اقتصاد ایرانردپای انسان در طبیعتلزوم تغییر و جوان گرایی در بین مدیران ، سیاستگذاران و تصمیم گیران قمعکاسی تبدیل یک تصویر به خاطره استحلوا حلوا کردن طرح رتبه بندی فرهنگیان ! ‏آمار 20 هزار نفری معتادان شایسته قم نیستالزامات پنج گانه حمایت از کالای ایرانیدرد مردم سوختن در آتش قطار است نه حصر!#نه_به_آجیلپنج خاطره شنیدنی رهبر انقلاب از امام خمینی (ره)تیزر فیلم جدید ده‌نمکی/ اکران زندانی‌ها در ایام نوروزواکنش مجری تلویزیون به اظهارات محمدرضا گلزارهزینه 150 هزار میلیارد تومانی تصادفات برای کشورآیت‌الله رئیسی: برخورد با فساد خط قرمز نداردنشان عالی ذوالفقار روی سینه سردار سلیمانیزندگی؛ از نو !جناب آقای سرمست؛قم مخزن نيروی انسانی است9دی در تاریخ ماندگار استانرژی هسته‌ای هنوز حق مسلم ما استتربیت 200 طلبه به عنوان مشاور در بنیاد فقه و معارف اهل‌بیت(ع)تضمین قطعی اروپایی ها شرط مجمع برای تصویب FATF استفاجعه مسجد نیوزیلند را به همه مسلمانان جهان تسلیت می‌گوئیماجرای طرح آرامش بهاری در 36 بقعه متبرکه قمتحریم ها بر روی اخلاق کاری و پشتکار ما تاثیری نداشته استپرداخت عوارض آزادراه قم – تهران الکترونیکی شدظرفیت پارکینگ قم افزایش یافتآماده باش نیروهای حفاظت از اراضی ملی راه وشهرسازی قم در نوروز98معاینات زائرین حج تمتع 98 در قم آغاز شدفعالیت 10 گروه جهادی از دانشگاه های استان قم در ایام نوروزهیچ صنفی در قم اجازه فروش مواد محترقه نداردعرصه دیپلماسی جای اعتماد نیستسه درس مهم زندگی از پدر امتحفظ امنیت مالی و جانی مردم دغدغه پلیس در چهارشنبه آخر سالآمادگي پليس قم براي خدمت به زائران و مسافران نوروزيتوقیف محموله 310 میلیون ریالی مواد محترقه پرخطر در قماعلام برنامه‌های ستاد اقامه نماز قم در ایام نوروزسرپرست ادارات كل حراست و اتباع خارجي استانداری قم منصوب شدندمبارزه با مواد مخدر به صورت دستوري امكان پذير نيستبراي جذب سرمايه گذاري خارجي از ظرفيت هاي وزارت امور خارجه استفاده شودسیار رفت، حیدری آمدفعالیت 16 پایگاه ثابت و سیار جمعیت هلال احمر در محورهای موصلاتی قمکلید حل مشکلات اقتصادی توسعه تولید ملی استکانال مالی اروپا شبیه یک «شوخی» است؛سال جدید سال فرصت‌هاستتلاش نیروی انتظامی در ایام نوروز قابل تقدیر استدست رد پليس قم به رشوه 2 ميليون ریالیکشف 207 کیلوگرم حشیش در قمشرايط جديد بهره مندي مشمولان غايب وفرزندان ايثارگران از امتيازکسرخدمتبازدید بیش از 11 هزار نفر از آثار تاریخی استان قماستفاده حداکثری از ظرفیت بقاع متبرکه قم تغییرات مدیریتی در مسجد مقدس جمکران کشف محموله 5 میلیارد ریالی پارچه و پتو قاچاق در قمخدمت رسانی جوانان هلال احمر به ۱۲ هزار ۸۰۰ نفر مسافران نوروزی در قمتوديع و معارفه سرپرست اداره كل روابط عمومي استانداري قممدير كل برنامه ريزي، نوسازي و تحول اداري استانداری قم منصوب شدکشف بیش از 80 کیلوگرم تریاک در قمارسال دومین مرحله کمک‌های مردم قم به سیل زدگان شمال کشورمردم از نزدیک شدن به رودخانه های قم خود داری