- 16 مرداد 1398
- کد خبر 2595
- پرینت
- کپی لینک کوتاه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛آیت الله احمد مبلغی در پیامی با تشریح جوانب علمی، اندیشه ها و فعالیت های اجتماعی و خصائل اخلاقی و اندیشه های تقریبی آیت الله محسنی یادآورشد: او در تقریب فکری، به اصالت و ظرفیت سه اصل"همگرایی بر پایه مشترکات"، "احترام گذاری اتباع مذاهب به یکدیگر" و "پیوسته بودن شيعه و سنى به هم در سرنوشت" باور عمیق داشت و بر آن تاکید می کرد.
متن کامل این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ارتحال فقیه ربانی حضرت آیت الله آصف محسنی از کشور افغانستان موجب تاثر حوزه های علمیه قم و نجف شد، این مصیبت را به پیشگاه مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید و حوزههای علمیه و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می کنم. فقیهی چشم به روی جهان فرو بست که با خود اندیشه ها و ایده هایی سازنده در مورد امت اسلامی و وحدت آن به همراه داشت، که به فراتر از شرایط محیطی و زمانی زندگی او، تعلق و توجه دارد.
در چهار زمینه دست کم می توان به شخصیت این فقیه راحل را مورد ارزیابی قرار داد:
الف. جوانب علمی:
آیت الله محمد آصف محسنی از حیث علمی در سطح بالایی از علوم اسلامی به ویژه فقه قرار داشت؛ کتاب های متعدد و متنوع او از عمق دانش، و جامع الاطراف نگری او حکایت دارد. او فقيهى مسلط بود و در اولویت بندی های فقهی، رویکرد خود را به مسائل مستحدثه معطوف کرده بود و از طرف دیگر میکوشید تا فقه را در عرصه اجتماع و پارلمان پیگیری کند.
این شخصیت علمی در زمینه رجال، هم، واجد دانش رجال به صورت تخصصى، و هم، واجد مهارت تطبیق رجال به صورت کاربردی بود، و این هر دو در آثار او نمایان و آشکار است.
ب. اندیشه ها و فعالیت های اجتماعی
این شخصیت سابقه طولانی در جهاد در افغانستان دارد، او نقشى موثر را در یکپارچگی ملت افغانستان، و وحدت میان شیعه و سنی در آن دیار ایفاء نمود. این شخصیت فقیه فعالیتهای رسانهای گستردهای را در کشور افغانستان به نفع دین، و انسجام مردم آن کشور فراهم آورد.او طرفدار انقلاب اسلامی و در زمره پشتیبانان برجسته آن به حساب می آمد.
ج. خصائل اخلاقی:
این فقیه راحل دارای خصوصیات اخلاقی برجسته ای همچون زهد و پیراستگی، تواضع و بی ادعایی، صفا و وفای در روابط شخصی و گروهی و خیرخواهی و دلسوزی به حال افراد و مجموعه ها و امت اسلام بود.
نگاه، رفتار، اخلاق، حضور، کلمات و در یک کلمه وجود او در جامعه سرشار از جاذبههای اخلاقی و دعوت به اخلاق اسلامی بود.
د. اندیشه ها و فعالیتهای تقریبی: تقريب آيت الله محسنى را در سه فراز می توان شناسایی و تعریف کرد؛ تقریب فکری، تقریب سلوکی و تقریب نهادی.
او "اندیشه تقریبی پویا"، "سلوک تقریبی فعال" و "نهاد سازی تقریبی کارامد" داشت.
فکر، رفتار و رویکرد این شخصیت فقیه به "عقلانیت تقریبی" معطوف بود و حضور او در گفتمان انقلاب اسلامی، در زمینه تقریب مذاهب، حضوری پرثمر و پرنشاط بود.
او در تقریب فکری، به اصالت و ظرفیت سه اصل "همگرایی بر پایه مشترکات"، "احترام گذاری اتباع مذاهب به یکدیگر" و "پیوسته بودن شيعه و سنى به هم در سرنوشت" باور عمیق داشت و بر آن تاکید می کرد.
پایان پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.