- کد خبر 4400
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛در روز نخست برگزاری سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در استان قم، 4 مستند به روی پرده رفت.
در سانس نخست روز و از ساعت 15، مستند «نه کوچک نه بزرگ» به کارگردانی محمدصادق رمضانی مقدم اکران شد. تدوین این مستند برعهده جواد یقموری از مستندسازان قم بوده است.
در سانس دوم جشنواره که با استقبال بیشتری نیز همراه بود، دو مستند «آبشار» به کارگردانی علی شهابی نژاد و «جمیله» به کارگردانی محمدباقر شاهین به روی پرده رفت.
در سانس سوم نیز، مستند «بانو عصمت» به کارگردانی محمد حبیبی منصور اکران شد.
مستند «جمیله» را میتوان مهم ترین مستندی عنوان کرد که در روز نخست جشنواره به روی پرده رفت.
این مستند، داستان زنی را روایت میکند که در جریان جنگ سوریه بینایی خود را از دست داده و حالا در آرزوی دیدن فرزندانش است.
در پایان اکران مستند «جمیله»، نقد و بررسی این مستند با حضور محمد تقی رحمتی، بلال الفت و مهدی بنکدار انجام شد.
بلال الفت، عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند قم و کارگردان مستند «زندگی در ثانیه صفر»، با اشاره به سوابق محمدباقر شاهین در مستندسازی، گفت: این مستندساز جوان با مستند «مالکیه» جایزه جشنواره «سینما حقیقت» را کسب کرده بود. دومین اثر او، «ادوارد» بود که درباره زندگی یک منافق خارج از کشور بود و حالا مستند «جمیله» را تولید کرده است.
وی در نقد مستند «جمیله»، گفت: اوایل قصه خیلی خوب شروع می شود و دوره پساجنگ سوریه را نمایش می دهد و مسئله فیلم، نابینایی خانمی با نام جمیله است که بر اثر اصابت موشک به منزل او، چشمان خود را از دست داده و می خواهد چشمش را عمل کند اما پول ندارد.
این مستندساز افزود: ما یک مادر، همسر، زن و دختر را میبینیم که در جمیله جمع شده و مسئله اصلی فیلم، این است که جمیله می خواهد عمل کند اما پول ندارد و کارگردان فراموش می کند به مسئله اصلی فیلم بپردازد.
الفت تصریح کرد: امید به بهبودی چشم جمیله را در ادامه فیلم نمیبینیم و جایی مشاهده نمی کنیم که همسر او برای جمع کردن پول عمل، تلاش خاصی انجام دهد و از اواسط فیلم به مسئله اصلی فیلم جواب نمی دهد.
محمد تقی رحمتی، نایب رئیس خانه سینمای مستند قم و کارگردان مستند «ابوالفضل نیستان»، در مخالفت با اظهارات بلال الفت، گفت: پول نداشتن برای جراحی چشم جمیله، تنها مسئله فیلم نیست، مسئله اصلی این فیلم، دغدغه های درونی و حس مادرانگی جمیله است.
وی افزود: جمیله، حس مادرانگی را از دست داده و دغدغه آینده فرزندانش را دارد و مخاطب این موضوع را درک می کند؛ اینکه کارگردان به سمتی که آقای الفت میگوید، حرکت نکرد به این دلیل است که می خواهد مخاطب با شخصیت فیلم همذات پنداری کند.
این مستندساز با تأکید بر اینکه مستند «جمیله» ضدجنگ است، گفت: فیلم های ضدجنگ زیادی دیدیم اما اینجا فیلم ضدجنگ منصفانه دیدیم که ما را وارد بحث یارکشی سیاسی و مذهبی نکرد. یک خانواده جنگزده را نشان داد و بی طرفی فیلم، به عنوان یک فیلم ضدجنگ خیلی خوب بود و یک قربانی جنگ را نشان داد.
رحمتی تصریح کرد: یکی از نکات قوی این فیلم مستند، برقکار بودن همسر جمیله بود که تاریکی ها را روشن می کرد و روشنایی را به دیگران هدیه می داد و در تلاش بود که این روشنایی را برای جمیله نیز به ارمغان آورد.
وی افزود: استفاده از طرح داستان مادرانگی در این مستند خیلی هوشمندانه و به دنیای مستند نزدیک بود. من با کار ارتباط برقرار کردم و اثر را دوست داشتم.