کنندابلاغ سلام مقام معظم رهبری به خانواده شهید " علیرضا همایی فصیح"محدودیت های ترافیکی قم در تعطیلات پایانی نوروز اعلام شدقم در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به سوگ نشستکشف بیش از 15 کیلوگرم تریاک در قممردم مراقب کلاهبرداران تلفني باشندمردم از نزدیک شدن به رودخانه های استان قم خودداری کننداقدامات لازم تا رفع مشکلات و آلام مردم سیل زده ادامه یابدکار اصلی مسئولان بازسازی ویرانی‌های سیل استاعزام نیرو‌های قرارگاه جهادی از قم و تهران به مناطق سیل زدهاعزام تیم آتش‌نشانی قم به مناطق سیل‌زده لرستانارسال محموله کمک های امدادی و اعزام تیم تخصصی هلال احمر قم به مناطق سیل زده خوزستانامکانات و تجهیزات امدادی قم برای سیل زدگان لرستان و خوزستان ارسال شدرهبری فرمودند از معبر آبی «کرخه کور» حتما استفاده کنیدحجة‌الاسلام مروی به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شدکمک 700 میلیون تومانی مردم قم به سیل زدگان کشوردشمن در پی سوءاستفاده از سیل اخیر ایران استمعاون استاندار قم به مناطق سیل زده اعزام شدکاهش 21 درصدی تصادفات فوتی در قمکمک‌رسانی به سیل‌زدگان بدون همکاری ‌مردم محال استمدیران ناکارآمد قم برکنار می‌شوندذخیره آب سد ۱۵ خرداد قم به ۶۰ میلیون مترمکعب رسید5 محموله و 50 امداد گر از قم به مناطق سیل زده اعزام شدکاهش تصادفات فوتی و جرحی قم در ایام نوروزبازدید رئیس هلال احمر و نماینده مردم قم در مجلس ازمناطق سیل زده استان لرستان‎حضور روزانه ۲۰ هزار نمازگزار نوروزی در نمازهای جماعت مسجد مقدس جمکران آبگیری تالاب غدیر اسب در استان قم پس از 2 دههدستگيري باند سارقان مغازه در قمبررسی بیش از 260 مورد مشاوره فعال در تعطیلات نوروزیویژگی های روان‌شناختی فضای مجازیچهره‌های شاخص هنر انقلابی قم تجلیل می‌شوندهمایش «انقلاب اسلامی، آغازگر عصر جدید» فردا در دانشگاه قم برگزار می‌شودکاری کنید که نظامیان امریکایی هرچه زودتر از عراق خارج شونداجازه نمی دهم مدیران کلی گویی کنند؛مدیر میدانی هستماقامت بیش از 768 هزار مسافر نوروزی در قماولویت فوری مسئولان خدمات رسانی به سیل زدگان استهمکاریهای دانشگاهی مهمترین راه مبارزه با افراط و تکفیر استآماده سازی 4 هزار بسته غذایی 72 ساعته ویژه سیل زدگان2 شهربازی در قم به بهره‌برداری می‌رسدارسال کمکهای بهزیستی استان قم به مناطق سیل‌زده لرستانکشف حدود 200 کیلوگرم تریاک در قممستند سازان سپاه قم به مناطق سیل‌زده لرستان اعزام شدنداختتامیه جشنواره «چهل سال چهل فیلم» در قم برگزار می‌شودسومین جشنواره ملی «فانوس» با موضوع دفاع مقدس فراخوان شداسکان 30 هزار مسافر نوروزی در بقاع متبرکه قمبازگشایی محور معمولان-پلدختر با همکاری استانهای اصفهان ، قم ، لرستان ، بوشهرگربه‌رقصانی آمریکا علیه سپاه به جایی نخواهد رسیدهمایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم»در قم برگزارمی شودثبات اقتصادی یکی از پشتوانه های نظام اسلامی استکشف حدود 95 کیلوگرم حشیش در قمدستگيري سارقان