- 23 آذر 1398
- کد خبر 4367
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛مدیران عامل سازمانهای اتوبوسرانی،تاکسیرانی،حمل و نقل و ترافیک وپایانه های شهرداری قم صبح امروز بمناسبت فرارسیدن 26 آذر ماه که روز حمل و نقل نامیده شده است؛با حضور در نشست خبری و رسانه ای ضمن ارایه گزارش کوتاهی از عملکرد سازمان متبوع خود به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.
تجهیز تاکسی های قم به سامانه های پرداخت الکترونیک
ابتدا مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم بیان کرد: در این طرح، پرداخت کرایه تاکسی بر مبنای پیمایش توسط گوشیهای تلفن همراه انجام میشود.
مرتضی عزتی اضافه کرد: پرداخت الکترونیکی کرایه یکی از دغدغههای اصلی شهروندان قمی است، با الکترونیکی شدن پرداختها بخش مهمی از مشکلات کنونی در رابطه با کرایهها از بین میرود. عزتی با اشاره به مراحل اجرای طرح جامع حمل و نقل بار در شهر قم، گفت: این طرح اردیبهشت امسال در شورایعالی ترافیک کشور تصویب اما هنوز به شهرداری قم ابلاغ نشده است. وی افزود: بعد از ابلاغ رسمی این مصوبه، سازمان مستقل حمل و نقل بار در شهر قم تشکیل و بر فعالیت وانتبارها نظارت خواهد داشت. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم اضافه کرد: ۱۵ هزار وانت بار در شهر قم فعالیت دارند که از این بین تنها ۲ هزار دستگاه ساماندهی شده است. عزتی گفت: یکی از ویژگیهای طرح جامع حمل و نقل بار در شهر قم، جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به هسته مرکزی شهر و بارگیری آنها قبل از ورودیهای شهر میباشد.
اسنپ و تپسی با شهرداری قم قرارداد همکاری امضا کردند
وی همچنین با اشاره به روند ساماندهی شرکتهای مسافربری اینترنتی، گفت: با دستور وزیر کشور تمام شرکتهای مسافربری اینترنتی باید زیر نظر شهرداریها فعالیت کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: از بین شرکتهای مطرح مسافربری اینترنتی تاکنون شرکت اسنپ و تپسی با شهرداری قم قرارداد همکاری امضا کردهاند. عزتی گفت: شرکت اینترنتی ماکسیم هم برای عقد قرارداد در حال مذاکره با شهرداری قم است. وی با بیان مسئولیت شهرداری در حمل و نقل مسافر، گفت: طبق قانون حمل و نقل مسافر و بار در درون شهر فقط باید توسط شهرداری ها انجام بگیرد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم گفت: تاکسیهای درون شهری فعلی شهرداری قم برای همکاری با شرکت های اینترنتی مختار بوده و مشکلی برای آنها در حضور در این شرکت ها وجود ندارد. عزتی خاطرنشان کرد: شش هزار تاکسی در قم فعال است و روزانه ۲۸۰ هزار تن و در سال ۷۳میلیون مسافر توسط سازمان تاکسیرانی قم جابه جا میشود. وی گفت: راهاندازی رشته تاکسیرانی در دانشگاه علمی و کاربردی و ثبت نام تاکسیرانان قمی در این کلاسها از اقدامات موفق سازمان تاکسیرانی قم است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهرداری قم با انتقاد از وضعیت فرسودگی تاکسیهای درون شهری قم، گفت: بودجه نوسازی تاکسیهای درون شهری از دو سال گذشته متوقف شده است، هر سال ۵۰۰ تاکسی شهری فرسوده میشود. عزتی خاطرنشان کرد: برای نوسازی تاکسیهای درون شهری وامهای ۵۰ میلیون تومانی قرض الحسنه از طریق کمیته امداد به تاکسیها ارائه می شود. وی گفت: با وجود افزایش قیمت بنزین هیچگونه افزایشی در قیمت کرایه تاکسی و سرویس مدارس انجام نگرفته است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهرداری قم در پایان بیان کرد: برای دریافت پروانه تاکسی تسهیلات ویژهای با تصمیم مقامات ملی ارائه میشود، در روزهای اخیر ۷۰ پروانه جدید برای فعالیت تاکسیهای درون شهری در قم صادر شده است.
۳۲ نقطه شهر زیر پوشش دوربین های تردد شمار است
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز با اشاره به هوشمند سازی شهر قم، بیان داشت: 32 نقطه شهر دوربینهای تردد شمار داریم که در تصمیمگیریهای مدیریتی نقش اساسی دارد.