همچنین مهدی بنکدار، از کارشناسان سینما نیز با بیان اینکه مسئله اصلی فیلم، دغدغه شخصیت جمیله و آینده فرزندانش است، گفت: مسئله اصلی جمیله، اهمیت آینده فرزندانش و نگاه آنها به مادر نابیناست و برای همین، تمام زندگی خود را به وسط می آورد و حتی به امید یک درصد بهبودی، جراحی می کند.
وی با بیان اینکه بازسازیها در این مستند خوب بود، افزود: کارگردان مستند در پایانبندی فیلم می خواهد تلخی جنگ را به مذاق مخاطب بنشاند اما حدود ده تا پانزده دقیقه فیلم را می توانست کم کند.
این کارشناس سینما درباره ضدجنگ بودن اثر «جمیله»، گفت: بنده این موضوع را قبول ندارم، آنچه در عمق ذهن ما میماند تجاوز عدهای است که انسانیت، عواطف و معصومیت ها را از بین برده است.
خاطرنشان میشود سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «خانه سینمای مستند قم» در روزهای 23 و 24 آذرماه برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند به طور رایگان به تماشای این آثار بنشینند.
برنامه دومین روز اکران مستندهای جشنواره «سینما حقیقت» در قم
در دومین روز سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، شش مستند به روی پرده سینما آوینه قم میرود.
در دومین و آخرین روز آثار منتخب سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، شش مستند در سینما آوینه قم اکران میشود.
در سانس نخست و در ساعت 15، با توجه به جابهجایی انجام شده، مستندهای «13 هزار قدم» به کارگردانی اشکان احمدی، «آهسته و آرام» به کارگردانی دلاور دوستانیان و «عروسکان» به کارگردانی علی دلکاری به روی پرده میرود.
داستان مستند «13 هزار قدم» درباره «ناصر٬ پسرجوانی است که در کوههای اورامانات مشغول کولبری است. او که در خانوادهای روستایی زندگی میکند٬ یکی از انگیزههایش برای این کار کمک به مادر پیرش است که به سرطان مبتلاست. شرایط زندگی، او و دوستانش را با وجود تحصیلات دانشگاهی وادار به کار در شرایط سخت زمستان کرده است٬ اما همچنان شور زندگی و امید به آینده در آنها ادامه دارد».
مستند «آهسته و آرام»، داستان یک حلزون و جُفتش است که در دشتی زیبا زندگی میکنند. یکی از آنها به سمت جاده و شهر میآید و در آنجا با حوادث غیرمنتظرهای روبهرو میشود.
مستند «عروسکان» روایتی خوب از یک درد و معضل مهم اجتماعی با عنوان «کودک همسری» است که بنا به تعصبات و رسم و رسوم خاصی در بعضی نقاط کشور دیده میشود.
در سانس دوم و از ساعت 18، مستند «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی و «واکس چه» به کارگردانی کامران حیدری به روی پرده میرود.
مستند «آشو» که آبان ماه امسال جایزه و دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه شصتودومین جشنواره جهانی لایپزیگ آلمان را از آن خود کرد، داستان «کودکی چوپان است که دلبسته سینما و بازیگری است. او از صبح تا شب با گلهاش مشغول است و در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی روزمره و کارش، اما همزمان با عشقی که به فیلمهای مطرح سینمای جهان و بازیگری دارد، زندگیاش آمیخته به رویاهایش میشود...»
مستند «واکس چه» ساخته کامران حیدری نیز متفاوتترین روایت از زندگی ابراهیم منصفی، شاعر، ترانهسرا و خنیاگر هرمزگانی است که در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت در دو روز به نمایش درمیآید.
ابراهیم منصفی از تاثیرگذارترین چهرهها در موسیقی جنوب ایران است که خواننده و ترانهسراهای بزرگی خود را وامدار او میدانند و مردم جنوب همهی ترانههای او را از بر هستند.
در سانس پایانی این جشنواره نیز مستند «زمستان است» به کارگردانی مهرداد زاهدیان به روی پرده میرود.
مستند «زمستان است» با موضوع روایت تاریخ خیابان لالهزار تهران به عنوان یکی از محلات قدیمی این شهر تولید شده است.
خاطرنشان میشود سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «خانه سینمای مستند قم» برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند به طور رایگان به تماشای این آثار بنشینند.
«آشو» در قم نقد شد
مستند «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی در روز دوم اکران آثار منتخب سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، نقد و بررسی شد.