حرفه اي غیر بومی منزل در قمفراخون خدمت جهادی و اعزام 150 نیروی داوطلب به مناطق سیل زده لرستانآیت الله فاضل لنکرانی از راه اندازی مرکز تخصصی فرزندآوری سالم حمایت کرداعزام تیم اورژانس اجتماعی 123 قم به لرستانهفتمین محموله کمک های مردم قم به مناطق آسیب دیده از سیل اعزام شدافتتاح خط تولید مرکز ملی فناوری خلاء ایران در سایت هسته ای فردوسیل ۱۱۶ میلیارد ریال به قم خسارت زدمسابقات قرآن طلاب حوزه های علوم دینی جهان درقم برگزار می شودهمه مسلمانان انقلابی عنوان پاسدار را دارندانتصاب جدید در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قمريزش کوه در محور جاده" قديم قم – تهران "انتخاب آیت الله «شیخ عیسی قاسم» به عنوان مهدی یاور سال ۹۸ مسجد مقدس جمکرانمدیر دفتر نماینده ولی فقیه و رهبر شیعیان پاکستان با سیل زدگان ایران ابراز همدردی کرد1500 نفر از پرسنل سپاه قم برای حضور در مناطق سیل زده لرستان اعلام آمادگی کردندبرگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و رونق تولید در قماستفاده از ظرفيت كاركنان شاهد و ايثارگر در مدیریت دستگاههای اجراييامیر پور دستان:حقیقت این است که آمریکا دیگر توان هیچ‌گونه جنگ نظامی نداردنخستین گردهمایی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی در قم برگزار شدشورای اطلاع رسانی استان قم تشکیل می شودمشوق های سرمایه گذاری سال 98 شهرک های صنعتی قم اعلام شدتحریم ها اوج بُغض و کینه آمریکا از انقلاب اسلامی استقم در حوزه امنیت در بین پنج استان برتر کشور قرار داردتقدیر و تشکر آیت الله مبلغی از سپاه، ارتش ،مردم و مسئولان110 تن از جوانان و امدادگران هلال احمر قم به مناطق سیل زده لرستان اعزام شدندشهردار قم در واکنش به اقدام اخیر آمریکا:من هم یک سپاهی‌اماقدام آمریکا علیه سپاه نشان دهنده اوج حماقت ترامپ استپاسداران نمونه سپاه استان قم تجلیل شدندجزییات مراسم تشییع پیکر مطهر شهید «احمد جلالی نسب» در قم اعلام شدهمایش آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می شود114 موکب در قم آماده خدمات رسانی به منتظران ظهور استنیروهای مسلح امید سیل زدگان کشور هستندجشنواره ملي نوروزی پلیس در قم برگزار می‌شودمردم قم در کمک به هموطنان سیل زده حماسه آفرینی کردندتداوم طرح جمع آوري معتادان متجاهر در قمارسال کمک 2 میلیارد ریالی اوقاف قم برای سیل‌زدگان خوزستانتشکیل شورای فقهی تعلیم و تربیت وهیئت اندیشه ورز در آینده نزدیکحضور اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در نمایشگاه بین المللی محیط زیستکشف 251 کیلو تریاک در عملیات مشترک پلیس "قم و اصفهان"ارسال سه دستگاه پل فلزی 30 متری به مناطق سیل زده لرستانسرای ملاحسین قم مرمت می‌شودچهره های شاخص هنر انقلابی قم تجلیل شدندمردم قم بیش از 15 میلیارد ریال به سیلزدگان کمک کردندکتاب دائره المعارف شیعه در قم رونمایی می شودقره چای پس از دو دهه رنگ آب به خود دیدبلوار امام علی(ع) پردیسان به‌ زودی به بهره‌ برداری می ‌رسدارتباط ۹۰ درصد روستا‌های پلدختر و چگنی برقرار شددومین محموله کمک بهزیستی استان قم به مناطق سیل زده ارسال شدحاج احمد دباغ؛نابغه قرآنی جهان اسلام مورد تقدیر قرار گرفتغرب جایگاه علمی اش را مدیون دانشمندان مسلمان استتخصیص گوشت‌های قربانی نیمه شعبان به مناطق سیل‌زدهآیت الله فاضل لنکرانی هزینه تاسیس 2 باب مدرسه را در لرستان تقبل کردندآماده سازی ۲۰۰ هکتار پارکینگ با ظرفیت بیش از ۴۰ هزار خودرو درقماعتراف سارقان 200 میلیاردی به 35 فقره سرقت منزل در قمخارج کردن کیست مایع ١٠ لیتری در بیمارستان تامین اجتماعی قمبرگزاری سومین دوره آموزشی توانمند سازی تشکل های مردم نهاد قمپیشکسوتان فوتسال استقلال تهران و قم حامی سیل زده گان شدندپنج هزار شغل در بخش صنعت قم ایجاد شدخرید ۱۴هزار مترمربع از باغات قم برای صیانت از فضای سبز توسط شهرداریمعارفه وتودیع رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قمتشکیل شورای مشورتی جوانان استان قمافتتاح طرح هاي عمراني و ورزشي دانشگاه قمگلریزان ورزشکاران قمی به نفع سیل زدگان برگزار شدگسترش زیرساختهای ارتباطی برای تولید و انتشار محتوای غنی اسلام۲۰۰هکتار پارکینگ در محدوده مسجد جمکران آماده سازی شددست برادری ارتش و سپاه حرکتی زیبا پس از حرکت زشت آمریکایی‌ها بودخانواده های معظم شهدای ارتش در قم تقدیر شدنددیدار استاندار قم با رئیس مجلس شورای اسلامیروحیه ی ایثارگری ارتش موجب اقتدار و امنیت ملی شداعلام محدویت های ترافیکی نیمه شعبان در قمانهدام باند سارقان مغازه و کشف 20 فقره سرقت در قمفراخوان مشمولان اعزامي فارغ التحصيلان دانشگاه و موسسات آموزش عالي در ارديبهشت 98کمک 7میلیارد 800میلیون ریالی مجموعه اصناف قم به سیل زدگانبخشی از تخصیص باقی مانده سال قبل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پرداخت می شودهمایش «نرجسانه» در مسجد مقدس جمکران برگزار شدآیت الله نوری همدانی:دشمنان از جامعه‌ای که در برابر سلطه‌گران بایستند ناراحت می‌شوندحمل و نقل پاک؛ آن گاه شهر پاکمدارس قم شنبه ۳۱ فروردین تعطیل شدسیل اخیر نمادی از همبستگی جبهه مقاومت شدکمک 2میلیاردو 500میلیون ریالی فعالان گردشگری قم به سیل زدگانجشنواره عکاسی قاب فیروزه‌ای در مسجد مقدس جمکران برگزار می شودمراسم پنجمین سالگرد خاکسپاری شهدای گمنام برگزار می‌شودشیخ عیسی قاسم "مهدی یاور" مسجد مقدس جمکران شدثبت معنوی جشن های نیمه شعبان به عنوان "بزرگترین اجتماع مهدی یاوران جهان"افتتاح نخستين آكادمي تخصصي اسكيت در قمقم در شب میلاد امام زمان(عج) غرق در نور و سرور شدقرارگاه حضرت قائم(عج) دائمی می شوددستگیری سارق 4 میلیاردی طلاوکشف 33 کیلو تریاک در قمفرافکنی مدیر روابط عمومی آبفای قم پس از ورود فاضلاب به منازل مردم!