علی نیک با اشاره به 26 آذرماه روز حمل و نقل، اظهار داشت: 32 نقطه شهر دوربینهای تردد شمار داریم که در تصمیمگیریهای مدیریتی نقش اساسی دارد و به صورت دقیق در هر زمانی که بخواهیم میزان ورودیها و خروجیها را به ما گزارش میدهد. نیک در خصوص تعداد پارکینگهای سطح شهر نیز گفت: 5400 واحد پارکینگ در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) وجود دارد که در ایام و روزهای شلوغ جوابگو نیست و به طورکلی فضایی برای احداث پارکینگ وجود ندارد و باید به سمت ایجاد پارکینگ در ورودیهای شهر برویم که مطالعاتی نیز در این زمینه انجام شده است. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: هماکنون 52 دستگاه پل عابر پیاده در شهر قم داریم که از این تعداد 4 دستگاه امسال به پلهبرقی مجهز میشوند.علاوه بر این، امسال دو دستگاه از پلها به آسانسور مجهز میشوند و در ادامه در سال بعد، 20 پل آسانسور دار خواهند شد. نیک افزود: علاوه بر این 13 دستگاه نیز سال آینده بهصورت مجهز احداث خواهند شد و از همان زمان بهرهبرداری بهصورت مکانیزه و آسانسور دار خواهند بود. وی به رعایت اصول خطکشی در سالهای اخیر اشاره کرد و بیان داشت: از سال گذشته تمام خطکشیهای شهر بر اساس الگو و طرح یکپارچه انجام میشود که علاوه بر اینکه طول عمر بالایی دارد در راهنمایی بهتر رانندگان نیز مؤثر است. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم احداث پارک ترافیک برای آشنایی بهتر مردم با فرهنگ ترافیک را یادآور شد و خاطرنشان کرد: امسال اولین مناقصه پارک ترافیک انجام شده تا بتوانیم دو پارک در این حوزه داشته باشیم و علاوه بر این در زمینهٔ تابلوها نیز الگوسازیهای مناسبی صورت گرفته و این تابلوها نصب خواهد شد. نیک ادامه داد: تجهیزات ترافیکی مدرنی نیز خریداری خواهد شد تا در کاهش ترافیک و راهنمایی رانندگان نقش خودمان را به خوبی عمل کنیم. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم یکی از لازمههای کاهش ترافیک را فرهنگسازی عنوان کرد و گفت: باید فرهنگسازی مناسبی در زمینه ترافیک انجام شود تا رعایت اصول ترافیک و بهرهمندی از حمل و نقل عمومی به یک فرهنگ تبدیل شود. وی تصریح کرد: در گام اول سازمان ترافیک با حضور در مدارس نسبت به آموزش دانش آموزان اقدام کرده و تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته است بهطوریکه کتابچههایی در زمینهای ترافیک و رعایت آن چاپشده و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته که با استقبال آنها روبرو شده است. نیک بابیان اینکه تصادفات بالای موتور سیکلت در قم به یک معضل تبدیلشده، ابراز داشت: باید در این زمینه همه دستگاهها وارد عمل شوند و با برنامهریزی مناسب جلوی این حجم بالای تصادفات موتوری و مرگ و میرهای ناشی از آن گرفته شود. وی با انتقاد از عدم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: متأسفانه شهرهای ما ماشین محور شده و در زمینه حمل و نقل عمومی باید گامهای اساسی در این زمینه صورت بگیرد.
استقبال مردم قم از ناوگان اتوبوسرانی پس از افزایش قیمت بنزین
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم نیز با اشاره به افزایش نرخ بنزین در کشور از افزایش استقبال مردم از ناوگان اتوبوسرانی خبر داد.
امیر یزدی ضمن ارائه گزارشی از خدمات انجام شده در یک سال گذشته این سازمان اظهار داشت: مهمترین دغدغه سازمان اتوبوسرانی ارائه خدمات به شهروندان با بالاترین استانداردهای موجود در کشور است. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ساماندهی خطوط اتوبوسرانی را در سال جاری مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از پروژههای مهم اجرا شده در سازمان تغییر خطوط اتوبوسرانی از قطری به شعاعی بوده تا شهروندان در کمترین زمان به مقصد خود برسند. یزدی دومین تغییر در ناوگان اتوبوسرانی را تغییر مبنای حرکت اتوبوسها اعلام کرد و گفت: تغییر مبنای حرکت اتوبوس از مسافر مبنا به پیمایش مبنا یکی از عوامل کم شدن زمان سفر بوده و در حال حاضر بر اساس این طرح سر فاصلههای رسیدن هر اتوبوس به ایستگاه 5 دقیقه است. وی بخش نخست آغاز طرح بازنگری اتوبوسها را در مهرماه اعلام و تصریح کرد: بخش نخست این طرح از مهرماه با 116 اتوبوس جدید که به ناوگان اتوبوسرانی وارد شده، آغاز شده و بر اساس خطوط شعاعی در حال خدماترسانی هستند. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با اشاره به افزایش نرخ بنزین در کشور از افزایش استقبال مردم از ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و گفت: بر اساس آماری که از تحلیل کارتپولها بهدستآمده استفاده مردم از ناوگان اتوبوسرانی تا 18 درصد در بعضی از روزها افزایش داشته است. یزدی نتیجه اورهال شدن اتوبوسها را برای ارائه خدمات بهتر مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: با توجه به نتیجه به دستآمده در شهر قم این طرح مورد توجه وزارت کشور قرار گرفته و قرار است در همه استانها اجرا شود. وی از واگذاری مسئولیت ارائه کارت پول به سازمان اتوبوسرانی خبر داد و بیان کرد: از هفته گذشته مسئولیت چاپ و توزیع کارتپولها به سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم واگذار شده است. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: توزیع کارت پولها در دکهها از دیروز آغاز شده و شهروندان میتوانند با تهیه این کارتپولها به ازای هر خط 520 تومان پرداخت کنند در حالیکه کرایه نقدی در هر خط 850 تومان است.
