- کد خبر 3215
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛کوروش محمد حسینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به تاریخچه فناوری اطلاعات در شهرداری قم اظهار کرد: فعالیتها در این زمینه از سال ۱۳۸۱ در واحدی در شهرداری شروع شد، در سال ۱۳۹۶ بازنگری در زمینه فناوری اطلاعات در شهرداری صورت گرفت و در این راستا سازمان فناوری اطلاعات به وجود آمد.
وی ادامه داد: در شهرداری قم دستورالعملهایی با همکاری مشاور در زمینه فناوری اطلاعات تدوین شد تا محصولات نرم افزاری خریداری شده توسط شهرداری در یک چارچوب باشند و شاهد یکپارچگی در این زمینه باشیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم افزود: ارتباط بین سامانههای مختلف در شهرداری یک مساله ضروری است و زیرساختهایی برای این ارتباط در شهرداری به وجود آمد، سال گذشته این زیرساختها در شهرداری پیاده شدند تا یکپارچه کردن سامانههای مختلف شهرداری قم صورت بگیرد، بیش از ۵۰ سامانه نرم افزاری در شهرداری وجود دارد.
محمد حسینی ارائه خدمات الکترونیک از طریق اپلیکیشن موبایل را انتظار مردم دانست و تصریح کرد: در این راستا چندین درگاه در شهرداری برای ارائه خدمات طراحی شد و تعدادی از درگاهها مورد بهره برداری قرار گرفتند، نخستین درگاه پورتال شهرداری است که برخی از خدمات در این درگاه ارائه میشود.
وی ادامه داد: میز خدمت الکترونیکی با تکیه بر زیرساختهای شهرداری قم در شهرداری به وجود آمد و بیش از یک ماه است که مورد بهره برداری قرار گرفته و ۳۰ خدمت به شهروندان ارائه میشود که ۱۸ خدمت در حوزه شهرسازی است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم افزود: هماهنگی با کانون دفاتر پیشخوان دولت در استان قم داشتیم و سه دفتر پیشخوان دولت در منطقه پنج برای ارائه خدمات به شهروندان در زمینه میز خدمت شهرداری آمادگی دارند، ۶۳ دفتر پیشخوان دیگر شهر در حال طی مراحل آموزشی هستند تا با انعقاد تفاهم نامه به شهرداری به شهروندان خدمات ارائه بدهند.
محمد حسینی افزایش خدمات میز خدمت الکترونیکی را دستور کار شهرداری قم دانست و تصریح کرد: خدمات این میز تا پایان سال جاری در بخشهای مختلف افزایش پیدا میکند، سرویس ۱۳۷ در میز خدمت الکترونیکی فعال است.
وی ادامه داد: درگاه شبکه الکترونیکی هوشمند شهرداری با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به یک جمع و گروه فعال شده است، همچنین شاهد فعال شدن سامانه نقشه نما در شهر قم هستیم که لایههای مختلفی دارد و دارای امکانات مسیریابی است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم افزود: سه سامانه اصلی در شهرداری با سه اپ موبایل خواهیم داشت تا تمام خدمات الکترونیک مورد نیاز شهروندان از طریق موبایل در دسترس باشد، همچنین داشبورد الکترونیکی شهروندان نیز در حال طراحی است تا شهروندان قمی تمام ارتباطات خود با شهرداری را در این داشبورد مشاهده کنند.
محمد حسینی با اشاره به سامانه شفافیت شهرداری قم، اظهار کرد: این سامانه از اسفندماه سال گذشته راه اندازی شد و بودجه بخشهای مختلف شهرداری از سال ۱۳۹۴ تاکنون، تعرفههای خدمات شهرداری، قوانین مرتبط با شهرداری و رزومه مدیران شهرداری در سامانه در دسترس است.
وی ادامه داد: پروژه قم کارت یک سامانه جامع پرداختهای الکترونیکی است و این سامانه دارای کیف پولی الکترونیکی آنلاین است و شهروندان میتوانند این کیف پول را شارژ کنند و اقداماتی همچون پرداخت کرایه تاکسی را انجام بدهند، بخش دیگر سامانه قم کارت، کارت آفلاین در زمینه اتوبوس و بخشهای دیگر است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم خاطرنشان کرد: اگر دهها خدمات به صورت الکترونیکی ارائه شود، باز هم بخشی از شهروندان علاقه مند هستند که به صورت حضوری به شهرداری مراجعه کنند، هدف ما تسهیل ارائه خدمات به مردم است و در این راستا ارائه خدمات شهرداری از طریق دفاتر پیشخوان را توسعه میدهیم.
