- 26 آذر 1398
- کد خبر 4425
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛عباس ذاکریان صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت 26 آذرماه روز ملی حمل و نقل برگزار شد، با اشاره به برنامههای تدوین شده برای یک سال آینده، اظهار داشت: همکاری بین شهرداری با خبرنگاران میتواند در اتخاذ تصمیمات اثرگذار، مؤثر باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم حمل و نقل عمومی را مورد بررسی قرار داد و افزود: تنها حمل و نقل عمومی فعال در شهر قم اتوبوسرانی بوده که با چالشهای مختلفی در این حوزه روبهرو هستیم، در سال گذشته 102 دستگاه اتوبوس خریداری شده و 26 دستگاه اتوبوس دیگر قرارداد بسته شده که 6 دستگاه آن وارد ناوگان شده است.
ذاکریان به طرح تجاریسازی حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در این طرح که مصوبه شورای اقتصاد را دارد پیشبینیشده از محل صرفه جویی سوخت و صادرات سوخت به خودروسازها برای خرید خودرو بودجه داده شود و 50 درصد هزینه خودرو را نیز بانک مرکزی با تسهیلات واگذار کند و قم تنها شهری بوده که به مرحله قرارداد نیز رسیده است.
وی ادامه داد: تا امروز با 3 شرکت خودروساز مذاکره کرده و امیدواریم تا هفته آینده این قرارداد قطعی شود، بخش بازسازی اتوبوسها نیز به علت قطع تولید اتوبوس در شرکتهای خودروساز و قیمت بالای خرید اتوبوس مورد توجه بیشتر شهرداری قم قرار گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم آخرین واگذاری اتوبوس به شهرداریها را 10سال گذشته اعلام و خاطرنشان کرد: چنانچه اتوبوسی نیز واگذار شود قیمت اتوبوسها به حدود دو میلیارد رسیده که در توان خرید شهرداری و متقاضی نیست و قم از جمله شهرهایی است که در بازسازی پیشرو است.
ذاکریان آغاز بازسازی اتوبوسها را با 56 اتوبوس مطرح کرد و گفت: اتوبوسهای بخش خصوصی در صورت ارائه کمکهای دولتی نیز با تخصیص بودجه بلاعوض بازسازی شده و هزینه بازسازی آن بین 150 میلیون تومان تا 350 میلیون تومان متفاوت است.
وی بازنگری خطوط اتوبوسرانی را نیز تشریح و بیان کرد: در مطالعات انجام شده در طرح جامع حمل و نقل کاهش استفاده مردم از اتوبوسها قابل توجه بود و این امر سبب بازنگری در خطوط شد و خطوط از قطری به شعاعی تبدیل شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: با پایان 10 سال قرارداد اتوبوسها، بهره برداری اتوبوسها به بخش خصوصی واگذار می شود و اتوبوسها میتوانند با قرارداد جدید و بر مبنای جدید پیمایشی دوباره وارد ناوگان شوند.
ذاکریان اجرای QR کدها در تاکسی ها را با تأخیر اعلام کرد و گفت: متأسفانه نتوانستیم بهموقع این طرح را آغاز کنیم اما از اواخر آذر این طرح با 50 تاکسی شروع شده و مشکل پرداخت هزینه به صورت نقدی حل میشود.
وی چالشهای پایانه جنوبی را مطرح و تصریح کرد: جابهجاییهایی که در زمین پایانه و تغییر مسیر جاده ایجاد شد ساخت پایانه را متوقف کرده و در حال حاضر هنوز و با وجود تأکید شورای ترافیک زمینی به صورت رسمی به شهرداری واگذار نشده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: خطکشی در معابر با سیستم جدید رنگهای دو جزئی و طرح و الگو در حال انجام بوده و تابلوهایی که در سه فاز طراحیشده در حال نصب و تکمیل است.
ذاکریان از تدوین نهایی طرح جامع حمل و نقل شهر قم با افق 5 سال و 15 سال تا پایان سال خبر داد و ابراز کرد: در طرح جامع تمام سیاستهای اجرایی در حوزه حمل و نقل بیان شده و این مطالعات نقشه راه شهرداری در افق 15 سال آینده خواهد بود.
وی اتمام طرح جامع دوچرخهسواری را نیز تا پایان سال اعلام کرد و گفت: ایجاد مسیرهای یکپارچه دوچرخه، ایستگاههای دوچرخه، دوچرخه اشتراکی و مسائل مربوط به آن بهصورت جامع مورد بررسی قرار میگیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از طراحی 3 پارک ترافیک خبر داد و افزود: پارک ترافیک پردیسان به مرحله مناقصه رسیده و طراحی این دو پارک تمام شده و پارک 15 خرداد نیز توسط سازمان ترافیک تجهیز و ایمن شده و به آموزش و پرورش واگذار شده است.
ذاکریان، قم را در هوشمند سازی تقاطعها ضعیف خواند و بیان کرد: در سال آینده 10 تقاطع بهصورت مرکزی هوشمند شده و در حال حاضر 10 تقاطع بهصورت منفرد هوشمند است و برای هوشمند سازی مرکزی 10 تقاطع در حال استانداردسازی و بهسازی است.
وی طرح پیادهروهای پیوسته در شهر را در حال مطالعه خواند و اظهار داشت: پیاده راه خیابان های صفاییه و شهید فاطمی(دور شهر) آغاز شده و مشاور در حال انجام مطالعات آن بوده تا عابر پیاده بدون تقابل با خودرو حرکت کند و در آینده این طرح به هسته مرکزی نیز تسریع داده میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، پارکینگ را یکی از زخمهای کهنه شهر دانست و بیان کرد: تملک در سالهای گذشته موفق نبوده و نیست و پر چالش است، شهرداری برای رفع این مشکل به سمت استفاده از ظرفیت زیر معابر حرکت کرده و مشاور در حال جانمایی است و نخستین نقطه در بلوار یاران و باجک مشخص و تا سال آینده عملیات عمرانی آن آغاز میشود.
ذاکریان ضابطهمند شدن تاکسیهای اینترنتی را اعلام و خاطرنشان کرد: با ابلاغ دستورالعمل وزارت کشور تاکسیهای اینترنتی زیر نظر شهرداری آمده و قرارداد بستهاند و بخشی از انتظارات ما در این قرارداد برآورده میشود.
وی از طراحی سامانهای متمرکز سما یعنی سامانه ثبت اطلاع سفر، خودرو و راننده خبر داد و تصریح کرد: شهرداری نظارتها را از طریق این سامانه انجام داده و اطلاعات خودرو، راننده و سفر را کنترل میکند و تپسی نخستین شرکت فعال در قم، قرارداد را امضا کرده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نظارت بر تاکسیهای اینترنتی را بر اساس سامان سما دانست و ادامه داد: بر اساس دستورالعمل سقف نرخ دریافتی در تاکسیهای اینترنتی نباید بالاتر از نرخ مصوبه شورا بوده و تخلفات دیگر نیز بر اساس دو کمیته هیئت نظارتی و کمیته ایمنی مورد بررسی قرار میگیرد.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.