ارائه خدمات مطلوب تر به زائرین در نیمه شعبان نیازمند اعتبارات ویژه و حمایت ملی استارائه خدمات امدادی و درمانی به بیش از 5 هزار نفر در طرح ملی "منتظران ظهور"داوطلبان خانه هلال مرکز خدمات حوزه علمیه به مناطق سیلزده خوزستان اعزام شدندکشف 9 کیلو و 400 گرم مواد افیونی شیشه در قمکشف 102 هزار نخ سیگار قاچاق در قمتوقف  121 پروژه به دلیل تخلف از مقررات ملی ساختمان در قمبسترهای مخابراتی باعث اشاعه دین خدا و فرهنگ اصیل و ناب محمدی می شودکشف 466 کیلوگرم موادمخدر در قمتجليل از عوامل ستاد اجرايي خدمات سفر استان قمبرنامه های هفته سلامت در استان قم تشریح شدبرگزارش همایش ورزش صبحگاهی کارکنان بهزیستی استان قمنشست علمی عرضه حدیث بر قرآن برگزار شدبهسازی 22 کیلومتر از محور قم- نیزار در سال جدیدکشف یک هزار و 300 کیلوگرم انواع مواد مخدر در قممردم قم بیش از 2 میلیارد تومان به مناطق سیل زده کمک کردندقمار است و کسانی که شرکت می کنند مالک آن جوایز نیستنددشمنی و توطئه آمریکا در قضیه نفت بی‌پاسخ نخواهد ماندرئیسی در دیدار مراجع تقلید:تحول در دستگاه قضا در دستور کار استبانک ها در زمینه کمک رسانی به اقشارآسیب پذیر جامعه اهتمام لازم را داشته باشندگرفتاری‌هایی که طلاب در این زمان از جهت معیشتی دارند این به مراتب از گذشته بیشتر استپایان شب سیاه دیکتاتوری و خونریزی آل سعود نزدیک استآیت الله حسینی بوشهری:تبدیل کارخانه ها به برج فاجعه استاساس وهابیت بر کشتن انسان های بیگناه استآیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ماندمطالبات مراکزدرمانی قم از بیمه سلامت پرداخت شدآیت الله صافی اعدام مسلمانان در عربستان را محکوم کردکشف 1337 کیلو مواد مخدر در عملیات مشترک پلیس قم و تهرانافزایش طلاق در جامعه ریشه‌یابی شودآغاز فعالیت دفتر ارتباط استانداری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی قمکلاهبرداری ایمیلی از شرکت های تجاری و صرافی هانصب تجهیزات کاهنده مصرف آب در مدارس، مساجد و ادارات قمهیچ هورمونی در تولید مرغ استفاده نمی شودتمامی عمل های جراحی یک درمانگاه چشم پزشکی خصوصی در قم تعطیل شدجادوگر آسيا هم از قم رفتبا قاچاق و عوامل نا امن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنیدممنوعیت استقرار واحدهای هیدروکربن در استان قمهشدارهای پلیس قم برای پیشگیری از سرقت، جعل و كلاهبرداري تشدید نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی در ماه مبارک رمضانگفتگو با نویسنده کتاب فصل فیروزهافزایش 13 درصدی نزاع و درگیری در سال 97 در قماجرای  طرح یک کاسب، یک کالای اساسی توسط اتاق اصناف قمپذیرش 2500000 هزار نفردر مراکز درمانی تامین اجتماعی قمقم در پرداخت مطالبات فرهنگیان از استانهای موفق کشور استمشاوره و حل و فصل اختلافات مردم در کلانتری ها امری ارشمنداستمشکلات واحدهای تولیدی را بصورت میدانی پیگیری می کنیمگردهمایی رابطين سازمان هاي دولتي و ناجا و برگزار شدکشف 38 کیلوگرم تریاک در قمارسال کمک‌های فنی و تجهیزاتی به مناطق سیل‌زده کشورموسسه آموزش عالی طلوع مهر قم یک مرکز آموزشی در مناطق سیل زده پلدختر می سازدکتابخانه و مرکز اسناد مجلس متاسفانه به درستی عرضه نشده استکمیته های هفتصد گانه همکاریها ؛ قرار گاه های فرهنگی تربیتی کشورعزت