پایانه مسافربری میدان ۷۲ تن قم ساماندهی میشود
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قم نیز گفت: ساماندهی پایانه مسافربری میدان ۷۲تن این شهر آغاز و روند عملیات اجرایی آن در حال انجام است. رضا پوریافر بیان داشت: درطرح ساماندهی پایانه مسافربری میدان ۷۲تن، واحدهای فروش سوهان و دیگر صنوف واقع دراین محل به مکان دیگر منتقل میشوند. مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قم اضافه کرد: وضعیت پایانه مسافربری میدان ۷۲ تن قم مطلوب نبوده و با انبوهی از مشکلات ترافیکی و سیما و منظر شهری روبه رو است. پوریافر افزود: بعد از انتقال واحدهای فروش سوهان، مسافرگیری اتوبوسهای برون شهری با تعریض معابر انجام خواهد پذیرفت. وی بیان داشت: سکوسازی مسافربرون شهری درمیدان ۷۲ تن آغاز شدهاست. طبق این طرح هر اتوبوس در یک بازده زمانی کوتاه در این سکوها برای مسافرگیری استقرار پیدا میکند. مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قم همچنین عنوان کرد: برای احداث پایانه جنوبی شهر قم مصوبات لازم از شورای ترافیک کشور گرفته شدهاست. پوریافر گفت: پایانه جنوبی شهر قم در محدوده بیمارستان امام رضا(ع) و تپه سلام احداث میشود، این پایانه درحال حاضر منتظر واگذاری زمین برای آغاز عملیات عمرانی میباشد. وی خاطرنشان کرد: درطرح جامع ترافیک شهر قم، احداث پایانه شمالی هم در نظر گرفته شدهاست که این طرح در دست مطالعات پایانی و کارشناسی قرار دارد. مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قم عنوان داشت: ساماندهی تاکسیهای برون شهری درمیدان ۷۲ تن نیز آغاز شده و برای بهبود وضعیت ترافیک دراین میدان، پایانه فدک تجهیز و استانداردهای آن افزایش پیدا کردهاست. پوریافر گفت: ساماندهی پایانه مسافربری خرمشهر در کمربندی اراک نیز با سکوسازیهای اخیر وضعیت مطلوبتری به خود گرفته است هر چند طرح ساماندهی پایانه خرمشهر درشورای ترافیک رد شدهاست که به دنبال رفع ایرادات طرح و تصویب آن هستیم.
ورود اتوبوس های برون شهری به داخل شهر معضل ترافیک را افزایش می دهد
وی در ادامه با انتقاد از ورود اتوبوسهای مسافربری به داخل شهر قم بیان کرد: ورود این وسایل نقلیه همواره بر گرههای ترافیکی شهر قم به ویژه در محدوده هسته مرکزی شهر افزودهاست.
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قم خاطرنشان کرد: ورود این اتوبوسها به داخل شهر علاوه بر مشکلات ترافیکی از نظر فرهنگی و امنیت نیز معضلاتی را برای شهر ایجاد میکند. پوریافر عنوان کرد: پلیس راهور استان باید برای جابجایی و جلوگیری از ورود اتوبوسهای برون شهری به قم تدابیر لازم را پیش بینی کند. وی تاکید کرد: درایام اربعین با کنترل و عدم مسافرگیری اتوبوسهای برون شهری در سطح شهر، مراجعت و استفاده از پایانه های حمل ونقل برون شهری افزایش پیدا کرد. مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قم در ادامه بیان کرد: از ابتدای سالجاری بیش از ۶۵۲ هزار مسافر در قالب ۱۰۳ هزار سرویس از پایانه مسافربری قم جابه جا شدهاند. پوریافر اضافه کرد: در ۹ ماه گذشته جابه جایی مسافر از پایانههای حمل و نقل شهرداری قم درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. وی بیان داشت: ۶ پایانه مسافری درشهرقم فعال میباشد، از ابتدای امسال بیش از ۲۱۸ زائر از این پایانهها به مشهد مقدس و ۲۱۷ هزار زائر هم به مرزهای مشترک با کشور عراق جابه جا شدهاند. مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قم تصریح کرد: در ایام اربعین ۷۸ هزار زائر در قالب ۲ هزار و ۴۰۰ سرویس به مرز مهران اعزام شدند.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.