طراحی مدل بومی تحول دیجیتال در شهرداری قم رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم نیز گفت: دلیل تحول دیجیتال در شهرداری قم آغاز شد و مدل بومی متناسب با شرایط شهر در این راستا در حال طراحی است. همایون یزدان پناه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به مبحث هوشمندسازی، اظهار کرد: این مبحث در تمام شهرهای کشور دچار چالش است و متولی قانونی برای ایجاد شهر هوشمند وجود ندارد، ساختاری برای ایجاد شهر هوشمند ایجاد نشده است. رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم ادامه داد: شهرداریها به عنوان بزرگ ترین نهاد شهری، مساله هوشمندسازی را دنبال میکنند، اما شهر هوشمند به سادگی ایجاد نمیشود و برای ایجاد چنین شهری باید نهادهای مختلف با یکدیگر همکاری کنند. یزدان پناه افزود: زمانی که به شاخصههای شهر هوشمند توجه میکنیم، میبینیم که کار زیادی در این زمینه در کشورمان صورت نگرفته است، سازمان هوشمند سازمانی است که نه تنها فرآیند آن الکترونیک شده است، بلکه دادههای دیجیتال آن تحلیل میشود و براساس این تحلیل، تصمیم سازی صورت میگیرد. وی با اشاره به راه رسیدن شهر هوشمند، اظهار کرد: برای رسیدن به چنین شهری باید اطلاعات دیجیتال برای تصمیم سازی در دسترس نهادها، بخش خصوصی و مردم باشد و برای این کار باید همه وارد میدان شوند. رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم ادامه داد: فرآیند صدور پروانه در شهرداری از بیش از ۱۰ سال پیش الکترونیکی شده، اما هنوز این فرآیند هوشمندسازی نشده است. یزدان پناه افزود: برای ایجاد شهر هوشمند نیاز به ساختار است و در این راستا ستادی به صورت موقت زیر نظر شهرداری قم به وجود آمد، عمده وظیفه ستاد، برنامه ریزی کلان و ایجاد تعامل بین حوزههای مختلف شهرداری با سایر دستگاههای خدماتی است، سازمان فناوری اطلاعات مجری پروژههای هوشمندسازی در شهرداری است. وی هدف از ایجاد شهر هوشمند را کاهش مشکلات مردم در حوزههای مختلف دانست و تصریح کرد: با هوشمندسازی با هزینه کمتر و سریع تر به راهکار حل مشکلات خواهیم رسید، شهر قم از نخستین شهرهایی است که ساختار هوشمندسازی را در این شهر ایجاد کرده است. رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم ادامه داد: در هوشمندسازی مباحث فنی بین ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد است و مابقی مباحث هوشمندسازی مباحث غیرفنی همچون مباحث فرهنگی، ضوابط است، به همین دلیل تحول دیجیتال در شهرداری قم آغاز شد و مدل بومی متناسب با شرایط شهر در این راستا در حال طراحی است، تاکنون نظریه شهر در الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی وجود نداشته است. یزدان پناه افزود: زیرساختهای نرم افزاری برای شهر هوشمند در طول دو سال گذشته طراحی و اجرا شد، اولویت ما شهرداری هوشمند است و انتظار داریم که با همکاری استانداری، هوشمندسازی را در نهادهای دیگر شاهد باشیم. وی همه گیر شدن خدمات الکترونیک به شهروندان را نیازمند فرهنگ سازی دانست و تصریح کرد: تبلیغات و اطلاع رسانی در این زمینه اهمیت زیادی دارد، پرداخت الکترونیکی عوارض از چند سال پیش در شهرداری قم ممکن شد، اما این مساله همه گیر نشد. رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم خاطرنشان کرد: مخالف ایجاد مانع جلوی بخش خصوصی در زمینه خدمات هوشمندی در حوزه شهری هستیم، ، بخش خصوصی مجریان خوبی به لحاظ اجرای برنامههای هوشمندسازی هستند.پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.