نفس معلمان در مسئله معیشت باید محفوظ بماندطلاق در قم افزایش یافته استمردم بزرگترين پشتوانه انقلاب اسلامي هستندمعرفي مديركل جديد دفتر امور اجتماعي و فرهنگی استانداري قمتلاش گران عرصه كار و توليد قم تجلیل شدندتجلیل از مقام علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملیمزار شهید مطهری در قم گلباران شدآیت الله فاضل لنکرانی: احکام دینی با زبان هنر به مردم منتقل شودوزیر اطلاعات: مبلغان پاسخگوی شبهات و نیازهای جامعه باشندبخش قابل توجه تخلفات کلان اقتصادی با زد و بند برخی دستگاه ها صورت می گیرداجرای طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه قم در ماه رمضاندولت و آموزش و پرورش بدانند ملت هرگز اجازه اجرای سند 2030 را نخواهند دادپیکر مطهر ۲ شهید مدافع حرم در قم تشییع می‌شوداجرای طرح افق با محوریت بقاع متبرکه در قمبرنامه های مسجد مقدس جمکران در ایام ماه مبارک رمضانانهدام باند سارقان مغازه و احشام در قمدستگیری متهم به اخلال در نظم در فضای مجازیواحد هاي صنفي در صورت تظاهر به روزه خواري پلمپ می شوندکشف 155 کیلوگرم تریاک در قم9 اثر تاریخی قم ثبت ملی شدطرح دادرس، محور توسعه و ترویج فرهنگ خودامدادیپیکر ۲ شهید مدافع حرم در قم تشییع شدتجمع مردم قم در محکومیت جنایات رژیم آل سعود برگزار شداولین گواهی حلال صنایع غیر گوشتی صادر شدآموزش و پژوهش دو رکن مهم در توسعه و تعالی استبازآفرینی محلات قم 10 تا 12 سال زمان می بردرئيس هیأت فوتبال قم استعفا كرد؛سفر شبانه تاج به قمویژه برنامه های حرم مطهر در ماه مبارک رمضان تشریح شدمردم نباید هر روز با یک نرخ جدید مواجه شوندپزشکان قم ملزم به نصب کارت خوان در مطب شدنداخطار آیت‌الله مکارم به دولت: دست از گرانی برداریدحجم افزایش ارتکاب جرایم در فضای مجازی خیلی تکان دهنده استکشف حدود 26 کیلوگرم تریاک در قمقصور پزشکی در قم کاهش یافتپرداخت ٣٦ میلیارد تومان هزینه دارو به بیماران خاص و صعب العلاج در قمدرک شرایط موجود مهمترین اولویت مبلغان دینی استمجمع هیئت فوتبال قم پشت درهای بسته؛ چرا خبرنگاران را به جلسه راه ندادند؟هلال احمر قم رتبه نخست آموزش را در کشور به دست آوردقرآن دستور داده با آنها که بر سر ملتها عربده می‌کشند، مقابله کنید‌نگاهی به حضور 4 ماهه سرمست در استانداری‌ قمشورای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در برقراری امنیت جامعه نقش موثری داردپرتال جدید دفتر تبلیغات اسلامی رونمایی شدکشف بیش از 100 کیلو تریاک در قمخدمات جمعیت هلال احمر قم تشریح شدمرمت خانه تاریخی ملاصدرا در حال انجام استنمایشگاه تخصصی مبلمان استان قم برگزار می‌شودقم یکی از استان های برتر کشور در زمینه امنیت سرمایه گذاری استپاسخگویی تلفنی استاندار قم به درخواست های مردمی از طریق سامانه سامدایران با کمال عزت و افتخار در برابر دشمن خواهد ایستادنمازگزاران قمی از اقدام متقابل ایران در برابر نقض برجام حمایت کردنداحداث 360 هکتار فضای سبز در طرفین بلوار آیت‌الله بروجردی قماکران ۱۲۰۰ مترمربع تبلیغات شهری با شعار «همه میهمان خدائیم»از اجرای طرح "رقابت در خدمت" تا حضور پرشور هلال احمری ها در نماز جمعه قمدستگیری سارق کیف قاپ در قمفراخوان اعزام مشمولان در اردیبهشت ماه 1398۲۴۰ هزار نفر مهمان سفره افطار در حرم امامزاده سید علی(ع) می‌شونددستگیری سارقین کيف قاپ و مدارس در قمدر احیای موقوفات نباید از جوسازی‌ها هراس داشتدر بحث نمای ساختمانی دچار ابتذال فرهنگی شده ایمکسب 3 رتبه عالی استان قم در اجرای برنامه های کانون دانش آموزیثبت نام اعتکاف رمضانیه در مسجد مقدس جمکران آغاز شدتقدیر گران قیمت حوزه از سید محمد بطحائی !جرم در جامعه ما زیاد نیست، تجاهر به جرم زیاد استكشف 5 تن گوشت مرغ فاسد از یک دامداری در قم!پایگاه سلامت اجتماعی بهزیستی شهر جعفریه افتتاح شدآغاز توزیع غذای گرم و سبدهای غذائی بین مددجویان بهزیستی قمدرخشش کم توانان ذهنی استان قم در چهاردهمین جشنواره ورزشی کم توانان ذهنی کشوربرگزاری نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۲ عنوان کتاب در قماجتماع بزرگ یاوران حضرت خدیجه(س) در مسجد مقدس جمکران برگزار می شودسه تن در استخر خانگی بخش کهک قم جان باختنددو انتصاب جدید در استانداری قماحداث ۵مدرسه وکمک 120 میلیونی دفتر آیت الله فاضل لنکرانی برای سیلزدگاندستگيري 7 نفر اراذل و اوباش شرور در قمکشف حدود 7 کیلوگرم تریاک در قمرئيس و اعضاي ستاد انتخابات استان قم منصوب شدندطرح توسعه ناحیه صنعتی خورآباد تصویب شدجنگ نمی‌شود مذاکره با آمریکا سمّ است گزینه قطعی ملت مقاومت استکمک 25 میلیارد ریالی مردم قم به سیلزدگانکشف بیش از 50 کیلوگرم تریاک در قماولين طرح جامع حمل و نقل بار درون شهري كشور براي شهر قم به تصويب رسيدجشن اختتاميه واحدهاي مسكن مهر تا پايان شهريور 98 برگزار می شود۲۸ اردیبهشت‌ بازدید از موزه‌های قم رایگان استتوقیف خودروی سواری سمند با پلاک جعلی در قمبرخورد قانونی پلیس قم با روزه خواري در انظار عمومیقدرداني استاندار قم از كاركنان روابط عمومي استانداري قمتوزیع سبد غذایی و بهداشتی در روستاهای سیل زده شادگان خوزستاناعلام فراخوان آثار پژوهشی با موضوع حوزه، جهاد اقتصادی و فضای مجازیدشمن با جنگ روانی رابطه مردم با نظام را هدف گرفته استدستگیری سارق آیینه بغل خودروهای مدل بالا در قمکشف بیش از 63 کیلوگرم تریاک و ماده مخدر گل در قمبرگزاری انتخابات در چارچوب قانون و با شاخص هاي سلامت، امنیت، قانونمندی و مشارکت حداکثری در دستور کار دست اندرکاران انتخاباتدانشگاه علوم و معارف قرآن مقام نخست مسابقه شب های نورانی نمایشگاه بین المللی قرآن را کسب کردسارق میل گردهای پروژه پل مرجعیت قم دستگیر شدکشف حدود 43 کیلوگرم تریاک در قمحضور تیم سحر کانون دانشجویی هلال احمر قم در مناطق آسیب دیده از سیل پلدخترموفقیت روابط عمومی ها در گرو دانایی و آگاهی استکیفر خواست پرونده متهمان واقعه کلینیک تابان تا آخر هفته صادر می‌شودثمرات وقف در امدادرسانی به سیل‌زدگان مشهود بودمراکز بهزیستی مناسب ترین