نشست نقد و بررسی مستند «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی با حضور محمد تقی رحمتی نایب رئیس خانه سینمای مستند قم، بلال الفت عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند قم و سید حمیدرضا منتظری منتقد سینما و رسانه در سینما آوینه قم برگزار شد.
مستند «آشو» که آبان ماه امسال جایزه و دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه شصتودومین جشنواره جهانی لایپزیگ آلمان را از آن خود کرد، داستان «کودکی چوپان است که دلبسته سینما و بازیگری است. او از صبح تا شب با گلهاش مشغول است و در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی روزمره و کارش، اما همزمان با عشقی که به فیلمهای مطرح سینمای جهان و بازیگری دارد، زندگیاش آمیخته به رویاهایش میشود».
بلال الفت، کارگردان مستند «زندگی در ثانیه صفر» با ابراز شگفتی از اینکه «آشو» جزو نامزدهای کارگردانی سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» نشده است، گفت: به نظر بنده، «آشو» مستند بسیار خوبی بود و چیزی کم ندارد و پرتره یک پسر چوپان را به خوبی روایت کرده است.
وی تصریح کرد: تمامی اتفاقاتی که بناست در یک فیلم داستانی رخ دهد، در این فیلم مستند در کوتاه ترین زمان مشاهده میکنیم.
این مستندساز با بیان اینکه کارگردان به خوبی توانسته با پسر بچه ارتباط برقرار کند و او را برای کار جذب کند، افزود: بازسازی کردن کار جعلی نیست بلکه برای کشف حقیقت است؛ بازسازی برای کشف حقیقت یک نوع مستند است نه فیلم داستانی.
در ادامه محمدتقی رحمتی، مستندساز گفت: «آشو» هم مثل مستند «جمیله» به اثر داستانی نزدیک بود. در حالت طبیعی، دو کودک نمیتوانند حرف های بزرگتر از سن خود را بزنند.
وی افزود: یکی از ویژگی های خوب «آشو» برقراری ارتباط قوی کارگردان با شخصیت «آشو» و تعامل دوربین با سوژه بود. کارگردان از پشت دوربین سؤال می پرسد و تعامل برقرار می کند و این به مستند، سندیت میدهد.
همچنین حمیدرضا منتظری، منتقد سینما و رسانه در رابطه با مستند «آشو»، گفت: نمیدانم آیا می شود از این اثر به عنوان مستند یاد کرد یا خیر؛ یک کارگردان که فیملنامه نوشته و قهرمان و ضدقهرمان درست کرده، تا چه اندازه مجاز است در تصویربرداری، روایت و ایجاد داستان دخل و تصرف کند.
وی افزود: عوامل یاد شده باعث نوعی تصنع در اثر شده و بخشی از صحنهها آفریده و بازسازی شده بود. من نمیتوانم باور کنم تمام آنچه در «آشو» مشاهده کردم، همان چیزی هست که در زندگی واقعی پسر بچه چوپان وجود دارد.
این منتقد سینمایی خاطرنشان کرد: دخل و تصرف فیلمساز، مخاطب را از جریان مستند دور کرد.
خاطرنشان میشود سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «خانه سینمای مستند قم» در روزهای 23 و 24 آذرماه برگزار شد.
نشست نقد و بررسی «واکس چه» در قم برگزار شد
مستند «واکس چه» به کارگردانی کامران حیدری از آثار منتخب سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، نقد و بررسی شد.
نشست نقد و بررسی مستند «واکس چه» به کارگردانی کامران حیدری با حضور محمد تقی رحمتی نایب رئیس خانه سینمای مستند قم، بلال الفت عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند قم و سید حمیدرضا منتظری منتقد سینما و رسانه، در سینما آوینه قم برگزار شد.
مستند «واکس چه»، روایتی متفاوت از زندگی ابراهیم منصفی، شاعر، ترانهسرا و خنیاگر هرمزگانی است.
رحمتی از هنرمندان مستندساز قم در ابتدای نشست با اشاره به سوابق کامران حیدری کارگردان مستند «واکس چه»، گفت: حیدری پیش از هم در قالب مستند «دینگومارو»، به موسیقی بندرعباس پرداخته بود و از جمله کارگردانانی هست که از آثارش در خارج ایران، استقبال می شود و شبکه های خارجی مستندهای او را خریداری می کنند.
