×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲ شهریور - ۱۳۹۸  
false
true
آمار حوادث جاده‌ای قم ۱۶ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی فردونیوز؛حمید سالاری روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی و حمل و نقل قم در سالن معاونت عمرانی استانداری اظهار داشت: طی این مدت در محور آزاد راه قم – تهران ۲۰۷ فقره، محور قم – سلفچگان ۱۵۷ فقره و کمربندی قم – اراک ۹۷ فقره در مجموع ۴۶۲ فقره تصادف به وقوع پیوسته که حدود ۵۰ درصد تصادف‌های سه ماهه آغازین ۹۸ می‌باشد.

وی بیان داشت: تعداد مرگ و میر ناشی از تصادف‌ها در سه ماهه نخست امسال ۴۱ تن بوده که در مقایسه با سال گذشته یک تن افزایش یافته است‌.

معاون راهداری قم اذعان داشت: روند وقوع تصادف‌ها نیز در این مدت افزایشی بوده به نحوی که در فروردین ماه ۹ فقره، در اردیبهشت ماه ۱۰ و در خرداد ماه ۲۲ فقره را شاهد بودیم.

وی افزود: محور آزاد راه قم – کاشان با هشت تن فوتی و محورهای قم – سلفچگان و قم – جعفریه نیز با پنج تن کشته بیشترین تلفات را داشتند و ۴۹ درصد تلفات در این سه محور رخ داده است.

وی ادامه داد: ۲۴ درصد تلفات این مدت در روز سه شنبه و ۲۲ درصد نیز در روز شنبه رخ داده است.
سالاری یادآور شد: در این مدت سه عابر پیاده بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند و محل وقوع هر سه حادثه نیز در محور آزاد راه قم – کاشان بوده است.

وی در خصوص حوادث موتور سیکلت در محورهای استان نیز گفت: در این مدت سه تن بر اثر تصادف موتور سیکلت در محور آزاد راه قم – کاشان و محور قدیم قم – کاشان و محور سراجه – جنت آباد جان باختند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود ۱۱ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۱۸ دستگاه وسیله نقلیه به استان قم در سه ماهه نخست امسال افزود: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین آمار وسایل نقلیه وارد شده به شهر قم را نیز ۱۱ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۶۲۰ دستگاه ذکر کرد و گفت: این آمار بیانگر ۱.۸ درصد افزایش است و این نشان می‌دهد تردد خارج شهری تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله اقتصادی کاهش، و تردد داخل شهری نیز افزایش مختصری داشته است.

وی بیان کرد: محور آزاد راه قم – تهران و کمربندی قم – کاشان و کمربندی قم – اراک بیشترین حجم تردد را داشتند.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنها می‌توان به آزاد راه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم – کاشان، آزاد راه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزاد راه قم – گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم – سلفچگان – اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

اعتبارات راهداری قم با حجم بالای تردد جاده ای این استان منطبق نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز گفت: جاده ها و محورهای مواصلاتی قم بیشترین حجم تردد را در مواقع مختلف سال دارند، ولی با این حال اعتبار حمل و نقل جاده ای این استان تناسبی با این ترددها ندارد.

محسن بهشتی روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی و حمل و نقل قم در سالن جلسه‌های معاونت عمرانی استانداری اظهار داشت: در حالی که استان‌های مرزی کشور مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بن بست هستند و بار تردد هیچ استانی را بر عهده ندارند، ولی اعتبار راهداری آنها از قم بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه قم به دلیل قرار داشتن در مسیر ۱۷ استان کشور با استان‌های دیگر قابل مقایسه نیست، گفت: به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع حمل و نقل در استان‌های مرکزی کشور از جمله قم، مرکزی و سمنان باید تفکر مدیریتی در حوزه راهداری این استان‌ها راه پیدا کند، ولی متأسفانه تفکری که رویکرد راهدارانه به این استان‌ها داشته باشد، وجود ندارد.

بهشتی با بیان اینکه قم یک استان بین راهی است و سالانه میزبان خیل عظیمی از زائران می‌باشد، بیان داشت: هر چند فعالیت‌ها در زمینه پذیرایی از زائران در عملکرد تعداد معدودی از دستگاه‌های استان قابل مشاهده است، ولی در برخی از مناسبت‌ها همه دستگاه‌ها برای این کار بسیج می‌شوند.

بهشتی همچنین با اشاره به در پیش بودن راهپیمایی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: بر خلاف سایر استان‌ها برای اسکان زائران اربعین فضاهای زیادی در قم ایجاد می‌شود، به همین میزان نیز باید در تخصیص اعتبارات راهداری این تفاوت‌ها را بین قم و سایر استان‌ها قائل شویم.

وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی اگر بخواهد در توزیع اعتبارات راهداری، به قم همان نگاه سازمان برنامه و بودجه را داشته باشد، و به خاطر تک شهرستان بودنش بین این استان با دیگر استان‌ها فرق بگذارد کار درستی نیست.

معاون استاندار قم با اشاره به کمبود نیروی انسانی در راهداری استان یادآور شد: در حال حاضر و به دلیل افزایش درجه حرارت قم تا ۴۸ درجه سانتیگراد راهداران قم بیشترین فشار را متحمل می‌شوند، و علاوه بر آن در فصل زمستان هم شرایط خاصی در راه‌های استان وجود دارد، از این رو موضوع تامین پرسنل نیز در کنار تامین اعتبار اهمیت زیادی دارد و از مطالبه‌های قم از وزارت راه است.

قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنها می‌توان به آزاد راه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم – کاشان، آزاد راه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزاد راه قم – گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم – سلفچگان – اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوع کاهش عرض خیابان ظهور در محدوده مسجد مقدس جمکران به کمتر از ۲۰ سانتی متر نیز گفت: این خیابان ظرفیت خوبی برای ارائه خدمات اقامتی و تجاری دارد، و می‌توان کاربری‌های بهتری را برای آن تعریف کرد، به همین علت نباید عرض آن کم شود.

علیرضا قبالیان شهردار منطقه پنج شهرداری قم نیز با بیان اینکه خیابان ظهور دارای ۱۱ متر عرض است، افزود: این خیابان مکان مناسبی برای قرار گرفتن بار ترافیکی در مواقع پیک زائر و مسافر بویژه سه شنبه‌ها نیست، و به دلیل دسترسی محلی ایجاد شده برای آن بسیار حادثه خیز می‌باشد.

در ادامه طبق تصمیم اعضای کمیسیون با کاهش عرض خیابان ظهور قم موافقت و این موضوع به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه موضوع احداث پاسگاه نیروی انتظامی در سه راهی دستگرد و اخذ مجوز اعزام اردوی راهیان نور از طریق محور قم – جعفریه به مناطق عملیاتی غرب کشور تا دهم مردادماه نیز مطرح و پس از بررسی به تصویب رسید.

پایان پیام

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true