محل برای اقدامات خیرخواهانه در ماه رمضان استساخت اسکروپمپ فاضلابی با استفاده از توان متخصصان داخلی در قمتجلیل از اعضای شرکت کننده در خدمات رسانی سیل های اخیر در قمکشفیات مواد مخدر در قم 3 برابر شدکشف محموله 4 میلیارد ریالی کالا و 25 هزار لیتر نفت کوره قاچاق در قممیدان شهید مطهری ساماندهی می شودتجلیل از عملکرد مخابرات قم و کارکنان روابط عمومی این شرکتثبت 2 وقف جدید به ارزش 2 میلیارد تومان در قمپلمپ 35 واحد صنفي با اجرای طرح برخورد با روزه خواري در قمکشف بیش از 27 کیلوگرم مواد مخدر گل و گراس در قمخانه هلال مرکز خدمات حوزه‌های علمیه افتتاح شد‎اطعام 10 هزار نفری و کمک رسانی به سیل‌زدگان لرستانجای خالی شاکله قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب در نمایشگاه قرآنبرگزاری جشن هفدهم رمضان در مسجد مقدس جمکراناجرای 300 برنامه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد در قممهلت یک هفته ای به ادارات قم برای پاسخ به استعلامات بانکی تسهيلات رونق توليدوضعیت فاضلاب پردیسان بحرانی استانتصاب مدیر کل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قمپیدا شدن جسد جوان غرق شده افغان پس از ۳روز توسط نیروهای آتشنشانی قممرکز پایش تصویری قم افتتاح شدطرح ملی کنترل فشارخون در قم اجرا می‌شودارتقاء مهارت‌های اجتماعی دانشجویاندانشگاه قم در ردیف دانشگاه های بین المللی استانتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان قم برگزارشد110 طرح نیمه تمام صنعتی در قم به بهره برداری می رسدکشف 90 کیلوگرم مواد مخدر و دستگیری باند 11 نفره جرایم سایبری در قمیک وقف با چند شرط جالب در قمکشف حدود 48 کیلوگرم انواع مواد مخدر در قمعدم ارائه خدمات به مشمولان غايب در قمپل طغرود در محور قم – جعفریه افتتاح شد۱۱ زن در یکی از استخر‌های قم مسموم شدندویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر حرم حضرت معصومه(س) اعلام شدخاک بر سر کسی که در حوزه دنبال مقام و منصب باشدبرگزاری محفل انس با قرآن مددجویان بهزیستی استان قمتوسعه و پیشرفت استان‌نیازمند مشارکت نخبگان  و دانشگاهیان است قلب ماه رمضان لیلة القدر استدستگيري سارق منزل و اعتراف به 3 فقره سرقت در قماضافه خدمت مشمولان غايب داراي کسرخدمت ايثارگري بخشیده شدخانواده شهدا وایثارگران‌ اسوه های صبر و استقامت هستنداطاعت از فرامین رهبری و ترویج فرهنگ دفاع مقدس راهگشای مشکلات جامعه استسه گزارش از متن و حاشیه های پیدا و پنهان نمایشگاه بین المللی قرآن کریمآیین گرامیداشت «هفته مقاومت و پیروزی» در قم برگزار شدکشورهای عربی حکومت ها را بر پایه عدالت امام علی(ع) بنا کنندکشف محموله میلیاردی پارچه رومبلي قاچاق در قمکشف بیش از 25 کیلوگرم انواع مواد مخدر در قماجرای تمهيدات ترافيكي ويژه شب هاي قدر در هسته مركزي شهرقمحضور استاندار قم در ضیافت افطاری فرزندان بهزیستیضیافت افطار فرزندان بهزیستی به میزبانی آیت الله سبحانیکلاهبردار و بازرس جعلی بیت رهبری در قم دستگیر شد