وی افزود: حیدری مستندساز مطرحی است اما مستندسازان در ایران، زیاد او را تحویل نمی گیرند و آثارش در خارج از کشور مشتری دارد.
این مستندساز تصریح کرد: حیدری مستند «واکس چه» را خلاقانه شروع کرده و با استفاده از روح و پیام خوب آغاز می کند اما ضرب آهنگ کار کُند و خسته کننده بود.
رحمتی افزود: ورود کارگردان به داستان عاشقانه، نمادین بود و یکی از ویژگیهای این مستند، استفاده از زبان موسیقی به عنوان یکی از نمادهای جهانی برای برقراری ارتباط با مخاطب بود.
وی تصریح کرد: «واکس چه» ادای دین به موسیقی بندرعباس بود اما شاید مخاطب این مستند، بیشتر خارجیها باشند.
بلال الفت، مستندساز نیز با اشاره به پیشینه ابراهیم منصفی، گفت: ابراهیم منصفی در دهه 50، اولین خوانندهای بود که دو قالب موسیقی محلی و غربی را تلفیق کرد و بچه های جنوب او را خیلی دوست دارند و ترانه های او را حفظ هستند.
وی افزود: کامران حیدری با توجه به شخصیت ابراهیم منصفی، مستند را جلو برده و فُرمت بدیعی را برای کار انتخاب کرده است.
این مستندساز تصریح کرد: در ابتدای این مستند، روح سرگردان ابراهیم منصفی بلند میشود و زندگی نامه خودش را تعریف می کند که فُرمت بدیعی محسوب می شود.
الفت افزود: شاید یکی از دلایل خستگی مخاطب به نوع نریتور مربوط میشد و مخاطب بعضی از کلمات را نمیفهمید.
وی با بیان اینکه مستند «واکس چه» اثر شاعرانه و مردم شناسانه بود، تصریح کرد: این مستند مثل خود شخصیت ابراهیم منصفی که شعر و موسیقی محلی و غربی را تلفیق کرده بود، دو پاره هست.
همچنین سید حمیدرضا منتظری، منتقد سینما و رسانه با اشاره به اینکه ابراهیم منصفی از هنرمندان شناخته شده در موسیقی بندرعباس محسوب میشود، گفت: از او در فضای رسانهای به دلیل اعتقادات و نوع مرگش، کمتر یاد می شود ولی طرفداران خاص خودش را دارد.
وی با اشاره به مستند «واکس چه»، گفت: این مستند از زبان خود ابراهیم منصفی روایت شده و تأثیر ابراهیم منصفی را بر نسل فعلی اهل موسیقی بندرعباس نشان میدهد.
این منتقد سینما و رسانه افزود: زمان فیلم طولانی است و به رغم اینکه تلاش شده از فضای پرشور موسیقی جنوبی استفاده شود اما در بعضی مقاطع، فیلم حرفی برای گفتن نداشت.
منتظری خاطرنشان کرد: این مستند علاقه بیش از اندازهای به فضای موسیقی جنوبی دارد و در گفتار متن و کار، دوپارگی احساس می شد.
خاطرنشان میشود سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «خانه سینمای مستند قم» در روزهای 23 و 24 آذرماه برگزار شد.
جشنواره «سینما حقیقت» در قم به ایستگاه پایانی رسید
10 فیلم مستند از آثار منتخب سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم اکران شد.
اکران همزمان آثار منتخب سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» که از روز شنبه 23 آذر در سینما آوینه قم آغاز شده بود، شامگاه یکشنبه 24 آذر به پایان رسید.
در این جشنواره، 10 فیلم مستند در شش سانس با حضور مستندسازان و جمعی از علاقهمندان به فیلم مستند در قم اکران شد.
مستندهای «نه کوچک نه بزرگ» به کارگردانی محمد صادق رمضانی، «زمستان است» به کارگردانی مهرداد زاهدیان، «آبشار» به کارگردانی علی شهابی نژاد، «جمیله» به کارگردانی محمدباقر شاهین، «بانو عصمت» به کارگردانی محمد حبیبی منصور، «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی، «واکس چه» به کارگردانی کامران حیدری، «13 هزار قدم» به کارگردانی اشکان احمدی، «آهسته و آرام» به کارگردانی دلاور دوستانیان و «عروسکان» به کارگردانی علی دلکاری در قم به روی پرده رفت.
این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «خانه سینمای مستند قم» برگزار شد.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.